טיפול בעזרת בעלי חיים או הוא שיטת טיפול בפסיכותרפיה, בו המטפל עושה שימוש בחיות מחמד על מנת לשפר את תפקודו של הילד האוטיסט מבחינה רגשית, חברתית וקוגניטיבית.
בעלי החיים המשתתפים בטיפול בילד עברו הכשרה מקיפה ונמצאו כבעלי אופי המתאים לטיפול ותמיכה בילדי הרצף, כאשר תפקידו של המטפל בתהליך הוא לכוון את הילד המטופל להתבוננות פנימית, פיתוח מודעות ותובנה.
קיימות הוכחות מחקריות לכך שטיפול באמצעות בעלי חיים (AAT – Animal-Assisted Therapy) מסייע לפעוטות וילדים אוטיסטים בהתמודדות מול תסמיני האוטיזם הנפוצים.
מחקרים רבים שהתפרסמו במהלך 4 השנים האחרונות מצביעים על כך שהאינטראקציה החברתית היא התוצאה החיובית הנפוצה ביותר של הטיפול בעזרת בעלי חיים עבור ילדים עם אוטיזם. 22 מחקרים מ-19 צוותי מחקר שנערכו ב-14 מדינות שונות דיווחו על שיפור באינטראקציה החברתית.
עוד נמצא כי טיפול באמצעות בעלי חיים משפר מיומנויות תקשורת, התנהגויות פרו-חברתיות, ומפחית התנהגויות בעייתיות.
לצד זאת רבים מאנשי החינוך, גננות ומורים, דיווחו על שיפור במיומנויות חברתיות ופחות הפרעות התנהגות אצל ילדים שהשתתפו בפעילויות עם שרקנים.
הטיפול יכול להתבצע באמצעות מגוון נרחב של בעלי חיים, כאשר המחקרים שסקרנו כללו טיפול בילדים עם סוסים (55% מהמחקרים), כלבים, שרקנים, דולפינים ובעלי חיים נוספים.
מחקרים רבים אף הוכיחו כי בעלי החיים נמצאו כבעלי השפעה מרגיעה על ילדים כאשר הם מחזיקים או מלטפים אותם.
הטיפול המיועד לילדים אוטיסטים
ישנם סוגים שונים של טיפולים באמצעות בעלי חיים זמינים לפעוטות וילדים שאובחנו עם אוטיזם, והטיפול טומן בחובו פוטנציאל רב, בהתאם למצבו הספציפי של כל ילד ורמת התפקוד שלו.
כלבי טיפול ושירות ופעילויות בעזרת סוסים הם בין האפשרויות הנפוצות והשכיחות ביותר לטיפול בפעוטות וילדים בישראל, כמו ברוב מדינות המערב.
על פי סקירה מקצועית של הספרייה הלאומית לרפואה בארצות הברית שכותרתה: "מחקר על התערבות בעזרת בעלי חיים והפרעה על הספקטרום האוטיסטי", הטיפול בעזרת בעלי חיים מורכב משלוש קטגוריות שונות הכוללות:
טיפול ספציפי ממוקד
אלה הם טיפולים בעזרת בעלי חיים שבהם ההורים דנים עם המטפלים על המטרות, הציפיות והצמיחה המצופה של הילד או הילדה כתוצאה מהטיפול עם חיות.
טיפולי העשרה
במסגרת טיפולית זאת המטרה העיקרית הנה לעזור לילד.ה להירגע ולהרגיש טוב יותר, במסגרת האינטראקציה עם בעל החיים.
טיפול חינוכי
תוכנית הטיפול החינוכי באמצעות בעלי חיים מעודדת אינטראקציות בין הילד.ה לבעלי חיים, תוך למידה קבועה של פרטים ומידע חדש על בעל החיים.
הטיפול עם חיות עשוי לסייע למגוון רחב של פעוטות וילדים, החל מנוירוטיפיקלים ועד לאלה עם צרכים נוירודיברגנטיים שונים ובין השאר גם למאובחנים עם אוטיזם.
מגוון טיפולים ומגוון בעלי חיים
ישנם מספר סוגים של טיפולים זמינים בשילוב עם בעלי חיים, שעשויים לעזור בטיפול בילדי הרצף, כבר מסביבות גיל שנתיים ואילך, לאורך הילדות ועד בגרות.
אלו הם הטיפולים הנפוצים בעזרת בעלי חיים שעשויים להתאים לילדים שלנו:
רכיבה טיפולית על סוסים
הטיפול המקצועי ברכיבה על סוסים משמש כדי לחזק את הגוף, להגביר את המודעות העצמית ומוביל לשיפור במוטוריקה הגסה של הילד.ה. מעבר לכך, הטיפול עם סוסים מוביל לשיפור והעצמת ביטחון עצמי אצל ילדים בכלל ועבור ילדי הרצף בפרט.
