איך בוחרים את שיטת הטיפול המתאימה ביותר עבור הילד.ה? אילו טיפולים הכי יעילים לילדים אוטיסטים? הגיע הזמן לעשות קצת סדר, להסביר על שיטות הטיפול הנפוצות ולתת מידע חשוב שיעזור להורים לקבל החלטות ולמצוא את הטיפול והמטפל/ת שיכולים לעזור לילד.ה – בהתאם למצב ולצריכים האישיים שלה או שלו.
CBT, ABA, DIR, VBT, RDI – כהורים לילדים על הרצף האוטיסטי אתם כבר בטח יודעים שאלו אינם קודים סודיים אלא סוגי טיפול מקצועי, שמתאימים בין השאר גם לחלק ניכר מהילדים שאובחנו עם אוטיזם.
אחד הדברים הכי קריטיים, לאחר שילדכם אובחן כאוטיסט, הוא בחירת סוג הטיפול ההתערבותי המתאים והנכון לילדכם ולכם.
מחקרים רבים שיצאו בשנים האחרונות מוכיחים כי התערבות טיפולית מוקדמת וטיפול מקצועי עבור ילדי הרצף כבר משנות חייהם המוקדמות, מביאים לתוצאות חיוביות וגורמים לשיפור משמעותי ביכולות הילד, בתפקוד ובהתפתחות שלו.
וכגודל הביקוש כך גם גודל ההיצע, כאשר קיימות כיום בשוק גישות ושיטות טיפול רבות שבאות במטרה לשפר את חייהם של ילדי הרצף, שיקשו עליכם את מלאכת הבחירה, כשלכל אחת משיטות הטיפול יש אג'נדה ואני מאמין משלה שצריך לבוא בהלימה כמובן למי שאתם ומי שהם.
הדבר אולי הכי חשוב לזכור, רגע לפני בחירת הטיפול, הוא שכל ילד על הספקטרום האוטיסטי הוא ייחודי ומה שמתאים לאחד לא בהכרח יתאים לשני ומה שמתאים להוריו של האחד לא בהכרח יתאים להוריו של האחר, ולכן הגישה הטיפולית בה תבחרו חייבת להתאים לכם ולילדכם כמו כפפה ליד.
ככל שתקדימו לטפל בהם, כך הם יוכלו לשפר את יכולותיהם ולהגשים את הפוטנציאל שלהם ופשוט להיות מאושרים ומסופקים יותר.
טיפול התערבותי לאוטיזם – יפה שעה אחת קודם
ככל שהטיפול ההתערבותי מתחיל בשננותיהן הראשונות של ילדי הרצף, כך אנשי המקצוע והמטפלים יכולים לאבחן את מוקדי הכוח והחולשה שלהם בתחומים ההתפתחותיים והקוגניטיביים, ולבנות תכנית עבודה מקיפה שתענה על הצרכים הספציפיים של כל אחד ואחת.
הטיפול המוקדם מעניק לילד ולהוריו חלון הזדמנויות עצום לפגוש אנשי מקצוע רבים וגישות טיפוליות שונות, ולנסות סוגי טיפולים רבים עד שהם יפגשו את הטיפול המתאים להם שיחשוף את עולמם הפנימי וישפר את היכולות החברתיות והמנטליות שלהם.
גם מבחינה פיזית ישנו יתרון ענק לטיפול ההתערבותי המוקדם; ככל שילדי הרצף צעירים יותר כך המוח שלהם גמיש יותר והתהליך ההתפתחותי נמצא בעיצומו ויש יותר השפעה לטיפול עצמו. שווה לזכור ולהפנים שמתן טיפול לילד כבר מאזור גיל שנתיים, כשהוא נמצא בשלבי ההתפתחות המוקדמים שלו, עשוי להביא לשינויים משמעותיים בתפקוד הילד ועצמאותו בעתיד וביכולותיו החברתית והתקשורתיות.
איך בוחרים את הטיפול שהכי מתאים לילד.ה?
הרשת מוצפת במידע כמעט אין סופי על שיטות הטיפול הקיימות והנפוצות ביותר המציעות תוכנית טיפול כזו או אחרת, ומשווקות אותה כהכי טובה שיש, ולכן אין ספק שהבחירה הופכת למשימה קשה. אז איך בעצם בוחרים את השיטה שהכי נכונה עבור הילד.ה שלך?
בשלב הראשון, מומלץ להתכנס קודם כל פנימה, לגלוש ברשתות השונות, פורומים שונים, לקרוא מאמרים ומחקרים ופשוט להבין מהן שיטות הטיפול הרווחות כיום עבור ילדים עם אוטיזם.
