סיפורים חברתיים מהווים גשר תקשורתי ייחודי המאפשר לילדים אוטיסטים להתמודד עם אתגרים חברתיים, רגשיים והתנהגותיים בצורה מותאמת לדרך החשיבה הייחודית שלהם.
מחקרים עדכניים מראים כי שימוש עקבי בסיפורים חברתיים מגיל צעיר מפחית חרדה ב-62% ומשפר מיומנויות תקשורת עבור כ-58% מהילדים המתבגרים.
הצעד הראשון והחיוני ביצירת סיפור חברתי אפקטיבי הוא זיהוי מדויק של האתגר הספציפי שהילד מתמודד עמו.
הורים נמצאים בעמדה ייחודית המאפשרת להם לצפות ולזהות את המצבים שבהם הילדים חווים קושי.
תצפית יומיומית, רישום אירועים חוזרים, וניתוח המצבים החברתיים המאתגרים (לפני, במהלך ואחרי) – כל אלה חיוניים לזיהוי תחומי ההתערבות הנדרשים.
הסקירה שלפניכם מתמקדת בחמישה אתגרים מרכזיים שילדים אוטיסטים בגילאי 3-5 מתמודדים עמם בשכיחות גבוהה, ומציגה עבור כל אתגר שני סיפורים חברתיים "מוכנים לשימוש".
הסיפורים נכתבו בהתאם לעקרונות שפיתחה ד"ר קרול גריי, תוך שמירה על היחס המומלץ בין משפטים תיאוריים להנחייתיים, שימוש בשפה חיובית וברורה, והימנעות ממטאפורות מורכבות.
חשוב להבין שהסיפורים המוצגים מהווים תבנית בסיסית בלבד.
אתם מוזמנים ואף מעודדים להתאים אותם להעדפותיו של הילד, לאתגרים שעמם הוא מתמודד, לגילו ולרמת ההתפתחות האישית שלו.
אפשר כמובן להחליף שמות, לשנות את הסביבה בה הסיפור מתרחש, ולהתאים את התוכן לתחומי העניין הספציפיים, שיסקרנו ויעניינו את הילד.
זיכרו ההתאמה האישית מגבירה משמעותית את האפקטיביות של כל סיפור ושל סיפורים חברתיים בפרט.
קושי בתקשורת מילולית
רבים מהילדים האוטיסטים בגילאים 3-5 מתמודדים מול אתגרים בהבעה מילולית ובהבנת שפה.
הם עלולים להשתמש במילים בודדות או לחזור על מילים ששמעו (אקולליה) במקום ליצור משפטים מקוריים.
סיפור חברתי: המילים שלי
כותרת: המילים שלי
- בגן של נדב יש הרבה ילדים.
- לפעמים נדב רוצה לשחק עם הילדים.
- כשנדב רוצה לשחק, הוא יכול להגיד "בוא נשחק".
- אם נדב לא יודע איך להגיד, הוא יכול להצביע על צעצוע.
- הגננת שמחה לעזור לנדב למצוא את המילים.
- כשנדב משתמש במילים, הילדים מבינים אותו יותר טוב.
- נדב מרגיש טוב כשהוא מצליח לדבר עם חברים.
המחשה ויזואלית
צרו ספר עם תמונה מרכזית אחת בכל אחד מ-7 העמודים:
- תמונה של גן ילדים עם מספר ילדים משחקים
- תצלום של הילד עצמו המביט בילדים אחרים
- בועת דיבור ליד הפה שבה כתוב "בוא נשחק".
- יד מצביעה לעבר צעצוע שהילד מכיר מהגן
- תמונה של הגננת מחייכת ומדברת
- איור או תמונה של הילד מדבר בחברת ילדים
- תמונה של הילד מחייך ומרוצה מעצמו מאד
סיפור חברתי: להקשיב ולהבין
כותרת: להקשיב ולהבין
- בגן של יונתן, הגננת מדברת הרבה.
- לפעמים יונתן לא מבין את כל המילים.
- כשיונתן לא מבין, הוא יכול להגיד "אני לא מבין".
