למה הילד לא מצביע?

הצבעה היא חלק מחיי היום-יום של כולנו, ילדים ומבוגרים כאחד.

כמעט כולם משתמשים באצבעותיהם כדי להצביע על משהו שמושך את תשומת לבם, לכיוון אליו הם צריכים ללכת או לעבר דמות מוכרת שהם מזהים.

ההצבעה הנה חלק חשוב מהתפתחות הילד, שכן היא עוזרת לילדים ללמוד מיומנויות תקשורת לא מילוליות חשובות וחיוניות.

קשיים במחוות הצבעה עם האצבע יכולים שכיחים בקרב ילדים אוטיסטים, והעובדה שהילד לא מצביע כבר בגיל צעיר מאד היא אחד הסימנים המוקדמים לאוטיזם.

חשוב לדעת כי ישנן דרכים בהן ההורים ואנשי המקצוע יכולים ללמד את ילדי הרצף כיצד להשתמש במחוות הצבעה בצורה יעילה לצורך תקשורת שאינה מילולית.

מהי המשמעות של הצבעה?

בשימוש הפשוט ביותר שלה, הצבעה עם האצבע היא מחווה אוניברסלית שיכולה לתקשר רצונות, משאלות וצרכים או לעזור למשוך את תשומת ליבו של מישהו.

ילדים עם אוטיזם בתפקוד נמוך, שאינם מסוגלים לדבר, משתמשים בהצבעה לעיתים קרובות כמחווה בכדי להודיע כאשר הם רוצים לאכול או לשתות, ולעיתים כסימן המיועד להודיע שהם רוצים לצאת לשחק או לנסוע ברכב.

זו אחת מתוך מיומנויות תקשורת רבות ויעילות שעוזרות לאנשים להעביר מידע כאשר הם אינם יכולים לדבר או לחשוב על המילה הנכונה לתאר סיטואציה.

ישנם שני סוגים עיקריים של מחוות: הצבעה הצהרתית והצבעה דרשנית.

הצבעה הצהרתית

ילדים עשויים להשתמש בהצבעה הצהרתית לצורך ניסיון למקד קשב משותף.

הם עשויים לנסות למשוך את תשומת הלב של ההורים או של האחים לאובייקט מסויים, כמו הצבעה על מטוס כשהם רואים אותו חולף למעלה בשמיים.

הצבעה זו משמשת לעיתים קרובות כדי לשתף התלהבות, עניין ומידע על נושא מסוים – ללא מילים.

הצבעה דרשנית

זוהי הצבעה לעבר אובייקט רצוי בתקווה לקבל אותו.

כאשר הילד מצביע על חטיף או כלפי חוץ כדי לשחק, זו דוגמה להצבעה דרשנית, מכיוון שהילד רוצה שנעזור לו להשיג משהו שהוא רוצה ולא נמצא ברשותו כרגע.

הצבעה כשלב התפתחותי

הצבעה נחשבת לאחד השלבים החשובים ביותר בשנה הראשונה של התפתחות הילד. רוב הילדים מתחילים להצביע עם האצבע המורה, בצורה ברורה, בגילאים 12 עד 18 חודשים ולעיתים אף מספר חודשים קודם.

ההצבעה עם האצבע היא בדרך כלל אחת מהכוונות התקשורתיות הראשונות אצל ילדים שמתפתחים באופן טיפוסי.

ישנן שלוש סיבות עיקריות לכך שילדים מצביעים בשלבים מוקדמים יחסית של התפתחותם:

  • תקשורת – זוהי דרך אינסטינקטיבית עבור הילד להביע עניין, מעורבות וסקרנות.
  • קשב משותף – כאשר אנחנו מתמקדים באותו האובייקט, הפעוטות עשויים להשתמש במחוות הצבעה כדי לנסות ולבנות את מערכות היחסים הראשונות שלהם.
  • תיוג אובייקטים – ילדים עשויים להצביע על אובייקט כדי שהמבוגרים יתייגו אותו. זה מאפשר להם ללמוד מילים תוך כדי פיתוח מיומנויות תקשורת מילולית.

אוטיסטים מצביעים פחות

אנשי המקצוע יודעים כבר במשך שנים כי אחד הסימנים המוקדמים לאוטיזם הנה ההצבעה או לייתר דיוק, היעדרה.

