מחקרים ופרסומים בנושא אוטיזם

אוטיזם או הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) משפיע על מיליוני ילדים ברחבי העולם ומציב אתגרים רבים ומשמעותיים להורים ולבני המשפחה. האוטיזם הנו חלק בלתי נפרד מחיינו ושכיחות מקרי האוטיזם עולה משנה לשנה, במקביל לעליה במודעות הציבורית, התקדמות המחקר והתפתחות שיטות טיפול חדשות בילדים אוטיסטים.

בסקירה שלפניך נדון על עובדות בנוגע לאוטיזם, נדון בשכיחות המצב וכיצד הוא משתנה לפי מגדר ורקע אתני. נדון גם בגורמים אפשריים להתפתחות ASD, גורמי סיכון וכמה טיפולים עדכניים לילדים המאובחנים עם אוטיזם.

כמו כן, נבחן את הנתונים על תוצאות חינוכיות של ילדים אוטיסטים והממצאים האחרונים על תוחלת החיים של אנשים עם ASD.

10 עובדות על אוטיזם נכון ל-2024

הנתונים שלפניך נאספו ממספר מקורות ומשקפים תוצאות מחקרים עדכניים נכון לשנת 2024:

  • שכיחות: נכון לשנת 2024 נראה כי 1 מכל 36 ילדים בארצות הברית מאובחן עם ASD.
  • עלייה בשכיחות: שכיחות האוטיזם בארצות הברית עלתה ב-312% מאז שנת 2000.
  • מגדר: בנים מאובחנים עם אוטיזם 4.2 פעמים יותר מאשר בנות.
  • רקע אתני: מחקרים הוכיחו כי האוטיזם נפוץ ביותר בקרב ילדים ממוצא אסיאתי והאיים הפסיפיים.
  • אוטיזם חמור: 26.7% מהילדים האוטיסטים בגיל 8 בארצות הברית סובלים מאוטיזם חמור.
  • השוואה בינלאומית: בבריטניה יש את השיעור הגבוה ביותר של אוטיזם ביחס לאוכלוסיה.
  • גיל אבחון: נכון למועד כתיבת שורות אלו גיל האבחון הממוצע של אוטיזם הוא 4 שנים.
  • תופעות נלוות: אפילפסיה משפיעה על עד 30% מהילדים האוטיסטים.
  • חינוך: 73.6% מהתלמידים האוטיסטים בארה"ב מסיימים תיכון עם תעודת בגרות.
  • שיקום תעסוקתי: 50% מהצעירים האוטיסטים מקבלים שירותי שיקום תעסוקתי.

סיכום מחקרים עדכניים

בישראל, ממש כמו בארצות הברית ובמדינות אחרות במערב, ניתן לראות מגמה ברוה של עליה בשכיחות האוטיזם. לפי הדו"ח האחרון של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) 1 מכל 36 ילדים בגיל 8 בארצות הברית אובחן עם אוטיזם, נתון שמסמן עלייה משמעותית של כ-20% באבחון אוטיזם לעומת שנת 2018.

יתרה מכך, בשנת 2000 ה-CDC העריך ש-1 מכל 150 ילדים בגיל 8 מאובחן עם אוטזים, ומאז שכיחות ה-ASD עלתה בכל דו"ח שפורסם, פרט לירידות קלות בשנים 2002 ו-2012.

מחקרים עדכניים מחזקים נתונים, שמוכרים לחוקרים מזה שנים, לפיהם בנים מאובחנים עם אוטיזם 4.2 פעמים יותר מאשר בנות. הסיבות לכך כוללות סימפטומים חבויים אצל בנות ואבחון מוקדם של קשיי מיומנויות מוטוריות אצל בנים.

עוד עולה מדיווחים של ה-CDC, כי השכיחות הגבוהה ביותר של אוטיזם בעולם נצפתה בקרב ילדים ממוצא אסיאתי והאיים שלחוף האוקיינוס השקט.