- הגננת תשמח להסביר שוב בצורה פשוטה יותר.
- יונתן יכול גם לבקש מהגננת להראות לו תמונה.
- כשיונתן מקשיב ומבקש עזרה, הוא לומד דברים חדשים.
- יונתן מרגיש גאה כשהוא מצליח להבין.
המחשה ויזואלית
צרו סדרה של 7 תמונות ותצלומים פשוטים המראים:
- גננת מדברת וילד מקשיב
- פנים מבולבלות של ילד
- ילד אומר "אני לא מבין" עם בועת דיבור
- גננת מסבירה בצורה פשוטה – אפשר להראות אותה מנמיכה את גופה לגובה הילד
- גננת מראה תמונה לילד
- ילד לומד דבר חדש – אפשר להראות נורה דולקת מעל ראשו
- ילד גאה עם חיוך ואולי מדבקת כוכב
השתמשו ברקע לבן פשוט ללא הסחות דעת.
קושי באינטראקציות חברתיות
ילדים אוטיסטים עשויים להתקשות ביצירת קשר עין, בהבנת רמזים חברתיים ובמשחק משותף עם ילדים אחרים.
סיפור חברתי: להסתכל בעיניים
כותרת: להסתכל בעיניים
- כשמישהו מדבר עם דני, הוא יכול להסתכל על הפנים שלהם.
- להסתכל בעיניים עוזר לדני להבין מה אומרים לו.
- אם קשה לדני להסתכל בעיניים, הוא יכול להסתכל על האף או הסנטר.
- כשדני מסתכל על הפנים, אנשים יודעים שהוא מקשיב.
- דני יכול לנסות להסתכל לסירוגין – פעם על הפנים ופעם הצידה.
- הגננת שמחה כשדני מנסה להסתכל עליה בזמן שהיא מדברת.
- דני מרגיש טוב כשהוא מצליח להקשיב ולהסתכל.
המחשה ויזואלית
צרו כרטיסיות עם איורים פשוטים של:
- שני אנשים מדברים פנים אל פנים.
- זוג עיניים עם חץ המצביע עליהן.
- פנים עם חיצים המצביעים על אף וסנטר כאלטרנטיבות.
- פנים מחייכות כשמישהו מסתכל עליהן.
- תרשים פשוט של מבט מתחלף – עיניים מסתכלות ישירות ואז הצידה.
- הוסיפו תמונה של הגננת מחייכת.
- תמונת ילד מרגיש טוב – אפשר להוסיף אייקון של לב או פנים שמחות.
סיפור חברתי: לשחק ביחד
כותרת: לשחק ביחד
- בגן יש הרבה צעצועים כיפיים.
- לפעמים כיף לשחק לבד, ולפעמים כיף לשחק עם חברים.
- כשרותי רוצה לשחק עם חברה, היא יכולה לשאול "אפשר לשחק איתך?".
- אם החברה אומרת "כן", רותי יכולה להתקרב ולשחק לידה.
- רותי יכולה להציע רעיון למשחק או לשאול במה החברה רוצה לשחק.
- כששני ילדים משחקים ביחד, הם יכולים להחליף צעצועים או לבנות משהו יחד.
- רותי מרגישה שמחה כשהיא משחקת עם חברים.
המחשה ויזואלית
צרו ספר עם 7 תמונות ואיורים כמו:
- תמונה של גן ילדים עם צעצועים.
- תצלום ילדה משחקת לבד ואחריו תצלום ילדים משחקים יחד.
- בועת דיבור עם "אפשר לשחק איתך?"
- תצלום של ילדה מתקרבת לילדה אחרת אחרי שקיבלה אישור.
- תמונות של משחקים שונים לבחירה.
- תצלום ילדים מחליפים צעצועים או בונים יחד.
- הפנים השמחות של רותי בעמוד האחרון.
השתמשו בצבעים רכים ובהירים.
התנהגויות חזרתיות ותחומי עניין מצומצמים
ילדים אוטיסטים עשויים לחזור על תנועות מסוימות כמו נפנוף ידיים ולהתעניין באופן אינטנסיבי בנושא מסוים.
