עיכוב התפתחותי הינו מונח פסיכולוגי רפואי המתאר עיכוב בשלבי ההתפתחות האוניברסאליים המתקיימים בינקות ולאורך הילדות. עיכוב זה יכול להתבטא בכל תחומי החיים: בתחום המוטורי, בתחום השפה, בתחום הקוגניטיבי, בתחום הרגשי ובתחום החברתי.
ההתפתחות יכולה להתעכב או להיעצר לגמרי. שלבי ההתפתחות הינם אוניברסאליים, אך קצב ההתקדמות בהם שונה מילד לילד. ילד בעל עיכוב התפתחותי מתקשה לרכוש את הכישורים הדרושים לו להגיע לתפקוד נורמטיבי בחברה.
תסמינים של עיכוב התפתחותי
כפי שהוזכר קודם, עיכוב התפתחותי מתבטא אצל ילדים בתחומים מגוונים. אשתדל להביא את הקשיים בכל תחום וכיצד הם באים לידי ביטוי.
התחום המוטורי
- קושי בביצוע פעילות גופנית מאומצת – מערכת הדם והנשימה חלשים, חולשה המתבטאת בשרירים, מתעייפים מהר, חוסר יציבות.
- חוסר ביד דומיננטי – נטייה לבצע פעולות בשתי הידיים.
- קושי להפריד בין תנועות הגוף.
- קושי בפעולות בצד המנוגד – למשל קושי בכתיבה עם יד ימין בצד השמאלי של הדף.
- קושי במיומנויות הקשורות למוטוריקה עדינה כמו כתיבה, גזירה, שריכת שרוכים, החזקת מזלג ועוד.
- קושי בהתמצאות במרחב וקושי לשלב בין התמצאות במרחב לפעילויות הדורשות מוטוריקה עדינה.
התחום הקוגניטיבי
- קושי בקריאה, כתיבה, איות, יכולת חישוב נמוכה, יכולת ציור דלה, חוסר בארגון וסדר, בלבול, חוסר הבנת הנשמע, חוסר הבנת ההוראות.
התחום החברתי
- קושי ביצירת קשרים חברתיים עקב קושי ביצירת אמון, הבעת רגש ועוד.
- קושי ביצירת תקשורת עקב פגם בשפה, אי יכולת להשתתף בדיון, להביע דעה, קושי במשחקים ועוד.
- מוגבלות או חזרתיות בהתנהגות, קושי במוטוריקה ונימוסים בסיסיים.
התחום התחושתי
- התפתחות של רגישות יתר או תת רגישות חושית.
התחום הרגשי
- כל הקשיים בתחומים השונים, חוויית הכישלון, דחייה חברתית, חוסר יכולת להיות רגיש לסביבה ועוד, יכולים להוביל לקשיים בתחום הרגשי.
סיבות להופעת עיכוב התפתחותי
ניתן לחלק את הסיבות להופעת עיכוב התפתחותי בקרב ילדים לשלושה גורמים עיקריים. האחד הינו הגורם הביולוגי. ילדים שאובחנו כבעלי לקות אחרת כמו שיתוק מוחין, תסמונת גנטית ספציפית, אוטיזם או כל ליקוי הגורם לעיכוב התפתחותי. הסיבה השנייה הינה הגורם הסביבתי.
סביבה שאינה מאפשרת, מגרה ומטפחת את הילד. סביבה שאינה מתאימה את עצמה ללקות של הילד ומקשה עליו. הסיבה השלישית הינה "ילדים בסיכון". ילדים להורים מכורים, פגים במשקל נמוך או בשבוע ה32 להריון, תינוקות שסובלים מבעיות נשימה, תינוקות עם חשד לזיהום תוך רחמי וחשד לפגיעות במוח.
אבחון עיכוב התפתחותי
קושי בהתפתחות יכול להתגלות על ידי אחות בעת בדיקות שגרתיות בטיפת חלב, או על ידי גננת שצופה בהתנהגות הילד בגן. לעיתים גם הורים מזהים עיכוב בהתפתחות ילדם. בגיל שנתיים ניתן לראות עיכוב באופן בו מגיב התינוק לגירויים חיצוניים ולסביבתו, מאוחר יותר בעזרת היכולת ליצור קשרים חברתיים והיכולת לשחק עם בני גילו.
לאחר האבחון הראשוני חשוב לפנות לגורם מומחה שיכול לאבחן את הסוג הספציפי של העיכוב. ניתן לבצע אבחונים בתחום החינוכי על ידי אבחון פסיכולוגי חינוכי ועל ידי אבחון דידקטי. בעזרת אבחונים אלו נבדקים המיומנויות, האינטליגנציה והאישיות של הילד. אבחונים נוספים הם אבחון נוירולוגי, אבחון שפתי, אבחון פסיכו מוטורי, אבחון התפתחותי ואבחון אצל אופטומטריסט לבדיקת ליקויים בראייה שיכולים להקשות על התפתחות הילד.
רוב האבחונים תקפים לחמש שנים והם יכולים לעזור להורה ולצוות החינוכי המקיף את הילד לתת לילד את הכלים, הסביבה, ההקלות וכל התמיכה לה הוא זקוק בכדי להשתלב באופן החיובי ביותר בבית הספר ולאחר מכן בחיים.