רבים מהאנשים מדמיינים ילד בודד וחסר רגישות כשהם שומעים "ילד אוטיסט" אבל זה ממש לא נכון, ולמעשה, המיתוס השגוי הזה הוא אחד הגורמים העיקריים לבדידות של ילדים אוטיסטים.
במציאות החיים, הילדים האוטיסטים, ממש כמו ילדים אחרים, כמהים לחברת בני גילם ולמרות שהם עשויים להביע חברות בדרך שעלולה להיראות כמוזרה לילד שאינו אוטיסט, יש להם כוונה מלאה ורצון כנה לקיים קשר בין-אישי עם ילדים אחרים.
האם אי פעם שמת לב שהילד שלך מרגיש בודד? האם שמת לב לכך שהילד מנותק מהחברה בגלל חוסר קשר חברתי עם בנות ובני גילו?
בדידות היא משהו שילדים ומתבגרים רבים חווים במהלך חייהם, ובניגוד למצב של "להיות לבד" הבדידות לרוב אינה מאפשרת לילד האוטיסט להבין שהוא לבד.
לצערנו, הבדידות היא מאפיין בולט ונפוץ במיוחד בקרוב ילדים עם אוטיזם. הבדידות אינה יוזמה או החלטה של הילד, והיא נכפית עליו בשל האוטיזם ובשל לחצים ויחס מצד החברה.
ילדים אוטיסטים עשויים להתקשות ביצירת הקשרים הנחוצים, וקשיים אלה יגבירו את תחושות הבדידות והבידוד החברתי שלהם – משל הביצה והתרנגולת.
עם זאת, ישנן דרכים לזהות את הבדידות בקרב ילדי הרצף ומשכך, ניתן לעזור להם להתמודד ולהתגבר עליה.
להיות בודד: מחקרים וסטטיסטיקה
נתונים ממחקרים מקצועיים מצביעים על כך שהבדידות היא תופעה נפוצה בקרב ילדים אוטיסטים, וכך לדוגמא, מאחד המחקרים עולה כי הבדידות קיצונית יותר אצל ילדים בגילאים 4-10 לעומת ילדים מתבגרים ובני נוער.
ילדים להורים גרושים וילדים אוטיסטים שאין להם אחים ואחיות סובלים מבדידות רבה יותר לעומת הילדים האחרים.
להלן רשימה של עובדות ומספרים סטטיסטיים על בדידות ואוטיזם אצל ילדים ומתבגרים, בהתבסס על מחקרים עדכניים:
- מחקר משנת 2019 מצא כי 24.1% מהילדים והמתבגרים האוטיסטים דיווחו על תחושות בדידות לעיתים קרובות, לעומת 3.6% בקרב ילדים ללא אוטיזם.
- סקר שנערך ב-2020 הראה כי 40% מהמתבגרים האוטיסטים מדווחים על בדידות כרונית, לעומת 15.5% בממוצע בקרב אוכלוסיית המתבגרים הכללית.
- מחקר מ-2018 מצא כי ילדים אוטיסטים מבלים בממוצע 65% פחות זמן באינטראקציות חברתיות לעומת ילדים נוירוטיפיקלים.
- לפי מחקר משנת 2021, 50% מהילדים האוטיסטים בגיל בית ספר יסודי דיווחו כי אין להם אף חבר קרוב.
- מחקר מ-2017 הראה כי 63% מהמתבגרים האוטיסטים חוו בריונות, גורם המגביר משמעותית את הסיכון לבדידות.
- סקר משנת 2022 מצא כי 72% מההורים לילדים אוטיסטים דיווחו כי ילדיהם חווים בדידות לעיתים קרובות.
- מחקר אורך משנת 2020 הראה כי ילדים אוטיסטים שחוו בדידות בגיל צעיר היו בסיכון גבוה ב-35% לפתח דיכאון בגיל ההתבגרות.
- לפי מחקר מ-2019, 80% מהמתבגרים האוטיסטים דיווחו על קושי ביצירת וקיום חברויות, לעומת 20% בקרב מתבגרים ללא אוטיזם.
- מחקר משנת 2021 מצא כי תוכניות טיפול והתערבות חברתית הפחיתו את תחושת הבדידות אצל 45% מהילדים האוטיסטים שהשתתפו בהן.
יש לציין כי הנתונים הנ"ל חוזרים על עצמם, במספרים דומים, במספר רב של מחקרים שהתפרסמו מאז שנת 2018 ועד היום.
הנתונים מלמדים עד כמה חשוב לעזור לילדים שלנו להתמודד מול האתגרים שתחושת הבדידות מציבה מולם.
הבנת הבדידות באוטיזם
מחקרים מגדירים בדידות כחוויה שלילית כאשר לילד אוטיסט חסרים קשרים עם ילדים אחרים. בעוד שילדים אוטיסטים רבים אוהבים להיות לבד, זה ממש לא אותו הדבר כמו להרגיש בודד.
לשחק לבד ולהיות לבד זה יכול להיות טוב עבור הילד, להרגיש בודד ומבודד זה ממש לא!
בעוד שחלק מהאוטיסטים מרגישים מסופקים כשהם לבד, אלה שחווים בדידות לעתים קרובות מרגישים לא מובנים ומתקשים מאד להתמודד במצבים חברתיים.
רבים מהמחקרים מסבירים כי הבורות הכללית בחברה רק מוסיפה לבדידות של הילדים המיוחדים ומציינים כי חינוך והסברה הם הכלים החשובים ביותר כדי להגביר קבלה, מה שיכול להפחית את הבדידות של הילדים היקרים שלנו.