לפי "החוקים" תינוקות אמורים להתחיל להשתמש במחווה בין גיל 7 ל-12 חודשים ובהיעדרה, מומלץ לפנות לרופא ילדים בקופת חולים או בטיפת חלב.

בעת האבחון במכון להתפתחות הילד או במכון מקצועי פרטי, אחד המבחנים כולל בחינה והערכה של היכולת הילד להצביע.

תינוקות וילדים על הרצף האוטיסטי מתקשים להשתמש במחווה, ולעיתים ישנם מקרים שבהם הילד עושה שימוש בהצבעה דרשנית, אך אינו מסוגל להצביע בצורה הצהרתית ולהפך.

אם ילדים עד גיל 18 חודשים אינם מצביעים, זה עשוי להיות סימן מקדים לאוטיזם, אך חשוב לציין שזה לא בהכרח סימן ודאי ויש לבצע בדיקות נוספות רבות נוספות לצורך אבחון אוטיזם.

ללא קשר לאבחון, ישנן כמה דרכים יעילות ללמד את הילד כיצד להשתמש באצבעות הידיים בכדי לתקשר, בתחילה עם ההורים ובהמשך גם עם בני משפחה ובסיטואציות חברתיות.

ילדי הרצף יכולים ללמוד להצביע

אם הילד שלך מתקשה או שאינו עושה שימוש בהצבעה באצבע, חושב לדעת כי ישנן כמה וכמה דרכים שבהן ניתן ללמד את הילד להשתמש טוב יותר בהצבעה לצורכי תקשורת.

ישנן 5 דרכים עיקריות שעשויות לסייע להורים ללמד את הילד האוטיסט להצביע:

  • מודל לדוגמא
  • יציבה נכונה
  • משחקים
  • בחירה בין אפשרויות
  • חיזוק התנהגותי

מודל לדוגמא

זוהי שיטה שבה ההורה מלמד את הילד מתי וכיצד להצביע באמצעות דוגמא אישית, החוזרת על עצמה.

לדוגמא, ההורה מצביע לפי הצורך במצבים משמעותיים, בפני הילד ובכדי ללמד אותו.

שימוש בטכניקה של מודל לדוגמא באופן עקבי, החוזר על עצמו לפי הצורך, הוכח כמסייע לילדים האוטיסטים לסגל לעצמם את המיומנות להצביע.

ניתן להתחיל להשתמש בשיטה ולהוות מודל לדוגמא לתינוקות מגיל 7 חודשים והילך.

יציבה נכונה

הצורך ביציבה נכונה והצבת חלקי הגוף בדרך המיועדת להצבעה, נדרש כאשר הילד משתמש בכל גופו כדי להצביע. תופעה הנפוצה מאד בקרב פעוטות וילדים על הספקטרום האוטיסטי.

במקרים כאלה ההורה יסייע פיזית לילד להרים את זרועו הדומיננטית, ולעצב את תנועת האצבע המורה. הזמן הטוב ביותר לעבוד על יציבה נכונה להצבעה הנו בעת שהילד מבקש משהו שהוא מאד רוצה.

יש לחזור על הפעולה באופן תדיר, לאורך זמן ובהקפדה. האימון הגופני ממש, משיג תוצאות מעולות.

ניתן לתרגל יציבה נכונה עם תינוקות מגיל 7 חודשים והילך.

משחקים

הפתרון הכי שמח לכולם. פעמים רבות, באמצעות משחק עם הילד, ניתן להקנות לו את היכולת להצביע.

ישנם כמה וכמה פעילויות ומשחקים שעושים את העבודה כבר מגיל צעיר מאד, והופכים את התהליך עבור הילד לחוויה לימודית מהנה.

כך לדוגמא, אפשר להתחיל במשחק ותיק, שגם אנחנו, ההורים, שיחנו בילדות: הפרחת בועות סבון. רוב הילדים ימצאו בבועות עניין ואז מראים לילד, שוב ושוב, איך מפוצצים בועות בעזרת האצבע המורה.

אם הילד צריך עזרה בכיוון הזרוע והאצבע המורה אל הבועות, עזרו לו. עד מהרה הוא יסגל לעצמו את התנועה הנכונה ויפוצץ בועות סבון עם האצבע המורה ובהנאה רבה.

משחק נוסף שמסייע לילדים לסגל לעצמם את היכולת להשתמש באצבעות הידיים ובעיקר באצבע המורה, הוא ציור בצבעי מים באמצעות האצבעות. כדאי לכם לנסות בבית.

את דרך המשחק ניתן ליישם עם ילדים אוטיסטים החל מגיל שנה לערך.

בחירה בין אפשרויות

ניתן לעודד ילד עם אוטיזם להצביע לעבר הבחירה שלו, בין מספר אפשרויות קיימות, על ידי הצעת האפשרויות ושאלה ברורה: מה אתה רוצה?

הלכה למעשה, זאת כנראה האפשרות הטובה ביותר ליישום עם ילדי הרצף, לצורך הקניית היכולת להצבעה דרישתית.

מעבר לכך, באמצעות שיטה זאת הילדים לומדים לקבל החלטות באופן עצמאי – עוד משימה שאינה פשוטה לרבים מהילדים האוטיסטים.

ניתן ללמד את הילד להצביע על הבחירה שלו כבר מגיל 8-9 חודשים.

חיזוק חיובי

ילדים דורשים חיזוק חיובי מתמיד עבור התנהגויות רבות, כולל הצבעה, ובמיוחד במקרה של ילד המאובחן עם ASD.

חיזוקים חיוביים דורשים מההורים תגובות מהירות, על מנת שהילד יבין כי מחוות ההצבעה מסייעת לו בתקשורת.

אם וכאשר הילד מצביע באופן רצוני ובעל משמעות, תנו לו חיזוק חיובי מילולי ברור ומובן, בסמוך ככל שניתן למועד בו הצביע לעבר מבוקשו – ממש בזמן אמת.

חיזוקים חיוביים ניתן לתת לתינוקות החל מגיל 7 חודשים.

כלים מקצועיים נוספים עבור ילדי הרצף

ככל שהילד האוטיסט ממשיך להתפתח ולגדול, כך סביר שיעלה צורך לתמיכה מקצועית, מעבר ליכולת להצביע.

רבים מבין הילדים האוטיסטים שטרם פיתחו כישורי שפה תקינים, מצליחים ללמוד להשתמש במחוות ההצבעה ותמיכה מקצועית נוספת תסייע להם להתקדם גם לעבר תקשורת מילולית.

משחקי דמיון, תמיכה חזותית, מערכת תקשורת באמצעות תמונות (PECS), וסיפורים חברתיים – כל אלה יכולים לסייע לילד לפתח את כישורי השפה שלו בצל האוטיזם.

כמובן שגם ניתן לפנות עם הילד לטיפול בדיבור ושפה אצל קלינאית תקשורת. כחלק מהטיפול אצל קלינאית התקשורת, נעשה שימוש בשיטת AAC כדי להדגים מילים [תקשורת תומכת וחלופית].

גם השימוש ב-AAC מוביל להגדלת השימוש באצבע המורה, כיוון שהילד צריך להשתמש באצבע כדי ללחוץ על הכפתור הנכון במכשיר בו נעשה שימוש במסגרת הטיפול.

הילד לא מצביע? התערבות מוקדמת חשובה

כמו במקרים אחרים, אבחון מוקדם וטיפול הולם מסייעים לילדים להתגבר על הקשיים ולסגל לעצמם כלים שימושיים, כמו היכולות להצביע.

חוסר השימוש במחווה הבסיסית של הצבעה מהווה סימן מוקדם לאוטיזם.

ככל והבחנתם כי הילד מתקשה להצביע או שאינו עושה זאת בכלל, והוא עבר את גיל שנה, מומלץ לפנות ולהתייעץ עם רופא הילדים בקופת החולים.

כפי שהסברנו, ישנם לפחות 5 שיטות יעילות, בעזרתן תוכלו לסייע לילדים לרכוש את היכולת להצביע גם בטיפול ביתי ובעת הצורך, ניתן גם לפנות לאנשי המקצוע.

אנחנו, ההורים, התומכים והסנגורים החשובים ביותר של הילדים. זיהוי הסימנים המוקדמים לאוטיזם יכול לעזור לילד לקבל את הסיוע הנחוץ כבר בגיל צעיר מאד ולטובת כולם.

קריאה נוספת: שיפור היכולות המטוריות של הילד.ה

אוטיזם אונליין