הפרעות תפקודיות על הקשת האוטיסטית מאופיינות ברמות משתנות של קשיים ביצירת תקשורת ויחסים בין אישיים. כאשר ההפרעה קשה, היא מתגלה בדרך כלל כבר בגיל מוקדם, כאשר הפעוט אינו רוכש שפה, אינו מגיב להוריו, אינו מצביע ומבטא את רצונותיו, ובאופן כללי אינו יוצר תקשורת.
עד לאחרונה, לא הייתה אפשרות לאבחן אוטיזם לפני גיל 3. בחודש האחרון, נעשתה פריצת דרך בחקר אוטיזם ונמצא סמן ביולוגי שיכול לסייע באבחון אוטיזם בגיל צעיר.
במקרים קלים יותר, יתכן אבחון אוטיזם בשלב מאוחר יותר כאשר יתגלה שהילד, המתבגר או המבוגר מתקשים באופן חריג ביצירת קשרים ובהבנת נורמות חברתיות וכללי התנהגות.
הטיפול ברמות השונות של ההפרעות האוטיסיטיות שונה, כאשר התאמת הטיפול מחייבת התייחסות הן לגילו של המטופל, והן לצרכיו, קשייו וכוחותיו הייחודיים. ככל שההפרעה קשה יותר, כך היא דורשת התערבות אינטנסיבית יותר מבחינת שעות והיקף. בכל מקרה, חייבת ההתערבות הטיפולית לכלול מרכיבים של ליווי והגנה, עיצוב התנהגות רצויה, חינוך, תמיכה פסיכולוגית וכן טיפול באומנות.
להלן סקירה של שיטות הטיפול הנפוצות ביותר בישראל להתמודדות עם הפרעות של הקשת האוטיסיטית, בעיקר ברמות גבוהות של פגיעה.
שיטת ABA
שיטת ABA זוהי השיטה הנפוצה ביותר כיום לטיפול בילדים אוטיסטים. השיטה מחייבת התגייסות של צוות טיפולי יחד עם ההורים ודורשת השקעה של שעות רבות במשך השבוע (כ-30-40 שעות שבועיות). השיטה מתבססת על עקרונות פסיכולוגיים של למידה פשוטה.
הרעיון המרכזי הוא שפעולה המקבלת חיזוק חיובי תחזור על עצמה, ואילו פעולה שמובילה לתוצאה לא נעימה או להעדר תגובה, תפסק. המטפלים נותנים לילדים הוראות פשוטות המחלקות את התפקוד לסגמנטים קטנים ביותר. כאשר הילד מבצע את הנדרש- הוא מקבל על כך חיזוק חיובי. לאחר הפסקה קצרה הוא יתבקש לבצע שוב את אותה מטלה, עד שהיא תהפוך לחלק מהתפקודים הבסיסיים שלו וניתן יהיה לעבור לשלב הבא.
מדובר כמובן בעבודה סיזיפית, כאשר רכישת כל יכולת קטנטנה יכולה לארוך שבועות, חודשים ואפילו שנים. בארץ קיימים גנים המיועדים לעבודה בשיטת ABA, והורים רבים ממשיכים להפעילה גם בבית.
טלי אנגור – שיטת C.A.T
שיטתCustomized Autism Treatment) C.A.T) פותחה על ידי טלי אנגור, רוקחת ומומחית לכימיה תרופתית ונכללת במסגרת הרפואה המשלימה. השיטה מהווה גישת טיפול מהפכנית להפחתת תסמיני אוטיזם בהתאמה למפה הביו כימית הספציפית לכל מטופל.
תחילת הטיפול מלווה בביצוע בדיקות מעבדה מתקדמות כבדיקת רגישות למזון, בדיקת חומצות אורגניות בשתן, בדיקות מקיפות לאיתור פתוגנים אופורטוניסטים, בדיקות לאיתור רעלים ומתכות כבדות, פטריות מזיקות, חסרים תזונתיים ביסודות קורט (מיקרומינרלים) כסלניום, מנגן, יוד, נחושת, כרום, ונדיום ועוד.
