תקשורת טובה בין הרופא לילד.ה

תקשורת מיטבית בין הרופא המטפל בילדים אוטיסטים לבין הילדים בהם הרופא מטפל היא המפתח להצלחת הטיפול הרפואי, וזה בהחלט אפשרי.

על מנת להבין את הנושא לעומקו חשוב לדבר על האופן שבו הרופאים מטפלים בילדים שלנו. טיפול רפואי בילד.ה עם אוטיזם מצריך יכולות תקשורת מיוחדות, בהתחשב גם בסביבה החדשה והמלחיצה עבור הילד.ה [ועבור ההורה], שכן רק כך ניתן לדייק ולמקסם את איכות הטיפול הרפואי שיינתן לילד.ה.

על מנת להצליח ולהעניק לילד.ה את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, הרופא חייב להכיר מקרוב ולסגל לעצמו כלים המתאימים לתקשורת המותאמת לילדים אוטיסטים.

בסקירה שלפניך ננסה לעשות בדיוק את זה, ונציע כלים מעשיים שיסייעו לרופאים להעניק טיפול רפואי איכותי לילדים על הספקטרום האוטיסטי.

נדון באתגרים השונים ונציע פתרונות מעשיים לכל אחד מהם, כך שתהיו, כרופאים, מוכנים להתמודד עם סיטואציות שונות שעולות לפני ובמהלך הטיפול בילד.ה על הספקטרום האוטיסטי במרפאות קופת החולים, בבתי חולים ובמצבי חירום רפואי שלא נדע.

תקשורת מלאה באתגרים

4 אתגרים עומדים בבסיס התקשורת של הרופא שצריך לתקשר עם ילד.ה על הספקטרום האוטיסטי, לפני ובמהלך הטיפול רפואי:

קשיים בתקשורת מילולית ולא מילולית

במקרים רבים, ילדים אוטיסטים מתקשים להביע את עצמם במילים ולהבין שפה מילולית ובמסגרת כל טיפול רפואי, חשוב שהרופא יהיה מודע לכך ויערך בהתאם. בנוסף, הילדים עשויים שלא להבין הבעות פנים ושפת גוף, מה שמקשה עליהם בהבנת סיטואציות ובמיוחד סיטואציות במקומות זרים ומוזרים, כמו חדר הרופא בקופת החולים או חדר מיון.

דוגמא: ישנם לא מעט מקרים בהם הילד לא מבין הוראות פשוטות של הרופא, או מתקשה לענות על שאלות הרופא כמו תגיד לי איפה בדיוק כואב לך וכדומה.

רגישות יתר תחושתית

רבים מהילדים על הספקטרום האוטיסטי חווים רגישות יתר לרעש, אור, מגע וריחות. סביבת הטיפול החדשה, המרפאה, חדר הטיפולים, התאורה, הכסא ומיטת הרופא. כולם יכולים להקשות או להקל על הילד.ה.

דוגמא: ילדים שמתקשים להיכנס למרפאה בגלל רעש חזק, או אור חזק מדי שגורם להם לאי נוחות.

שגרה וסביבה לא מוכרת

רבים מהילדים האוטיסטים מתקשים להתמודד מול פעילות חדשה ולא שגרתית, במיוחד אם היא כרוכה ביציאה מאזור הנוחות המוכר להם. שינויים בשגרת סדר היום תוך כדי הגעה למרפאה או בית חולים עלולים לגרור תגובה קשה, במיוחד אם ההורים לא הכינו את הילד.ה לביקור אצל הרופא – מה שלא תמיד אפשרי.

דוגמא: הילד.ה עלול להכנס להתקף חרדה במעבר מחדר ההמתנה במרפאה לחדרו של רופא השיניים או של רופא הילדים בקופת החולים.

התנהגויות חזרתיות ואובססיביות

חשוב לזכור כי התנהגויות חוזרות ונשנות של הילד.ה, התנהגות המאפיינת רבים מהילדים על הרצף, יכולות להפריע לרופא במהלך הטיפול הרפואי ובכל מקרה, מצריכות התייחסות בעת הצורך לטפל בילד.ה בכל מסגרת רפואית.

