קבלת החלטות: אתגר לילדי הרצף!

למה ילדים ומתבגרים עם אוטיזם מתקשים לקבל החלטות? ילדים ומתבגרים עם אוטיזם מתקשים בתהליכי קבלת החלטות ממספר סיבות, שלנו, כהורים, חשוב להכיר מקרוב על מנת שנוכל להיות סבלניים יותר ולסייע לילדים להתקדם ולהתפתח.

ראשית, הם חווים עומס חושי וקוגניטיבי גבוה יותר, מה שמקשה על עיבוד המידע הדרוש לקבלת החלטות. שנית, יש להם קושי בחיזוי תוצאות והבנת ההשלכות העתידיות של החלטותיהם.

בנוסף, הם נוטים לחשיבה קונקרטית ומתקשים עם מושגים מופשטים או החלטות פתוחות. הם גם זקוקים ליותר זמן לעבד מידע ולשקול אפשרויות. קיים אצלם קושי בגמישות מחשבתית והסתגלות לשינויים, וכן נטייה לדפוסי חשיבה חזרתיים.

מחקרים מראים גם שיש להם קושי בהערכת הביצועים העצמיים שלהם (מטא-קוגניציה) ובקבלת החלטות המבוססות על שקלול ערכים סובייקטיביים. לבסוף, החרדה מפני טעויות או שינויים בשגרה עלולה להגביר את הקושי בקבלת החלטות.

לא לכולם פשוט להחליט

בכל יום, אנו מקבלים אין ספור החלטות, כאשר רוב ההחלטות מתקבלות מבלי שאנו בכלל שמים לב.

עם זאת, עבור ילדים ומתבגרים על הספקטרום האוטיסטי, קבלת החלטות יכולה להיות מקור למתח משמעותי, בין אם המדובר על החלטה פעוטה לכאורה כמו לגבי בחירת חטיף ובין אם המדובר על החלטות משמעותיות יותר.

הבנת הקשר בין אוטיזם לקושי בקבלת החלטות היא נקודת מפתח, שתאפשר לנו להציע לילד את התמיכה הראויה, בדרך לפיתוח מנגנונים יעילים יותר לקבלת החלטות.

האוטיזם הוא ספקטרום, מה שאומר שהשפעתו על הילדים שלנו שונה ומגוונת מאוד. ילדים אוטיסטים מתמודדים, כל אחד בדרכו, עם קשיים בעיבוד מידע, בהבנת רמזים חברתיים ובהתמודדות עם עומס חושי ורגשי.

קבלת החלטות כרוכה במספר משימות קוגניטיביות, כגון הערכת אפשרויות, חיזוי תוצאות וניהול רגשות.

משימות אלו עלולות להיות מורכבות יותר עבור ילדים ומתבגרים על הספקטרום האוטיסטי.

איך מקבלים החלטה ולמה זה יכול לאתגר?

קבלת החלטה כרוכה בתהליך פסיכולוגי, שאותו ניתן להפריד לשני שלבים מרכזיים.

בשלב הראשון, הילד עומד מול בחירה, שאז הוא צריך להעריך את האפשרויות שניצבות מולו ולשקול אותן. בשלב השני, הילד צריך לקבל החלטה ולפעול לפיה.

בגדול, הקושי בקבלת החלטה נובע מחוסר היכולת של הילד לבצע בחירה ולהיות שלם איתה, כאשר בפניו מספר אפשרויות.

ניתן לקבוע כי הססנות ועיכוב בקבלת החלטות אינה משרתת את הילד אלא פוגעת בו ומגבירה רגשות של חרדה וחוסר ביטחון.

מאיפה מגיע האתגר?

עבור ילדי הרצף, היכולת והקושי בקבלת החלטות מושפעים מגורמים רבים ומגוונים.

החל מרגישות חושית מוגברת ועד קשיים בחיזוי תוצאות ורמזים חברתיים. בפועל, ישנן סיבות רבות לפיהן גם הבחירות שנראות פשוטות ושגרתיות עלולות להיתפס כבלתי אפשריות ומכריעות עבור הילד.