הבדיקות המקיפות מאפשרות איתור תהליכים מטאבוליים לקויים לרבות:
א. תהליכי מתילציה לקויים – אשר קיומם עלול להשפיע על ייצור ופירוק נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) כסרוטונין, דופמין, נוראדרנלין ואדרנלין. איתור תהליכים אילו יתבצע בין השאר באמצעות מדידת רמות MMA(methyl malonic acid) ו URACIL בבדיקת שתן לחומצות אורגניות.
ב. תהליכי סולפציה לקויים – אשר קיומם עלול להשפיע על יכולת הגוף לנקות רעלים לרבות מתכות כבדות ולקיומה של מערכת דטוקסיפיקציה פגומה. איתור תהליכים אילו יתבצע בין השאר באמצעות בדיקת שיער לאיתור מתכות כבדות ומינרלים.
ג. עקה חימצונית (חוסר איזון בין הרדיקליים החופשיים לבין נוגדי החמצון) העלול לגרום לכשל בתפקוד המיטוכונדריאלי וכתוצאה מכך לרגישות יתר לפתוגנים אופורטוניסטיים העלולים לכשעצמם לעכב בצורה ישירה או עקיפה עיכול תקין, לייצר עקה חמצונית נוספת בגוף ולעכב מסלולים כימיים שונים ההכרחיים לתפקוד נוירולוגי תקין ולתפקוד תקין של המערכת החיסונית.
ד. שגשוג יתר של פטריית שמר וחיידקים מזיקים במערכת העיכול הנובע מהפרשות של תוצרים מטבולים של חיידקים מזיקים המהווים גורם לבעיות התנהגות, בעיות קשב וריכוז, עייפות ובעיות במערכת החיסון.
טיפול בשיטת C.A.T ממפה את התהליכים המטבוליים הפגומים ומבסס תוכנית טיפול בהתאמה אישית לבעיות ולחוסרים שהתגלו בבדיקות המקיפות במטרה להפחית משמעותית את תסמיני האוטיזם.
שיטת Son-Rise
שיטת son-rise זו פותחה על ידי זוג הורים שסירב להשלים עם אבחון ילדם כאוטיסט. ההורים פעלו על סמך תחושות הבטן שלהם, ולאחר תקופת עבודה ממושכת בנם הפסיק להיות מאובחן כסובל מאוטיזם. שיטה זו דורשת התגייסות רבה עוד יותר של ההורים והצוות המטפל, וגם אז היא אינה מבטיחה תוצאות מרשימות במאה אחוז.
הרעיון העומד מאחורי השיטה הוא שבמקום לנסות להוציא את הילד מהבועה האוטיסטית והמנותקת שלו – רעיון מפחיד ומאיים עבורו, המטפל מנסה להיכנס לעולמו של הילד וללוות אותו משם. הטיפול נעשה בחדר שמיועד לכך, חדר שקט ונעים, אשר המשחקים בו נמצאים מחוץ להישג ידו של הילד (על מנת שידרש לבקש אותם). המטפל מחקה את פעולותיו של הילד, גם אם מדובר בתנועות מוזרות ומשתתף במשחקים על פי הכתבתו של הילד. כך הוא יכול ליצור עם הילד תקשורת במקום בטוח לילד, ולאט לאט ללוותו החוצה.
מודל DIR
שיטת DIR מסתכלת באופן מקיף על היבטים התפתחותיים ומערכתיים של הילד. היא כוללת ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת והתערבויות רפואיות, אך עיקרה וייחודה בישום מרכיב הנקרא floortime. מרכיב זה מתמקד ביצירת אינטראקציה בין הילד למטפל, ללא מטרות התפתחותיות ספציפיות נוספות.
6-8 פעמים ביום, במשך כ-30 דקות מבלה ההורה או המטפל במשחק משותף עם הילד, עם דגש על הנאה. המשחק נעשה באמצעות חיקוי הילד או משחק מקביל לצידו, תוך ניסיון להבין את המניע של הילד לבחירת פעילות מסויימת והתייחסות לכך.