סיפור חברתי: הידיים שלי
כותרת: הידיים שלי
- לפעמים הידיים של אורי רוצות לזוז מהר.
- כשאורי מרגיש נרגש או לחוץ, הידיים שלו מנפנפות.
- זה בסדר שהידיים זזות, אבל יש זמנים שצריך לשמור עליהן שקטות.
- כשהגננת מדברת או כשאוכלים ארוחת בוקר, חשוב שהידיים יהיו רגועות.
- אורי יכול ללחוץ על כדור קטן או למשש חפץ רך כשהוא רוצה להרגיע את הידיים.
- הגננת שמחה כשאורי מצליח לשמור על הידיים שקטות בזמן פעילות.
- אורי מרגיש גאה כשהוא שולט בתנועות הידיים שלו.
המחשה ויזואלית
צרו סדרה של 7 איורים פשוטים הכוללים:
- ידיים בתנועה כמו נפנוף.
- ילד עם פנים נרגשות וידיים מנפנפות.
- שעון או תמונת גננת מדברת לסמל זמנים שצריך להיות שקט.
- ילד יושב בשקט בזמן ארוחה עם ידיים על השולחן.
- כדור לחיץ או חפץ רך בידיים של ילד.
- פנים שמחות של גננת.
- תמונה של אורי הילד הגאה.
שקלו להוסיף מרקם אמיתי, כמו פיסת בד רכה, ליד התמונה של החפץ הרך.
סיפור חברתי: נושאים מעניינים
כותרת: נושאים מעניינים
- לנועה יש נושא מיוחד שהיא אוהבת מאוד – דינוזאורים.
- נועה יודעת המון על דינוזאורים והיא אוהבת לדבר עליהם.
- לפעמים חברים רוצים לדבר על דברים אחרים.
- נועה יכולה לשאול חברים "על מה אתם רוצים לדבר?".
- אם חבר מדבר על משהו אחר, נועה יכולה להקשיב ולשאול שאלות.
- נועה יכולה לדבר על דינוזאורים בזמן המיועד לכך, כמו "זמן שיתוף".
- נועה מרגישה טוב כשהיא מדברת גם על נושאים אחרים עם חברים.
המחשה ויזואלית
צרו ספר הכולל 7 איורים ברורים:
- ילדה עם דינוזאורים סביבה.
- בועות מחשבה עם תמונות דינוזאורים.
- ילדים אחרים עם בועות מחשבה שונות כמו מכוניות, בובות.
- ילדה שואלת "על מה אתם רוצים לדבר?" בתוך בועת דיבור.
- ילדה מקשיבה לחבר מדבר על נושא אחר.
- שעון או תמונה המסמלת "זמן שיתוף".
- ילדה שמחה משוחחת עם חברים על נושאים שונים.
השתמשו בצבעים שונים לבועות מחשבה שונות.
רגישות חושית
ילדים אוטיסטים עשויים להיות רגישים מאוד או לא מספיק רגישים לגירויים חושיים כמו רעשים, מגע, או אורות.
סיפור חברתי: כשיש רעש חזק
כותרת: כשיש רעש חזק
- בגן יש הרבה קולות.
- לפעמים הקולות חזקים מדי בשביל אלון.
- כשיש רעש חזק, אלון יכול להרגיש לא נוח.
- אלון יכול לבקש מהגננת אוזניות מיוחדות שמפחיתות רעש.
- אם אין אוזניות, אלון יכול לכסות את האוזניים בידיים.
- אלון יכול גם לבקש ללכת לפינה שקטה עד שהרעש יפסק.
- הגננת מבינה שלפעמים אלון צריך שקט ושמחה לעזור לו.
- אלון מרגיש יותר רגוע כשהוא יודע מה לעשות כשיש רעש חזק.
המחשה ויזואלית
צרו ספר שבו 7 איורים ותמונות ברורים:
- תמונת גן עם סימני קול – גלי קול מצוירים.
- פנים של ילד שחש בחוסר נוחות.
- אוזניות מפחיתות רעש – אם יהיו אלה האוזניות של הילד, זה מצויין.