בשלב הבא, כדאי להבין מהי האג'נדה שעומדת מאחורי הטיפול הספציפי, כיצד היא מיושמת ואיך היא באה לידי ביטוי בחייו של הילד – כיצד ייראה הטיפול בו דה פקטו והאם אותו 'אני מאמין' הולם את הערכים שלנו, את התפיסה ואת אורח החיים שלנו.
בשלב השלישי, לאחר שעברתם על כל האופציות הקיימות כיום, מומלץ לבחור את השיטה וגישת הטיפול שהכי נכונה ומתאימה לצרכים, ליכולות, למידת ההתפתחות ולאופיו של ילדכם. כדאי לזכור שהכי חשוב זה להתאים את התוכנית ושיטת הטיפול לצרכיו של הילד ולרמת התפתחותו ורק אז לפנות לשיקולים האחרים.
טיפולים לאוטיסטים שחשוב להכיר
מאחר ואוטיזם אינו מחלה כך גם אין לו תרופה, אך ישנן בהחלט דרכי טיפול מגוונות שיכולות לעזור לילדי הרצף להוציא את המקסימום מעצמם ולהגשים את מלוא יכולותיהם בעולם הזה, אז בעצם למה לא?
נפרט כאן את דרכי הטיפול המרכזיות הקיימות כיום – כולן שיטות התערבותיות המבוססות על מחקר, תצפיות ואיסוף נתונים של המטפלים השונים על ילדי הרצף.
CBT – Cognitive Behavioral Therapy
שיטת טיפול ותיקה הקיימת כבר משנות ה-60 הדוגלת בטיפול פסיכולוגי, קוגניטיבי והתנהגותי, המסייעת למטופל לסגל לעצמו התנהגויות מקדמות.
שיטה זו עובדת על הגדלת האפשרויות ההתנהגותיות שלו ועוזרת לילד לסגל דרכי תקשורת הדדיות וגמישות יותר, להגדיר את הטריגרים השונים המובילים להתנהגויות השונות שלו ומסייעת לו לזהות אותם ואף לשלוט בהם.
DIR (Developmental and Individual Differences)
מודל התפתחותי ורגשי שהפך עם השנים לאחת מהגישות הטיפוליות המובילות והמוכרות בעולם עבור ילדי הרצף. שיטת ה- DIR מתמקדת בהבנת הגורמים להתנהגותו של הילד ובטיפול שיטתי ואינטנסיבי בו תך כדי התייחסות לצרכים הרגשיים, ההתפתחותיים, התחושתיים והתנועתיים שלו.
בשיטה זו ההורים והמטפל מעסיקים למעשה את הילד בפעילויות שמסבות לו הנאה ומשתמשים באינטראקציות ובחוויות הנוצרים בזמן המשחק, כדי לגרום לו לשתף אותם במחשבותיו וצרכיו ומשך הזמן להבין כיצד לקדם את התפתחותו האישית.
ABA (Applied Behavior Analysis)
גישה חינוכית / טיפולית באוטיזם המבוססת על ניתוח התנהגות יישומי, על ראיות שנאספו ע"י תצפיות, מחקר ולמידה של התנהגות הילד.
מטרת שיטה זו היא להעצים את כמות ההתנהגויות הרצויות של ילדי הרצף ולהפחית את ההתנהגויות ה'לא רצויות' כמו למשל התקפי זעם, כאשר האג'נדה שעומדת מאחוריה היא שהתנהגות הילד תלויה בחיזוקים החיוביים/שליליים שהוא מקבל מסביבתו.
בשיטה הזו יש איש מקצוע שמתמחה ולומד על סביבתו, חייו והתנהלותו של הילד עצמו, אוסף עליו מידע ומסיק ממנו מסקנות על אותם חיזוקים חיוביים שהילד צריך לקבל מהסביבה, כדי לאפשר שינוי הדרגתי בהתנהגותו.
שיטת ABA הנה שיטת טיפול מובנית ומדעית והיא מקנה ומגבירה בקרב ילדי הרצף מיומנויות של תקשורת, יכולת טיפול עצמי, חיי חברה מפותחים יותר ומפחיתה את ההתנהגויות הלא רצויות.
VBT – טיפול מילולי התנהגותי
שיטה זו היא שיטת טיפול התנהגותי המלמדת את הילדים הלא – קוליים איך לתקשר באופן תכליתי ופרקטי. הילד לומד באילו מילים להשתמש כדי להשיג את התגובה שהוא רוצה ואת הדברים שהוא צריך והיא מהווה למעשה את אחד הצעדים הראשונים ללימוד שפה ולהבעת רצון בקול רם.