דוגמא: הילד חייב להחזיק צעצוע ולהעביר בין שתי ידיו, ללא הפסקה, בעת שהרופא צריך לבדוק את אחת מזרועותיו.

ידע הוא כח! כלים מעשיים לתקשורת

כלל אצבע בעת הטיפול בילד.ה על הרצף האוטיסטי הנו לתת זמן. כשהילדים שותקים הם מעבדים נתונים לקראת תגובה והתהליך יכול להימשך זמן ממושך יחסית, וככל שהמצב מורכב יותר עבור הילד.ה זמן התגובה מתארך.

ממש כמו עם מטופלים שאינם אוטיסטים ניתן להתמודד מול כל אחד מארבעת האתגרים הנפוצים שהצגנו וכרוכים בטיפול בילדים אוטיסטים, גם באמצעות הכלים המעשיים הבאים:

הנגשה ותקשורת מותאמת

שימוש בתקשורת חזותית לפני ובמהלך טיפול רפואי: אפליקציה, סרטונים, תמונות, כרטיסיות תקשורת ואייקונים.

דוגמאות: שימוש בלוח תקשורת עם תמונות של תהליכי הבדיקה השונים, כך שהילד יוכל להבין מה צפוי לקרות. שימוש בטאבלט ואפליקציה ייעודית המותאמת לילדים אוטיסטים ומסבירה באופן ויזואלי מדוייק את ועל הסביבה החדשה, הרופא והמרפאה, וכל מה שמתקשר ויזואלית עם הטיפול הצפוי לילד.ה.

*רופאים שימו לב: כלים טכנולוגיים מבוססי AI זמינים עבורכם לצורך יצירת סרטונים, אפליקציות ואמצעים חזותיים אחרים המותאים לילדים אוטיסטים.

אור וקול: הפחתת רגישות תחושתית

ממש כפי שמתכננים את חדר הילדים לפי צרכי הילד.ה ובשל האוטיזם, כך צריך לתכנן את המרפאה על מנת שניתן יהיה ליצור בה סביבה נוחה ושקטה ככל האפשר עבור ילדים אוטיסטים, ובמקביל לעשות שימוש בטכנולוגיה ובכלים שיעזרו להרגיע את הילד.ה כמו אוזניות חוסמות רעשים ואפשרות להפחית את עוצמת האור בחדר הרופא ובאזור הטיפול.

דוגמא: ניתן לבקש מההורים להביא מהבית או להחזיר אוזניות איכותיות, המתאימות לילדים אוטיסטים, לשימוש הילד.ה לפני הכניסה לחדר הטיפולים. בחדר עצמו, הרופא צריך להקפיד על עוצמת תאורה מופחתת [באמצעות דימר] ווילונות שאותם ניתן לסגור ולפתוח לפי הצורך.

הכנה מראש והדרגתיות

חשוב להכין את הילד.ה לביקור אצל הרופא וההכנה מתחילה בבית, עם ההורים. במידת האפשר, על הרופא להנחות את ההורים ולהעביר אליהם חומרים עיוניים, סרטונים ומצגות, שיסבירו על הטיפול הרפואי הצפוי לילד.ה. ההורים צריכים להכיר את החומר המקדים ולהסביר לילד.ה על הטיפול הצפוי אצל הרופא מבעוד מועד.

אחת ההמלצות החשובות ביותר הנה לערוך עם הילד.ה משחק תפקידים בבית. מחקרים רבים הוכיחו כי משחק התפקידים המדמה את הטיפול אצל הרופא, עשוי להקל על תסמיני חרדה הנפוצים מאד בקרב ילדים על הרצף.

המלצה כללית להורים: קחו את הילד.ה לבדיקות רפואיות שגרתיות של אחד ההורים, במסגרת קופת החולים כדבר שבשגרה.

הרופא מצידו, צריך להסביר לילד.ה על כל שלב בתהליך הבדיקה והטיפול בצורה פשוטה וברורה, על מנת לאפשר לילד.ה להתרגל לסביבה החדשה ולטיפול הצפוי באופן הדרגתי וברור, תוך שימוש בעזרים חזותיים מרגיעים.