- ילד מכסה אוזניים בידיים.
- פינה שקטה בגן הילדים.
- גננת מחייכת ומבינה.
- תמונה של אלון שלו ורגוע.
שקלו להוסיף אלמנט אינטראקטיבי כמו דף עם מרקם מרגיע שהילד יכול לגעת בו כשהסיפור מדבר על הרגעה.
סיפור חברתי: מגע נעים
כותרת: מגע נעים
- לשירה יש עור רגיש.
- לפעמים מגע של בגדים או אנשים מרגיש לא נעים.
- שירה יכולה לבחור בגדים רכים שנעימים לה.
- אם מישהו נוגע בשירה והיא לא רוצה, היא יכולה להגיד "בבקשה אל תיגע בי".
- שירה יכולה לבקש חיבוק כשהיא רוצה, ולהגיד "די" כשהיא לא רוצה יותר.
- הגננת יודעת ששירה לא תמיד אוהבת מגע ומכבדת את זה.
- שירה מרגישה בטוחה כשהיא יכולה לבחור איזה מגע נעים לה.
המחשה ויזואלית
צרו סדרה של 7 תמונות ואיורים של:
- ילדה עם סימון על העור שמסמל רגישות.
- דוגמאות של בגדים רכים – אפשר להדביק פיסות בד אמיתיות.
- בועת דיבור עם "בבקשה אל תיגע בי".
- ילדה מבקשת חיבוק – עם ידיים פתוחות.
- ילדה אומרת "די" עם יד מורמת בסימן עצירה.
- גננת מחייכת ומנהנת בהבנה.
- ילדה עם פנים רגועות ובטוחות.
חשוב להשתמש בצבעים רכים ולא מציפים.
קושי בהתמודדות עם שינויים
ילדים אוטיסטים עשויים להתקשות בהתמודדות עם שינויים בשגרה או במעברים בין פעילויות שגרתיות בחיי היום יום.
סיפור חברתי: סדר היום שלי
כותרת: סדר היום שלי
- בגן הילדים יש סדר יום קבוע.
- איתמר אוהב לדעת מה יקרה במשך היום.
- בבוקר, איתמר יכול להסתכל על לוח התמונות שמראה את סדר היום.
- אם יש שינוי בתכנית, הגננת תודיע לאיתמר מראש.
- איתמר יכול לשאול את הגננת אם הוא לא בטוח מה יהיה בהמשך.
- לפעמים דברים משתנים, וזה בסדר. איתמר יכול לנשום עמוק ולהירגע.
- איתמר מרגיש בטוח כשהוא יודע מה צפוי לקרות במהלך היום.
המחשה ויזואלית
צרו ספר שמדמה לוח זמנים עם 7 תמונות ואיורים:
- תמונת גן הילדים
- פנים של ילד סקרן
- לוח תמונות אמיתי המראה פעילויות יומיות כמו ארוחת בוקר, משחק, יצירה וכו' בסדר כרונולוגי ברור
- גננת מדברת עם ילד על שינוי – אפשר להראות X קטן על אחת הפעילויות
- ילד שואל את הגננת
- ילד נושם עמוק – אפשר להראות חזה מתרחב
- איתמר מרגיש בטוח ושלו בגן הילדים.
מומלץ שהתמונות יהיו מציאותיות ומסודרות בסדר כרונולוגי.
סיפור חברתי: מעבר בין משחקים
כותרת: מעבר בין משחקים
- בגן יש הרבה משחקים כיפיים.
- לפעמים צריך לעבור ממשחק אחד לאחר.
- כשהגננת אומרת "עוד חמש דקות נעבור למשחק אחר", מיכל יודעת שהמשחק יסתיים בקרוב.
- מיכל יכולה לספור עד חמש כדי להתכונן למעבר.
- כשמגיע הזמן לעבור, מיכל יכולה לסדר את המשחק הנוכחי ולבחור משחק חדש.
- הגננת שמחה כשמיכל עוברת בין משחקים בצורה חלקה.
- מיכל מרגישה גאה כשהיא מצליחה לעבור ממשחק למשחק בקלות.
המחשה ויזואלית
צרו סדרה של 7 איורים ותמונות המראים:
- מגוון משחקים בגן הילדים
- שני משחקים עם חץ ביניהם
- גננת מראה על שעון ואומרת "עוד חמש דקות" בתוך בועת דיבור
- ילדה סופרת על האצבעות עד חמש
- ילדה מסדרת משחק אחד ובוחרת משחק חדש
- גננת מחייכת ומראה סימן אגודל למעלה
- מיכל היא ילדה גאה ומרוצה מאד.
הוסיפו שעון חול אמיתי או טיימר ויזואלי שהילדה יכולה להשתמש בו.
טיפים חשובים ביצירת המחשה ויזואלית לילד:
- השתמשו במקסימום 2-3 אלמנטים ויזואליים בכל עמוד למניעת עומס חושי
- הדפיסו על נייר עבה שעמיד לשימוש חוזר
- שקלו למינציה של הדפים לעמידות
- השתמשו בתמונות של הילד עצמו, גננות וחברים במידת האפשר – זה מסייע להגביר הזדהות
- הוסיפו אלמנטים תלת-ממדיים כמו מרקמים, כפתורים או חלקים נשלפים למעורבות חושית
עקרונות מפתח ביישום סיפורים חברתיים
לסיכום, הסיפורים החברתיים שהוצגו בסקירה מספקים מענה לחמישה אתגרים מרכזיים: קשיי תקשורת מילולית, אתגרים באינטראקציות חברתיות, התנהגויות חזרתיות, רגישות חושית וקושי בהתמודדות עם שינויים.
כל אחד מהסיפורים הללו נבנה בקפידה תוך שמירה על העקרונות הבאים:
- פשטות ובהירות – משפטים קצרים, מובנים וישירים
- שפה חיובית – התמקדות במה שכן אפשר לעשות, ולא באיסורים
- הנמקה – הסבר ברור לקשר בין התנהגות לתוצאה חברתית
- פרספקטיבה – הצגת נקודות מבט של אחרים
- קונקרטיות – המרת מושגים מופשטים להוראות ברורות וספציפיות
אנו ממליצים להקדיש זמן לקריאה חוזרת של הסיפור החברתי עם ילדכם. זה צריך להיעשות כחלק משגרת היום של הילד, במועד קבוע, בזמן שהילד שלו ורגוע.
הקריאה החוזרת והאזנה לסיפור מסייעת לילד בהפנמת המסרים והטמעתם.
ניתן ורצוי, במידת האפשר, לקרוא את הסיפור ולהיזכר בו שוב, ממש לפני התרחשות הסיטואציה המאתגרת. למשל, לפני הביקור בגן השעשועים או לפני מפגש חברתי.
זכרו כי התקדמות עם סיפורים חברתיים היא תהליך הדרגתי.
בדקו את יעילות הסיפור באמצעות מעקב אחר שלושה מדדים מרכזיים:
- הפנמה – האם הילד מזהה בעצמו מתי להשתמש במיומנות
- הכללה – האם הילד מיישם את המיומנויות שאותן רכש מהסיפור במגוון סביבות
- עצמאות – האם זקוק לפחות ופחות תמיכה חיצונית לאורך ציר הזמן.
המחקר מראה כי ילדים שנחשפו לסיפורים חברתיים מגיל צעיר הציגו שיפור משמעותי ביכולות החברתיות והתעסוקתיות בהגיעם לבגרות.
אל תהססו להתייעץ עם אנשי מקצוע כמו קלינאי תקשורת או מרפאים בעיסוק לגבי התאמות נוספות שיכולות לסייע לילדכם.
הסיפור החברתי הוא כמו מפת ניווט המסייעת לילדכם לפענח את הקודים החברתיים המורכבים, ובמקביל – מלמדת אתכם ואת הסביבה להבין טוב יותר את עולמו הפנימי. באמצעות סיפורים אלה, אתם בונים גשר תקשורתי משמעותי שיסייע לילדכם לאורך שנים רבות.
קריאה נוספת: איך נכון לדבר אל ועל ילדים אוטיסטים?