כך למשל במפגש קלאסי של VBT המטפל יציג לילד שפע של צעצועים ויעודד אותו על ידי חזרתיות, להבין שדרך התקשורת שלו הוא יכול לתקשר החוצה את רצונו ולהשיגו.
RDI (Relationship Development Intervention)
טיפול התערבותי לפיתוח ושיפור מערכות יחסים – RDI הוא טיפול התנהגותי ש'פוגש' את כל סימני הליבה הבסיסיים של האוטיזם.
המתמקד כולו בבניית הכישורים הרגשיים והחברתיים, בעיצוב קשרים רגשיים ובביסוס מערכות יחסים בעלות ערך. בטיפול זה ההורים עצמם מקבלים הדרכה כמטפלים עיקריים ועובדים עם ילדיהם על כישורי החברה והעמקת הקשרים המשפחתיים והחברתיים ועל פיתוח מיומנויות כמו אמפתיה, קשר עין ורצון לתקשר עם האחר.
בניגוד לטיפולים אחרים באוטיזם, גישה זו נחשבת להתערבות הדרגתית ותהליכית שמקדמת משך הזמן את השינוי ההתפתחותי דרך למידת מיומנויות שהמטופל רוכש, בין היתר על ידי הוריו.
TEACCH – גישה לימודית מובנית
שיטה זו נסמכת על תוכנית טיפול לילדי הרצף שמדגישה ומתמקדת באיכות החיים של הילד כמו למשל שעות פנאי, תחביבים ותחומי עניין.
מודל הטיפול בשיטת TEACCH מבוסס על בניית תכנית עבודה אישית מול הילד האוטיסט – תכנית התפורה בדיוק לפי מידותיו, הנקבעת על סמך הערכה אישית ומותאמות לצרכים, לתפקוד, לחוזקות, לאישיות ולתחומי העניין שלו.
מטרתה של התוכנית לפי שיטת טיפול מיוחדת זאת הנה לשפר את יכולותיו של הילד לתפקוד עצמאי בקהילה. גישה טיפולית זאת מתאימה בעיקר לילדים שאובחנו ומוגדרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה.
טיפול רגשי
שיטת הטיפול הרגשי באוטיזם מתמקדת במתן מענה טיפולי רגשי לילד ומעניקה ארסנל שלם של טיפולים המנגישים לו מרחב יצירתי ומשחקי, שמאפשרים לילד לבטא את עולמו הפנימי וחוויותיו. גישה זו מתמקדת בשינוי דפוסי ההתנהגות השליליים, בהרחבת היכולות החברתיות והקוגניטיביות, בשיפור הוויסות הרגשי והחושי ובשיפור היכולות הרגשיות והקוגניטיביות של ילדי הרצף.
טיפול ריגשי זו ניתן לילדים באמצעות פסיכולוגים מומחים לטיפול באוטיזם, עובדים סוציאליים, מטפלים באומנות ומוסיקה, פסיכותרפיסטים ואנשי מקצוע מוכשרים ומנוסים נוספים..
לצד כל הטיפולים והגישות שהובאו כאן, יש טיפולים נוספים כמו הדרכת הורים, טיפולים תרופתיים, טיפול פרא-רפואי הכולל קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וטיפול רגשי וגם כמובן טיפולים אלטרנטיביים לסוגיהם.
טיפול שמתאים לילד שלך
תהיו גמישים, סקרנים ונסו כל טיפול אפשרי עד שתפגשו את השידוך הנכון והמתאים ביותר עבור הילד. הטיפול, כל טיפול שתבחרו, צריך לתת את אותותיו ולהיות כזה שיוציא מהילד את המקסימום וימלא אותו באושר.
חשוב לזכור, שמעבר לכל הדברים, הכוונות והאג'נדות, מטרת העל של כל טיפול התערבותי היא לשפר את חיי היום יום של הילד כדי שיהיה לו קל יותר, נעים יותר ויכולות התקשורת שלו ישתפרו.
זכרו גם כי לעיתים ובמידת האפשר, ניתן להתאים לילד יותר משיטת טיפול אחת ותמיד אפשר לשנות כיוון, לגוון ולנסות גם שיטות טיפול אחרות וחדשות – בהתאם למצב התפקודי, יכולות התקשורת והגיל של הילד.
קריאה נוספת: טיפולי שיניים לילדים אוטיסטים