הבנת האתגרים בפניהם הילד האוטיסט ניצב מסייעת ביצירת אסטרטגיה למתן תמיכה טובה יותר והפחתת המתח הכרוך בתהליכי קבלת ההחלטות שלו.

עומס קוגניטיבי וחושי

אין זה נדיר שילדים אוטיסטים חווים רגישות מוגברת לגירויים חושיים כמו אורות, רעש וצלילים, מרקמים שונים וריחות.

כאשר יותר מדי מידע חושי נכנס בבת אחת, זה יכול להוביל לעומס קוגניטיבי, המפריע ליכולות קבלת ההחלטות של הילד.

החלטות שגרתיות פשוטות, כמו בחירת בגדים ללבוש, עלולות להפוך למכריעות, בשעה שהילד מתמודד גם עם תחושת הבד של החולצה, עוצמת האור הבהיר בחדר ורעשי רקע המגיעים מבחוץ.

עומס חושי זה יכול להקשות על שקילת אפשרויות ביעילות, מה שמוביל להחלטות מעוכבות או הימנעות מוחלטת מקבלת החלטה, כאשר נראה שהילד "קפוא" ואינו מסוגל לנקוט עמדה.

קושי בחיזוי תוצאות

רוב ההחלטות מתקבלות בכפוף להבנה של התוצאות האפשריות, מה שיכול להקשות מאד על הילדים האוטיסטים.

פעוטות, ילדים ובני נוער אוטיסטים מתקשים מאד ולעיתים כלל אינם מסוגלים לחזות ולהעריך את התוצאות האפשריות על מעשייהם.

זה יכול להיות בשל קשיים בתפקודים ניהוליים או פונקציות ניהוליות שהם תהליכי השליטה הקוגניטיביים הגבוהים שאחראים על היכולת של הילדים ליזום, להתמיד, לעכב, לווסת, להבחין ולשנות, ומעורבים ביכולת הקשב וזיכרון העבודה.

התפקודים הניהוליים אחראים על ויסות רגשי ועל התפקוד החברתי של הילד ויכולותיו האקדמיות.

קשיים בתפקודים ניהוליים אינם מאפשרים לילדי הרצף לחשוב על נושא שלו תוצאות מרובות, והם מתקשים או שאינם יכולים להבין כיצד בחירה ספציפית עלולה להוביל לתוצאה או השלכה המתאימה לה.

עבור ילדים נוירוטיפיקלים זה כמעט אינסטינקטיבי ואצל ילדי הרצף, קרוב לבלתי אפשרי.

תקשורת חברתית ורמזים חברתיים

אתגר נפוץ נוסף המקשה על הילדים האוטיסטים בקבלת החלטות קשור לקשיים שלהם בתקשורת חברתית.

התגובות, הדעות או הציפיות של אחרים יכולות להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות.

ילדים אוטיסטים עשויים להתקשות בזיהוי רמזים חברתיים עדינים או ציפיות מעורפלות, מה שמוביל לחוסר ודאות בקבלת החלטות בהקשרים חברתיים.

לדוגמה, הילדים עלולים שלא להבין את הכללים הבלתי כתובים המנחים אינטראקציות חברתיות עם בני גילם, מה שיכול לסבך החלטות הכרוכות ומשפיעות גם על ילדים אחרים.

קראו עוד בנושא חרדה חברתית והשפעתה על ילדי הרצף

מה משפיע על קבלת החלטות?

מספר גורמים מרכזיים משפיעים על תהליך קבלת החלטות אצל ילדים אוטיסטים, והבנת הגורמים עשוייה לסייע להורים ולאנשי המקצוע המקיפים את הילד לספק לו תמיכה טובה יותר.