דוגמא: לאחר שיחות וההסברים בבית, במידת האפשר רצוי להגיע עם הילד.ה לסיור מקדים במרפאה ולצורך היכרות עם הרופא/ה. במועד הטיפול על הרופא להיות מוכן להסביר לילד.ה על עצמו, על ילדים-מטופלים קודמים, על מהלך הטיפול, חדר הטיפול, המכשירים ותפקידם. כפי שציינו – צריך לקחת בחשבון שהסבר ויזואלי המותאם לאוטיסטים, עשוי להקל על הילד.ה ולסייע מאד לרופא.

התנהגות חזרתית ככלי טיפולי

אחת הגישות האפקטיביות ביותר בתקשורת בין הרופא לילד.ה דוגלת בכך שיש לקבל בהבנה ולקבל התנהגות חוזרת מצד הילד.ה, שכן התנהגות זאת לרוב עוזרת לילד.ה להירגע ועשויה לשמש את הרופא כחומר הרגעה טבעי, שיסייע לבצע את הבדיקה והטיפול הנדרש.

דוגמא: חשוב לתת לילד.ה את הזמן. התנהגות חזרתית עשויה לקדם את האפשרות לפני מעבר לשלב הבא בבדיקה או בטיפול הרפואי, ממש כמו העובדה שהילד.ה לעיתים עושה שימוש בחפצים מוכרים ומרגיעים במהלך הבדיקה.

חובת הרופא וזכויות הילד.ה

ממש כפי שאנחנו, בעמותת אוטיזם אונליין עוסקים בהנגשת זכויות על הרופא המטפל בילדים שלנו לקחת על עצמו ולמלא אחר האחריות ללמוד, להכיר מקרוב ולהתאים את עצמו לתקשורת טובה יותר עם ילדים אוטיסטים. רופא שכזה למעשה מקבל על עצמו את עקרונות הייסוד של צדק ושוויון, וממלא את החובה החוקית שלו להבטחת שוויון בין מטופלים וכמובן שאת הזכות לבריאות.

על ידי התאמת הטיפול לצרכים הייחודיים של הילדים האוטיסטים, הרופא לא רק מונע אפליה אלא גם משפר את איכות הטיפול שניתן לילדים, מוזיל את עלויות הטיפול, מקל מאד על הילד.ה ועל בני משפחתו.

בשורה התחתונה, על מנת להצליח לטפל בילד.ה עם אוטיזם, הרופאים חייבים להעמיק בנושא, לקרוא, להתייעץ עם אנשי מקצוע המטפלים בילדים אוטיסטים ולרכוש ניסיון מעשי. תקשורת טובה יותר עם הילדים המגיעים לטיפול היא המפתח להצלחתו.

המפתחות נמצאים, כמו תמיד, בידיים של ההורים בשגרה ולפני טיפול מתוכנן ובמקביל, גם בידיים של הרופא בקופת החולים או במרפאת מומחים פרטית.

הרופאים שלנו צריכים להנחיל תרבות טיפול מונגשת עבור האוטיסטים, ממש כפי שנערכים לטיפול במטופל עם היסטוריה רפואית מוכרת ואחרת מאוטיזם. תקשורת טובה יותר עם קהל מטופלים שגדל והולך בכל שנה, היא נקודת המוצא לטיפול הרפואי וצריכה להנחות את ההורים המחפשים רופא שמתמחה בטיפול בילדים אוטיסטים ולא רק בטייטל.

הבנה הוליסטית מעמיקה של האתגרים השונים שמעלה הטיפול הרפואי בילד.ה עם אוטיזם, תוך שימוש בכלים טיפוליים המתאימים לילדים, יצרו מציאות מבורכת, ויאפשרו להעניק טיפול רפואי איכותי יותר דרך יצירת חוויית טיפול חיובית יותר עבור הילדים שלנו.

הכנה מוקדמת, סבלנות והתאמה אישית הנם מפתחות להצלחה.

קריאה נוספת: האם קנאביס רפואי יעיל לטיפול בילדים?

אוטיזם אונליין