המונח "אוטיזם חמור" המופיע במספר מחקרים מתייחס לסימפטומים חמורים של ADS המחייבים טיפול סיעודי 24/7 בילד.ה. אוטיזם חמור משפיע יותר על בנות, ילדים ממיעוטים, וילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

לפי מחקרים בינלאומיים מגוונים, בבריטניה יש את שיעור ה-ASD הגבוה ביותר בעולם ביחס לאוכלוסיה ולעומת זאת, בטייוואן יש את השיעור הנמוך ביותר: 199 אוטיסטים על כל 100,000 טייוואנים.

גורמים מוכרים וטיפולים לאוטיזם

גם בשלהי שנת 2024 אנו עדיין לא יודעים בדיוק מה הם הגורמים להתפתחות אוטיזם, כאשר התפיסה הרווחת היא כי האוטיזם נובע מגורמים גנטיים בשילוב עם גורמים סביבתיים, כאשר חלקה של הגנטיקה באירוע הולך ומתברר כמרכזי יותר ויותר ככל שחולף הזמן ובהתאם לקצב התפתחות הטכנולוגיה.

הלכה למעשה, לפי מחקרים אחרונים 1 מכל 3 מקרים של אוטיזם נובע מרקע גנטי, הניתן לאבחון כבר במהלך ההריון.

מספר מחקרים מקיפים, שנערכו במקביל במדינות שונות בעולם, הציגו נתונים ברורים לפיהם האוטיזם שכיח יותר ככל שגיל האב בעת ההריון גבוה יותר. במילים אחרות, אבות מבוגרים יותר נוטים להוליד ילדים אוטיסטים.

עוד עולה מהמחקרים העדכניים ביותר כי טיפול מוקדם ככל שניתן משפר את הסיכויים של הילד.ה להגיע למצוי פוטנציאל ולכן חשיבותו רבה מאד. תרפיית ABA נחשבת לסטנדרט הזהב של טיפולי ASD. טיפולים נוספים כוללים תרפיית דיבור באמצעות קלינאות תקשורת וכן ריפוי בעיסוק, פעילות גופנית, תרפיית מיומנויות חברתיות, תרפיה באומנות ותרפיה באמצעות בעלי חיים.

כתבנו בהרחבה בנושא, וניתן לקרוא כאן על מגוון טיפולים מומלצים לאוטיזם ממועד האבחון ואילך.

שורה ארוכה של מחקרים שפורסמו במהלך 4 השנים האחרונות הוכיחו כי אפילפסיה הנה התופעה הנלוות לאוטיזם הנפוצה ביותר, עד כדי שהאפילפסיה משפיעה על כ-30% מהילדים האוטיסטים.

במקרים אלה, בהם אפילפסיה נלווית לאוטיזם, מומלץ לפנות עם הילד.ה לייעוץ גנטי ומשם לבדיקה גנטית, שכן כמעט תמיד תאובחן פגיעה גנטית משמעותית, שתסביר את האוטיזם, האפילפסיה ותופעות נלוות מוכרות נוספות הכרוכים בפגיעה הגנטית. אגב, המדובר על אותן בדיקות גנטיות שחשוב ורצוי לעבור כבר במהלך ההריון.

מעבר לכך, נמצא כי בעיות במערכת העיכול שכיחות פי 8 יותר אצל ילדים אוטיסטים, ו-7 מתוך 10 ילדים אוטיסטים סובלים מתופעות המוגדרות כהפרעות אכילה.

לפי מחקר שוודי, אנשים אוטיסטים שמתפקדים באופן עצמאי חיים בממוצע כ-58.4 שנים, בעוד שאלו שזקוקים לעזרה מתמשכת חיים בממוצע 39.5 שנים.

נתונים מעודדים נמצאו במחקר מקיף שבוצע בארצות הברית, לפיהם 73.6% מהתלמידים האוטיסטים בבתי ספר בארצות הברית מסיימים תיכון בהצלחה ועם תעודת בגרות.

קריאה נוספת: טיפול לאוטיזם באמצעות קנאביס

אוטיזם אונליין