ויסות רגשי

ילדים אוטיסטים לרוב חווים רגשות מוגברים ומצבים רגשיים אינטנסיביים שכאלה, עלולים להשפיע מאד על תהליך קבלת ההחלטות. הדוגמא הטובה ביותר הנה החרדה, שיכולה לשחק תפקיד משמעותי בבחירות של הילד.

כאשר רמת החרדה גבוהה, תהליך קבלת ההחלטות של הילד איטי במיוחד ונפגע מאד בשל תחושות של פחד או הצפה חושית.

צורך בשגרה וצפיות

כידוע, ילדי הרצף מרגישים בטוחים ורגועים בתוך שגרה מוכרת וצפויה. הצורך לקבל החלטות שובר את השגרה וגורם לקושי בצפיות, ולפיכך גורם לילדים לאי נוחות משמעותית.

קבלת החלטות שגורמות לשינויים בשגרה של הילד או דורשות חשיבה מהירה עלולות לעורר תחושה של סטרס וחרדה, מה שהופך את תהליך קבלת ההחלטות לקשה עד בלתי אפשרי.

קשיחות קוגניטיבית

ההפך של גמישות מחשבתית. חלק ניכר מהילדים האוטיסטים רגילים לדפוסי החשיבה אליהם הם התרגלו, מה שהופך את הצורך לקבל החלטות בעניינים חדשים למאתגר במיוחד, ראו ערך אכילה בררנית.

כאשר אין תשובה "נכונה" ברורה או כאשר קבלת החלטה דורשות גמישות מחשבתית, הילדים עלולים להרגיש תקועים וחסומים, כך שלא יוכלו לקבל החלטה.

זמן עיבוד

קבלת החלטות דורשת לעתים קרובות חשיבה מהירה "בזמן אמת", בעובד שילדים אוטיסטים עשויים להזדקק לזמן ממושך יותר בכדי לעבד מידע חדש.

הצורך בזמן עיבוד נוסף זה יכול להתפרש בטעות כהיסוס או הימנעות מקבלת החלטות.

כלים לתמיכה בילד

ישנם כמה כלים ואסטרטגיות שאנחנו, כהורים ומטפלים יכולים לעשות בהם שימוש בכדי לתמוך ולעודד את הילדים בתהליך קבלת ההחלטות.

תמיכה חזותית

תמיכה חזותית, כגון תרשימי החלטה, תמונות או סמלים, יכולות לפשט את קבלת ההחלטות על ידי פירוק האפשרויות לחלקים חזותיים, הקלים יותר לעיכול עבור ילדי הרצף.

כלים חזותיים יכולים לעזור לילדים לדמיין את התוצאות האפשריות של בחירותיהם, להפחית חרדה ולהציע תחושת שליטה ברורה יותר בתהליך קבלת ההחלטות. "זה הרבה יותר ברור ומודע כשיש תמונה".

דוגמאות וכלים לתמיכה חזותית: תרשימים ויזואלים של תהליך קבלת ההחלטות, תמונות לפני ואחרי המדגימות מה יקרה בכל תרחיש של החלטה אפשרית, כרטיסיות "אם-אז" המסבירות באופן ויזואלי את תוצאות ההחלטה האפשרית ועוד.

פירוק החלטות לצעדים קטנים יותר

במקום לבקש מהילד לקבל להחלטה מורכבת בבת אחת, ניתן לפרק את הנושא למספר צעדים קטנים, ובכך להקל עליו להתמודד מול הצורך לקבל החלטה "גדולה".

לדוגמה, במקום לשאול ילד מה הוא רוצה לאכול בארוחת הצהריים מתוך מבחר רחב של אפשרויות, ניתן לצמצם את זה צעד אחר צעד: תחילה לבחור בין סוגי מזון (למשל, כריך או סלט), ולאחר שיחליט ויתן תשובה ניתן לשאול לגבי תוספת רצויה, ורק אחר כך לגבי תיבול וטעמים.

לילד יהיה קל יותר להתמודד מול מספר שאלות "קטנות" לעומת שאלה אחת "גדולה", וזה נכון בכל נושא ועניין. נסו את זה בבית.