טיפול בעזרת דולפינים
הטיפול בעזרת דולפינים מתקיים בריף הדולפינים באילת ומציע לילדים כלי התערבותי יעיל במיוחד לצורך התמודדות מול אתגרים חושיים ורגישות יתר, ומעבר לכך מסייע בשיפור המודעות והביטחון העצמי של הילד. הטיפול נפוץ מאד בארצות הברית.
כלבי טיפול
הטיפול עם כלבי טיפול מסייע לפעוטות ולילדי הרצף להתגבר על תופעות של חרדה חברתית, להרגעת סטרס, להימנע מתחושות של בדידות, הפגת תסמיני דיכאון, פיתוח יכולות חברתיות ותחשות חמלה.
כלבי שירות
לפי מספר מחקרים הטיפול באמצעות כלבי שירות עשוי לעזור לפעוטות וילדים לפתח כישורים חברתיים טובים יותר, לפתח כישורי חיים ועצמאות, להפחית במידה ניכרת הפרעות התנהגות מגוונות ובין השאר את תדירותם של התקפי זעם ותופעות של סטימינג.
שרקנים כחיות תמיכה
מספר מחקרים הוכיחו כי ילדים אוטיסטים הציגו כישורים חברתיים טובים יותר לאחר חשיפה טיפולית לשרקנים – המכרסם הצמחוני החביב [אל תקראו לו אוגר!] אהוב במיוחד על ידי הרצף ומשתף פעולה בחברותיות רבה מצידו. עוד הוכח כי הילדים היו רגועים יותר במפגשי משחק עם שרקנים מאשר כאשר הם עסקו בקראיה לבד או בקבוצות ושיחקו בצעצועים לבד או עם חברים.
מחקר נוסף גילה שהטיפול עם השרקן סייע לילדים לדבר, לחייך ולצחוק בתדירות גבוהה יותר.
עוד הוכח כי התנהגויות נפוצות כמו יללות, בכי וכעס, הוצגו פחות על ידי פעוטות וילדים שעברו טיפולים עם המכרסמים החברותיים והפרוותיים.
על פי הנתונים שעלו מכל המחקרים שבדקנו, טיפול בעזרת סוסים דורג כיעיל ונפוץ ביותר ב-55% מהמקרים של טיפול בילדים אוטיסטים ואחריו הטיפול עם כלבים, שרקנים ודולפינים.
הטיפול בעזרת סוסים: למי ולמה?
הטיפול באמצעות סוסים מתאים לילדים, בהתאם לגובה ולרמת התפקוד שלהם, מסביבות גיל 4-5, כאשר לעיתים הטיפול מתחיל עם סוסי פוני ובהמשך מתקדם לטיפול באמצעות סוסים.
לאינטראקציה בין הילד לחיה המתרחשת במהלך הפגישות יש יתרונות רבים, כאשר אנחנו מאמינים כי הייתרון הגדול ביותר על הקשר בין הסוס לילד הנו בבניית הביטחון העצמי של הילד.ה.
יתרונות נוספים ניתן למצוא באפשרות של הילד, הקטן, לתקשר עם הסוס הגדול גם בלי מילים. התקשורת הבסיסית עם הסוס, באמצעות מחוות ושפת גוף וללא צורך במילים, מתאימות בדיוק לאותם הילדים עם לקויות בהתפתחות השפה, ואף בילדים שאינם מדברים בכלל.
העובדה היא שהסוסים אינם צריכים רמזים מילוליים רבים, אם בכלל, על מנת לתקשר עם הילד, ובמקרה של ילד.ה עם קשיי שפה – האינטראקציה והיכולת ללמוד לשלוט בסוס, מהווים קרש קפיצה מנטלי חשוב מאד, במיוחד עבור ילדי הרצף המתקשים או שאינם מדברים בכלל.
הלכה למעשה, הילדים שזוכים לטיפולי רכיבה טיפולית על סוסים, יכולים להירגע, לטפל, לרכוב ולהיות ליד הסוסים הגדולים מבלי שיצטרכו לדבר.
מטפלים והורים מספרים כי בחוויה של הילד.ה, המדובר על אינטראקציה מרגיעה, נוחה עבור הילד.ה, שיוצרת מרחב בטוח, בונה את הביטחון העצמי ומחזקת מאד.
