ילדים על הספקטרום האוטיסטי מאופיינים בכך שהם ממעטים ליצור קשר עם אנשים הסובבים אותם. כמו כן מידת העניין שהם מגלים בעולם – קטנה. כתוצאה מבעיה זו, במצב בו אין טיפול, נוצר עם הזמן פיגור התפתחותי בקרב הילדים. שיטת DIR לטיפול באוטיזם הינה שיטה ייחודית העובדת על מוטיבים כאלה ואחרים במטרה לשנותם ולקדם את התפתחותו של הילד.
מהו מודל DIR
שיטת DIR לטיפול בספקטרום האוטיסטי פותחה על ידי ד"ר סטנלי גרינשפן – פסיכיאטר ילדים אמריקאי, וד"ר סרינה וידר שהינה פסיכולוגית קלינית. השיטה פועלת בארה"ב כבר למעלה מ- 30 שנה, והגיע לישראל לפני למעלה מ- 10 שנים.
לשיטה כמה עקרונות מרכזיים:
- ההבנה שקשרי גומלין ויחסי אנוש עם הזולת וכן הבעת רגש הינם מרכיבים בסיסיים וחיוניים להתפתחות, אשר בלעדיהם יהיה עיכוב התפתחותי.
- ההבנה שלכל ילד יש את הקצב האישי שלו, דרך ייחודית משלו ללמידה וחקירת העולם, ואת דרכי התקשורת הייחודיות לו.
גרינשפן ווידר זיהו 6 שלבי התפתחות אצל ילדים. שלבי ההתפתחות מצוינים לפי גילאים, אולם למעשה ישנה הלימה בין שלבים, וההתפתחות בכל שלב ממשיכה עם הגדילה. השלבים הם:
- שלב 1 – ויסות עצמי ועניין בעולם. שלב זה מתרחש בגילאים 0-3 חודשים. בשלב זה הילד לומד להבחין בין גירויים ולשלוט בהצפה שהם גורמים לו. על ידי הויסות והסדר שהתינוק עורך בעולמו, הוא מסוגל להתחיל ולגלות עניין בגירויים אלה, ודרכם בעולם הסובב אותו.
- שלב 2 – פיתוח אינטימיות. שלב זה מתרחש בגילאים 2-7 חודשים. בשלב זה מתחיל התינוק לחייך אל דמויות מוכרות, ליצור קשר עין, להעדיף מגע עם דמויות מוכרות ואף לתקשר באמצעות קשר עין או יצירת צלילים.
- שלב 3 – תקשורת הדדית. שלב זה מתרחש בגילאים 6-9 חודשים. בשלב זה הילד מתחיל להביע את רצונו, ואת דעתו על העולם באמצעות תקשורת. הוא מסתכל על דברים שמעניינים אותו ואולי אף מצביע – מנסה להגיע אליהם. מביע רגשות כמו עצב, כעס, אכזבה או שמחה. הוא מתחיל לתקשר את הזולת ואף לקלוט מסרים שמגיעים אליו מן הזולת.
- שלב 4 – תקשורת מורכבת. מתרחש בגילאים 12-18 חודשים. התקשורת של התינוק עם הזולת הופכת מורכבת יותר, הוא יכול לשלב כמה פעולות כאשר ברצונו להביע משהו. כמו כן בשלב זה התינוק מתחיל לפתח תחושת אני – אני רוצה או לא רוצה וכדומה.
- שלב 5 – רעיונות רגשיים גילאי 24 – 30 חודשים. הילד מתחיל להשתמש בייצוגים וסמלים, כאשר הביטוי המרכזי של שלב זה הוא תחילת התקשורת באמצעות דיבור.
- שלב 6 – חשיבה רגשית. מתרחש בגילאים 30-36 חודשים. הילד מתחיל להבין גם דברים שאינם קונקרטיים ולנגד עיניו (אמא בעבודה). הוא מתחיל לקבל ולהבין מושגים של זמן ומקום, יש שימוש גובר במשחקי דמיון.
בהתאם למודל ה – DIR ישנה הבנה, שחלק מן הילדים על הספקטרום האוטיסטי לא התקדמו משלב אחד לאחר, וכי יש להתחבר אליהם ואל המקום שבו הם נמצאים, ומשם לסייע להם להתקדם בשלבי ההתפתחות הרגשיים השונים.
כיצד פועלת השיטה?
השיטה פועלת באמצעות גרייה והפעלה אינטנסיביים של הילד עם המטפל ועם ההורים מספר רב של פעמים במשך היום מדי יום. הטכניקה המרכזית בשיטה נקראת Floor Time.
Floor Time זו פעילות המתקיימת כ- 8 פעמים ביום מדי יום, הפעילות נמשכת 20-30 דקות. במשך כל פעילות כזו, ההורה ו/או המטפל מצטרפים אל הילד ואל המקום בו הוא נמצא. למשל, ילד יכול להיות בשלב ההתפתחותי הראשון כאשר עליו לווסת גירויים. במצב זה, ההורים בזמן האינטראקציה לא יוסיפו גירויים חדשים, אלא יצטרפו אל הילד ואל הפעולה שלו, במקום בו הוא נמצא.
אם הילד נוגע בחפץ מסוים, למשל, ומזיז אותו קדימה ואחורה באופן חזרתי, ההורים יגעו בחפץ יחד עם הילד, אך בצורה קצת שונה שתגרום לו להרגיש בקרבתם ולהגיב אליה. המטרה היא לעודד את הילד ליצור קשר ולהרחיב את הרפרטואר התקשורתי שלו. השיטה אמנם דורשת השקעה רבה, אך רשמה הצלחות רבות.
אולי יעניין אותך גם:
פיתוח חדש: רובוט יסייע לאנשים על הרצף האוטיסטי לפענח את רגשות הזולת