טכניקת טיפול DTT
Discrete Trail Treatment – DTT היא טכניקה ללימוד מיומנויות בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי. במסגרת טכניקת הלימוד DTT מגדירים תחילה פעולה או מיומנות אותה רוצים ללמד את הילד ומתרגלים אותה באמצעות נסיונות. הלימוד מחולק לנסיונות, כאשר כל ניסיון מורכב משלושה חלקים – הוראה, פעולה ותגובה.
נוירופידבק
הטיפול באמצעות טכנולוגית נוירופידבק מבוסס על עיקרון המשוב (התניה) שבעזרתו מוסדרת הפעילות החשמלית המוחית הלקויה. ראשית מבוצעת בדיקת QEEG הממפה את הפעילות החשמלית המוחית. מפות המוח המתקבלות ואשר מתארות את מיקום הבעיה מהוות את הבסיס לטיפול.
בטיפול, המטופל מקבל חיזוק חזותי, תחושתי או צלילי בכל פעם שהמחשב קולט פעילות חשמלית תקינה, לעומת זאת, פעילות מוחית לקויה אינה זוכה לחיזוק.
הטיפול עצמו מתבצע בדרך נעימה – צפייה בסרטים, כאשר איכות הסרט הניצפת מושפעת מתפקוד המוח. כאשר נקלטים גלי מוח בריאים ותקינים, הסרט נראה בצורה איכותית וטובה. כאשר נקלטים גלי מוח המוגדרים לא תקינים ולכן לא רצויים, איכות הסרט פחות טובה. בדרך זו המוח מקבל משוב, וזהו בעצם תהליך ההתניה. לאחר מספר מפגשים בהם חוזרים על הטיפול, הפעילות המוחית מוסדרת בהדרגה, וניתן להבחין בשיפור בסימפטומים הקליניים.
מחקרים מראים כי גם ילדים אוטיסטים אשר אינם משתפים פעולה בטיפול מגיבים באופן חיובי, כל עוד הם נושאים את החיישן על ראשם.
מחקרים שפורסמו בספרות המדעית מראים כי הישגים נשמרו גם לאחר שנתיים מסיום הטיפול.
לרוב כבר לאחר עשרה טיפולים ניתן להרגיש שינוי בקרב ילדים, אשר נוטים להגיב מהר מאוד לטיפול מסוג זה.
בעקבות הטיפול באמצעות נוירופידבק, ניתן לראות שיפור בתהליכי החיברות, ירידה בנוקשות ההתנהגותית, בחרדה, בהתנהגות חריגה ובסימני חוסר השקט.
למידע נוסף – טיפול נוירופידבק
טיפול תרופתי באוטיזם
אין תרופה שמרפאת אוטיזם, אך קיימות תרופות שעשויות להקל בהתמודדות עם חלק מהסימפטומים של אוטיזם, או של הפרעות נילוות לאוטיזם. שימוש נפוץ נעשה בתרופות המטפלות בהפרעות קשב וריכוז כמו ריטלין, בנוגדי דכאון כמו פרוזק וסרטראלין על מנת להפחית חרדה, תוקפנות ואי שקט, ותרופות אנטי פסיכוטיות כמו רספירדל להפחתת רגזנות והתפרצויות רגשיות.
שיטות טיפול נוספות
שיטת טיפול שהפכה בשנים האחרונות למבוקשת בקרב הלוקים באוטיזם ובני משפחותיהם היא רכיבה טיפולית. על פי מחקרים, הרכיבה הטיפולית מסייעת ומשפרת באופן ניכר את הליקויים התקשורתיים וההנהגותיים של מבוגרים וילדים אוטיסטים.
כמו כן, טיפול נוסף אשר מסייע בבעיות התקשורת האופייניות אצל הלוקים באוטיזם וכן מרגיע את נפשם הוא טיפול בהידרותרפיה, טיפול בבריכת מים, המתבצע בסביבה חמה ומרגיעה. הבית של רונית מעניק גם הוא טיפול מסור לבעלי צריכים מיוחדים.
שיטות טיפול נוספות ניתן למצוא במסגרת הרפואה המשלימה, ביניהן טיפול נטורופתי המסייע בהרכבת תפריט המקפיד על תזונה נכונה לבעלי אוטיזם, טיפול באמצעות הומאופתיה ועוד.
ראו גם: