כהורים לפעוטות על הרצף האוטיסטי, בכל רמת תפקוד, חשוב שתכירו ותיישמו שגרת שינה, כחלק מסדר היום הקבוע של הילד, כבר מגילאים צעירים מאד.
אין זה סוד שאחד הכלים המופלאים והיעילים ביותר לניהול שגרת היום של פעוטות וילדים אוטיסטים, הוא השגרה.
בניית שגרת שינה בריאה לילד אוטיסט היא חיונית להתפתחותו ולרווחתו, והשלב שלפני שהילד הולך לישון בלילה מצריך תשומת לב מיוחדת, בשל שכיחותן של הפרעות השינה בקרב האוטיסטים.
להתכונן וליישם מעבר לשגרה של שינה
חשוב מאד לדעת כי במצב אידיאלי, מומלץ להתחיל לתרגל את שגרת השינה עם התינוק הפעוט כבר מגיל צעיר מאוד.
למעשה, כבר בגיל חודש-חודש וחצי כדאי להתחיל לבנות סדר יום לתינוק בהדרגה, תוך התייחסות מדוייקת לנושא השינה, ובצעדים קטנים.
החל מגיל 3-4 חודשים ניתן להתחיל לעבוד על הרגלי שינה ולקבוע תנאי שינה שמעודדים את התינוק להירדם באופן עצמאי, בחדר ובמיטה משלו.
מחקרים עדכניים, שבדקו וחקרו בנושא, הוכיחו כי הנחלת סדר יום ושגרה, מהותיים עבור התינוק כבר מהימים הראשונים שלאחר הלידה, שכן ככל שמנסים להנחיל סדר יום לתינוק בשלב מאוחר יותר, המשימה תהיה מאתגרת רק יותר ויותר, ככל שהתינוק יתבגר ובמיוחד כשהדבר נוגע להרגלי השינה של אוטיסטים.
התחילו את שגרת השינה כשעה עד שעה וחצי לפני הזמן שבו אתם רוצים שהילד ירדם.
לדוגמה, אם אתם מעוניינים שהילד יישן ב-20:00, התחילו את השגרה בסביבות השעה 18:30 או 19:00.
שלב אחד אחורה ומעבר חלק ל-Sleep Mode
כשעתיים עד שלוש לפני תחילת שגרת השינה, התחילו בהורדת הילוך הדרגתית עם הילד וכל בני המשפחה.
זהו הזמן להתחיל בהפחתה משמעותית של גירויים ופעילויות מעוררות.
שימו לב לנקודות הבאות:
- הימנעו מפעילות גופנית אינטנסיבית
- הפחיתו / הפסיקו את השימוש במסכים
- הנמיכו את עוצמת האורות בבית
- הפחיתו רעשים חזקים ככל שניתן
הכנת הילד למעבר בין היום ללילה
כדי להקל על הילד במעבר מפעילות "יום" לשגרת השינה ניתן וראוי להשתמש גם בעזרים חזותיים.
הכינו לוח זמנים חזותי המתאר את שלבי הערב והשינה. הציבו את הלוח הויזואלי במקום בולט בבית. עברו על הלוח עם הילד לפני תחילת השגרה, בכל יום מחדש ובשיתוף פעולה איתו, בהתאם לגילו.
תנו לילד התראה קצרה לפני "מעבר" ותחילת שגרת השינה. למשל "בעוד 15 דקות נתחיל להתכונן ללכת לישון".
על מנת להקל על המעבר משגרת היום הפעילה לשגרת שינה רגועה, בחרו פעילות מרגיעה שתסמן לילד את המעבר לשלב של שגרת השינה, כמו משחק שקט או ציור.
כפי שציינו, התחילו להנמיך את כל האורות בבית, במיוחד בדרך ובתוך החדר של הילד. הורידו את הווליום של הטלויזיה בחדרים אחרים, השקיטו רעשים [זה לא הזמן לשואב אבק] והורידו את הווליום הכללי בבית למינימום אפשרי.
ובשגרה כמו בשגרה, חשוב מאד לשמור ולהקפיד על סדר פעולות קבוע בכל ערב כדי ליצור צפיות ותחושת ביטחון אצל הילד.
באמצעות הכנה מתאימה והתחשבות בצרכים הייחודיים של הילד, תוכלו ליצור מעבר חלק יותר לשגרת השינה ולהקל על תהליך ההירדמות של הילד.
ככה צריכה להיראות שגרת השינה של הילד
רגע [ארוך] לפני שהולכים לישון, חשוב להקפיד עם הילד על שגרה קבועה וברורה, שתעזור לו להגיע רגוע ככל שניתן למועד השינה.
להלן השלבים בסדר כרונולוגי, עם הסברים וטיפים יישומיים, אותם יש להתאים לגיל הילד כמובן:
הורדת בגדים
מה עושים: עזרו לילד להסיר את הבגדים שלבש במהלך היום והנחתם בסל הכביסה. ניתן להפוך זאת לחלק מהשגרה באמצעות שימוש בלוח חזותי שמראה את הפעולה. אצל פעוטות, מחליפים חיתול עד למועד שבו הילד נגמל.
טיפ: אם הילד מתקשה בוויסות חושי, בחרו בגדים שקל להסירם (למשל, ללא כפתורים מורכבים). עודדו אותו להשתתף בפעולה בעצמו בהתאם ליכולותיו.
כניסה למקלחת
מה עושים: הכניסו את הילד למקלחת חמה ונעימה. השתמשו במים חמימים ובסבון ריחני שהילד אוהב. אם הילד נהנה, אפשר להוסיף צעצועים קטנים למקלחת.
טיפ: שמרו על זמן קבוע למקלחת כחלק משגרת השינה. אם הילד רגיש למגע עם המים או הסבון, התאימו את התנאים לצרכיו למשל, שימוש בספוג רחצה במקום זרם מים ישיר.
יציאה מהמקלחת
מה עושים: ייבשו את הילד במגבת רכה ונעימה. ניתן לשלב עיסוי קל ומרגיע עם קרם גוף אם הילד נהנה מכך.
טיפ: השתמשו במגבת גדולה שעוטפת את כל הגוף, במיוחד אם הילד מחפש תחושת עיטוף וביטחון.
לבישת פיג'מה
מה עושים: עזרו לילד ללבוש פיג'מה נוחה ורכה שמתאימה לעונת השנה.
טיפ: בחרו פיג'מות מבדים נעימים שאינם מגרדים או לוחצים. אפשר לתת לילד לבחור את הפיג'מה האהובה עליו כדי לעודד שיתוף פעולה.
צחצוח שיניים
מה עושים: הובילו את הילד לצחצוח שיניים בעזרת מברשת שיניים מתאימה לגילו ומשחה בטעם שהוא אוהב.
טיפ: השתמשו בלוח חזותי שמראה את שלבי הצחצוח (מריחת משחה, צחצוח עליון/תחתון וכו'). אם הילד רגיש לצחצוח, נסו מברשת רכה במיוחד או טכניקות הדרגתיות.
הכניסה למיטה
מה עושים: הובילו את הילד לחדר השינה והכניסו אותו למיטה בצורה רגועה ומזמינה.
טיפ: ודאו שהמיטה מסודרת ומותאמת לצרכי הילד ולמשל, תוך שימוש בכריות תומכות או נחשושים לתחושת עיטוף. אפשר להוסיף חפץ מעבר כמו דובי או שמיכה אהובה.
ליווי של הורה או לבד
מה עושים: החליטו מראש האם ההורה יישאר עם הילד עד שיירדם או יעזוב לאחר טקס השינה.
טיפ: אם ההורה נשאר, ניתן לשבת ליד המיטה ולשיר שיר ערש או לספר סיפור קצר. אם המטרה היא שהילד יירדם לבד, עשו זאת בהדרגה – תחילה הישארו בחדר ואז התרחקו בהדרגה.
מיד אחרי הכניסה למיטה
מה עושים: בצעו טקס שינה קצר ומרגיע כמו סיפור חברתי, שיר ערש, או נשימות עמוקות יחד.
טיפ: הקפידו על טקס קבוע כדי שהילד יקשר אותו לשינה. בסיום הטקס אמרו "לילה טוב" בצורה רגועה ועקבית.
דגשים נוספים:
- הקפידו על זמני שינה והשכמה קבועים מדי יום, כולל בסופי שבוע.
- ודאו שחדר השינה חשוך, שקט וקריר (23–22 מעלות מומלץ). שקלו שימוש במכונת רעש לבן.
- הפסיקו לחלוטין חשיפה למסכים לפחות שעתיים לפני השינה.
- שלבו פעילויות מרגיעות כמו יוגה, קריאת ספר או האזנה למוזיקה שקטה.
- הימנעו ממאכלים מעוררים ומצריכת סוכר לפחות 3 שעות לפני השינה.
שמירה על עקביות בשגרה זו מדי ערב תעזור ליצור תחושת ביטחון אצל הילד, תרגיע אותו ותקל עליו להירדם באופן עצמאי לאורך זמן.
על מנת לסייע עוד, ניתן לספר לילד סיפור חברתי הולם, המתאים בדיוק לדקות האלה בערב, שלפני שנת הלילה המתוקה.
חמישה סיפורים חברתיים לשגרת השינה
את הסיפורים החברתיים הבאים ניתן לספר לילדים מגיל שנה וחצי ועד לגיל 6.
הירח הישנוני
הירח הגדול והעגול מחייך אלי מהחלון. הוא לובש כובע שינה ומפהק.
"הגיע זמן לישון", הוא לוחש. "בוא נירגע יחד ונתכונן לשינה מתוקה".
אני מחייך בחזרה, מתכרבל בשמיכה, ומרגיש את גופי נרגע. הירח ואני מוכנים לשינה טובה.
איורים / תמונות:
- איור של ירח גדול ועגול עם פנים מחייכות, לובש כובע שינה
- תמונה של ילד מחייך ומתכרבל בשמיכה במיטה
- איור של חלון עם וילון פתוח המראה את הירח בחוץ
הדובי המתכונן לשינה
דובי החום שלי אוהב להתכונן לשינה. הוא מצחצח שיניים, לובש פיג'מה רכה, ומסדר את המיטה.
אני עוזר לדובי ועושה בדיוק כמוהו. יחד אנחנו מוכנים לשינה נעימה. דובי מחבק אותי ואנחנו נרדמים בחיוך.
איורים / תמונות:
- תמונה של דובי חום רך מצחצח שיניים
- איור של דובי לובש פיג'מה רכה
- תמונה של ילד עוזר לדובי לסדר את המיטה
- איור של דובי וילד מחובקים במיטה, שניהם עם חיוך על הפנים
הכוכבים המרגיעים
בשמיים מעלי, כוכבים קטנים מנצנצים. הם שרים שיר ערש שקט: "לילה טוב, לילה נעים, עצום עיניים וחלום חלומות מתוקים".
אני מקשיב לשיר הרך, נושם עמוק, ומרגיש שלווה. הכוכבים שומרים עלי בזמן שאני נרדם.
איורים / תמונות:
- איור של שמיים כהים עם כוכבים מנצנצים
- תמונה של ילד במיטה מקשיב בשקט
- איור של כוכבים קטנים עם פנים מחייכות ששרים
הפרפר השקט
פרפר קטן וצבעוני נח על הכרית שלי. הוא מלמד אותי לנשום לאט ועמוק, כמו שהוא עושה כשהוא מקפל את כנפיו.
אני מחקה את הפרפר, נושם פנימה והחוצה בשקט. הגוף שלי נרגע, והעיניים שלי נעצמות לאט. הפרפר ואני נחים בשלווה.
איורים / תמונות:
- איור של פרפר צבעוני וקטן על כרית
- תמונה של ילד נושם עמוק במיטה
- איור של פרפר עם כנפיים מקופלות
העץ הישן
בחצר שלנו יש עץ גדול וחכם. בלילה, הוא מוריד את העלים שלו ונח. אני מדמיין שאני כמו העץ – מרפה את הידיים, הרגליים והראש שלי.
אני מרגיש יציב וחזק כמו גזע העץ, ורגוע כמו ענפיו. יחד, העץ ואני נרדמים בשקט ובשלווה.
איורים / תמונות:
- תמונה של עץ גדול בחצר דרך חלון החדר
- איור של ילד שוכב במיטה עם ידיים ורגליים רפויות
- תמונה של ענפי עץ נעים ברוח בלילה
בכל הסיפורים, חשוב להשתמש בצבעים רכים ומרגיעים ולהקפיד על אווירה שלווה ונעימה באיורים ובתמונות.
כדאי גם לשלב תמונות של הילד עצמו בסיטואציות השונות, כדי ליצור חיבור אישי לסיפור.
האיורים והתמונות צריכים להיות ברורים ופשוטים, ללא יותר מדי פרטים מסיחים, כדי לעזור לילד להתמקד במסר העיקרי של כל סיפור.
שגרת השינה חשובה לתינוקות וילדים
יישום עקבי של שגרת שינה בריאה, בשילוב סיפורים חברתיים, יכול לסייע לילדים אוטיסטים להתרגל לשגרת שינה ולשפר את איכות השינה שלהם.
זכרו להתאים את השגרה והסיפורים לצרכים הייחודיים של הילד, בהתאם לאתגרים שעמם הוא מתמודד ובהתאם לגילו ורמת ההתפתחות שלו.
ככל שהילד יסגל לעצמו הרגלי שינה בריאים, בגיל מוקדם יותר, כך השפעתן של הפרעות השינה, הנפוצות בקרוב האוטיסטים, תפחת בהתאמה.
בעוד שצריך להשקיע אנרגיה וחשוב להיות סבלניים בתהליך ההסתגלות של תינוקות וילדים לשגרת שינה, הרי שהמאמץ נושא פרי ומשתלם מאד עבורכם ובעיקר לילד.
קריאה נוספת: התמודדות מול ביעותי לילה