תנו לו זמן

ילדים אוטיסטים צריכים יותר זמן. לחץ לקבלת החלטה יכול להוביל למתח ותסכול מיותר. הפתרון היעיל ביותר הוא לתת לילד זמן נוסף לעבד מידע ולחשוב לפני קבלת החלטה.

זה יכול לקחת קצת יותר זמן, אבל מתן זמן נוסף להרהור, לפני קבלת החלטות, יעזור לילד להפחית את הלחץ ובכך לשפר את היכולת לקבל החלטות.

שיפור היכולת להחליט

באמצעות כמה צעדים פשוטים, הניתנים ליישום מיידי, ניתן לסייע לילדי הרצף לבנות את הביטחון העצמי וכפועל יוצא, גם את היכולת לקבל החלטות.

מודעות עצמית

מודעות עצמית והיכרות עם ההעדפות האישיות של הילד מהוות מפתח לתהליך קבלת החלטות מוצלח יותר.

ילדים אוטיסטים יפיקו תועלת רבה מתרגול רפלקציה אישית, על מנת שיוכלו לזהות דפוסים חיוביים בהחלטות שלהם. כך לדוגמא, רצוי שהילד ינהל יומן ויירכז בו את ההחלטות שהוא מקבל, על מנת שיוכל להביט ביומן ולהפיק ממנו תובנות חשובות לגבי הסגנון שלו והעדפותיו האישיות בקבלת החלטות.

תרגילים בקבלת החלטות

כמו בכל תחום שבו רוצים להשתפר כך גם בקבלת החלטות. ניתן לתרגל עם הילד תרחישים היפותטיים, בהם יצטרך לקבל החלטות.

לדוגמא, אפשר לתרגל עם הילד תרחישי "מה אם" ולהציג בפניו שאלה כמו: "מה אם היית צריך לבחור בין שני צעצועים לקחת איתך לסבא וסבתא" ולדון איתו ביתרונות ובחסרונות של כל צעצוע שעולה על הפרק, על מנת שיתרגל קבלת החלטה בנושא הקרוב אליו.

או לדוגמא, תרחישי "מה הכי טוב" כאשר מעמידים בפני הילד את הצורך לקבל החלטה בנושא "מה הכי טוב ללבוש מחר לבית הספר בהנחה שירד גשם", שאז הילד יצטרך לקבל החלטה ואנחנו נוכל לבקש ממנו להסביר אותה.

תרגול תרחישים היפותטיים כדוגמאת אלה, ייסיעו לילד לשקול אפשרויות ולחזות תוצאות של קבלת החלטה, לכאן או לכאן, מבלי שלהחלטה יהיו השלכות בעולם האמיתי. תרגול כזה יסייע לילד לצבור ביטחון ביכולת שלו לקבל החלטות.

אוטיזם והיכולת לקבל החלטות

התמיכה שלנו ההורים, ביכולת של הילדים לקבל החלטות מצריכה אמפתיה, סבלנות והבנה של האתגרים הייחודיים שהילדים האוטיסטים מתמודדים איתם.

בין אם מדובר בעזרה לילד המתמודד עם עומס חושי, שימוש בעזרים חזותיים, או סבלנות ומתן זמן נוסף לעיבוד – אסטרטגיות אלה יכולות לעשות הבדל משמעותי עבור הילד.

במקביל, ניתן לעבור עם הילד, בהתאם לגילו ולרמת התפקוד שלו, על שיפור יכולת קבלת ההחלטות באמצעות מודעות עצמית ותרגול תרחישים היפותטיים כפי שתיארנו.

התמיכה מצד ההורים ובני המשפחה מעצימה וחשובה מאין כמוהה עבור ילדי הרצף. התמיכה שלנו מסייעת לילדים לפתח ביטחון עצמי ועצמאות בקבלת החלטות בחיי היום יום.

קריאה נוספת: למה הילד לא יוצר קשר עין?

אוטיזם אונליין