בטווח האורך הוצגו לא מעט מקרים של ילדים, בדרך לבני נוער, שהציגו התקדמות אישית מרשימה ככל שהפכו לרוכבי סוסים מיומנים ומנוסים יותר, וכתהליך המתלווה לחיזוק הביטחון העצמי והאמונה של הילדים ביכולות שלהם.
מעבר לכל אלה, טיפול ורכיבה על סוס מסייעים מאד בדרכים נוספות, כמו: שיפור מיומנויות מוטוריות גסות ועדינות, חיזוק הגו ושרירי הליבה, בהם נעשה שימוש רב יחסית במהלך הרכיבה על הסוס, וכן לחיזוק כישורים חברתיים.
בנוסף לסביבה המהנה ולאינטראקציות של הילדים עם הסוסים, הם נהנים גם מטיפול בחיות, משחקים והדרכות, תוך שימוש בדפוסים שעוזרים לעורר את הסקרנות של הילד.ה, להגביר את המודעות העצמית, להרחיב כישורים חברתיים ולהשיג את המטרות שהציבו לעצמם בתוכנית.
הטיפול בעזרת כלבים: למי ולמה?
לכלבי תמיכה וטיפול יש יתרונות רבים בעת האינטראקציה הטיפולית עם ילדים בכלל וילדים אוטיסטים בפרט.
במסגרת הטיפול משתמשים בכלב המאומן, תוך ניצול יתרונותיו הברורים, ועל מנת לטפל ולתמוך בילדי הרצף בכמה דרכים מרכזיות:
- לעקוב אחר הילד האוטיסט ולוודא כי הוא אינו בורח או שהולך לאיבוד במקומות ציבוריים.
- ללמד את הכלב להגיב לשינוי התנהגותי של הילד כדי לעזור להפחית התנהגות חזרתית וסטימינג.
- להשתמש בפקודת חיבוק שבה הכלב מחבק את הילד ומשתמש בלחץ עמוק שעוזר לילד להירגע.
- תמיכה רגשית ותחושתית בכך שהכלב נעים למגע וליטוף, מה שיכול לסייע עם וויסות חושי ולספק נחמה רגשית עמוקה.
- הילד יכול ללטף את הכלב, לשחק איתו או פשוט להיות בנוכחותו כדי להרגיש רגוע יותר. כלבי הטיפול הם באמת החברים הכי טובים, ומגלים רגישות יוצאת דופן לילדים.
- מעבר לכך, בהתאם לרמת התפקוד, לקשיים ולחיבור בין הילד.ה לכלב, ניתן לטפל, לתמול ולעזור לילדים בדרכים נוספות, תוך שימוש ביכולות תקשורת, ברגישות ובהבנה של הכלב הטיפולי.
האם הטיפול בעזרת בעלי חיים מתאים לילד שלך?
כאמור, יש מגוון רחב של טיפולים באמצעות בעלי חיים שיכולים לסייע מאד לפעוטות וילדים על הספקטרום האוטיסטי. בחירת האפשרות הטיפולית המתאימה לילד שלך כרוכה בתחומי העניין של הילד, באישיות ובאתגרים מולם הוא מתמודד בשל האוטיזם.
בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע ומטפלים באמצעות בעלי חיים, שיכירו את הילד ויוכלו לחוות את דעתם המקצועית לגבי אפשרויות הטיפול המתאימות לילד, בעזרת בעלי החיים.
עוד, לפני התחלת הטיפול מומלץ להפגיש בין הילד לבעל החיים ולוודא כי הילד אינו נרתע מבעל החיים המיועד ללוות אותו בתהליך הטיפולי המתמשך.
מעבר לכך, חשוב לשים לב שהחווה הטיפולית בה מתבצע הטיפול זמינה ונגישה עבורכם, שכן המדובר על טיפול ארוך ומתמשך וצריך להביא את הילד ולהחזיר אותו מהטיפולים לפחות פעם ולעיתים גם פעמיים בשבוע.
מומלץ לבדוק באמצעות הביטוחים המשלימים של קופות החולים את האפשרות להשתתפות בעלות הטיפולים באמצעות בעלי חיים, שכן בחלק מהקופות ניתן לקבל החזרים משמעותיים, שיוכלו לסייע במימון הטיפולים – שאינם זולים.
יש לזכור עוד כי הטיפול באמצעות בעלי חיים אינו טיפול יחיד ולרוב נלווה לטיפולים אחרים כמו ריפוי בעיסוק, טיפול בשיטת ABA וטיפולים אחרים המומלצים לפעוטות וילדים המאובחנים עם אוטיזם.
קריאה נוספת: טיפול בשיטת RDI