בעוד שישנן סיבות פוטנציאליות רבות לבדידות, ישנם כמה גורמים שיכולים להגביר את הסבירות לבדידות אצל ילדים אוטיסטים.
בין הסיבות העיקריות ניתן למנות:
- סביבות חושיות – אינטראקציות חברתיות רבות מתרחשות במקומות רועשים וסואנים. אלה יכולים להוביל לעומס חושי, מה שמאלץ את הילד האוטיסט לסגת מהסביבה ולהסתגר בתוך עצמו.
- חרדה חברתית – רבים מהילדים שעל הספקטרום האוטיסטי עלולים לחוות חרדה עמוקה כשהם מתמודדים מול מצבים חברתיים ולו השגרתיים ביותר, מה שתורם לתחושת הבדידות שלהם.
- בריונות – מחקרים מצאו כי למעלה מ-60% מהילדים האוטיסטים חווים בריונות במהלך תקופת הילדות המוקדמת. הבריונות ממנה סבלו מובילה אותם להתכנס לתוך עצמם, בכדי להימנע מסיטואציות של בריונות וכך הם נמנעים במודע מסיטואציות חברתיות והבדידות רק מתחזקת.
- חוסר תמיכה – למרות שהמודעות לאוטיזם מתפשטת ועולה עם השנים, רבים מהילדים האוטיסטים אינם זוכים לתמיכה מקצועית ראויה, בכל הנוגע להתמודדות מול האתגרים החברתיים עמם הם מתמודדים.
מיתוסים שחשוב לנפץ!
המאבק במיתוסים סביב נושא הבדידות של הילדים האוטיסטים חשוב מאוד.
להלן כמה דוגמאות קונקרטיות למיתוסים נפוצים בנושא זה:
מיתוס: ילדים אוטיסטים מעדיפים להיות לבד ואינם מעוניינים בחברה.
אמת: הילדים האוטיסטים, כמו ילדים אחרים, כמהים לחברת בני גילם ורוצים ליצור קשרים חברתיים.
מיתוס: ילדים אוטיסטים חסרי רגישות ואינם מסוגלים להבין רגשות של אחרים.
אמת: ילדים אוטיסטים מסוגלים להרגיש ולהבין רגשות, אך לעתים מתקשים בביטוי או בפירוש של רגשות אלה.
מיתוס: בדידות היא בחירה של הילד האוטיסט.
אמת: הבדידות אינה יוזמה או החלטה של הילד, אלא נכפית עליו בשל האוטיזם ובשל לחצים ויחס מצד החברה.
מיתוס: ילדים אוטיסטים אינם מסוגלים ליצור קשרים חברתיים משמעותיים.
אמת: ילדים אוטיסטים מסוגלים ליצור קשרים חברתיים, אך עשויים להתקשות בכך ולהזדקק לתמיכה ולהדרכה מתאימה.
מיתוס: כל הילדים האוטיסטים חווים בדידות באותה מידה.
אמת: רמת הבדידות משתנה בין ילדים שונים ומושפעת מגורמים כמו גיל, מבנה משפחתי, ותמיכה חברתית.
דוגמאות אלה יכולות לסייע לכולנו להבין טוב יותר את המציאות של ילדי הרצף להתמודד עם תפיסות שגויות נפוצות.
השפעה ולא לטובה
ברוב המקרים, הבדידות של הילדים האוטיסטים מובילה ומחריפה את הבידוד החברתי שלהם.
לבדידות עלולות להיות השפעות שליליות על הבריאות הפיזית, הרגשית והנפשית של הילדים שלנו.
בריאות פיזית
לפי הרופאים, בדידות נקשרה לסיבוכים פיזיים כמו לחץ דם גבוה, מחלות לב והשמנת יתר המצריכה דיאטה קפדנית. אלה עלולים לגרום לבעיות בריאות מורכבות יותר בהמשך החיים וככל שהילד מתבגר.
בריאות רגשית
הבדידות קשורה באופן ישיר גם לתופעות כמו חרדה, מתח, הערכה עצמית נמוכה, כעס, בלבול ועצב. מחקרים מצאו שחלק משמעותי מהילדים האוטיסטים מרגישים מבודדים או בלתי נראים וסובלים מהתכנסות חברתית.
רבים מהילדים עשויים גם להרגיש צורך "להסוות" או לנסות להסתיר את הסימפטומים של האוטיזם כדי להיראות "רגילים" או "כמו כולם" במאמץ להשתלב בסביבה הטבעית, וזה מאד קשה עבורם ומעמיס רגשית.
בריאות נפשית
ממש כמו בקרב ילדים ניורוטיפיקלים, הבדידות יכולה להוביל לקשיים נפשיים משמעותיים, כולל דיכאון ובמקרים גרועים יותר גם להופעתן של מחשבות אובדניות. לפי מחקר של מכון קנדי קריגר שהתפרסם באפריל 2024, 36% מהילדים והמתבגרים האוטיסטים חוו מחשבות אובדניות, ואילו 18% כבר הכינו תוכנית לכך.
חשוב: אם אתם חוששים כי הילד עשוי לחוות מחשבות אובדניות הקשורות לבדידות, אנא פנו לקבלת עזרה מקצועית בהקדם האפשרי.
איך מתמודדים מול הבדידות?
אם אתם מזהים או חוששים כי הילד מרגיש בודד, חשוב לדעת כי ישנן דרכים מגוונות לסייע לו לספק לו כלים שיאפשרו לו להתמודד ולהימנע מהבדידות.
הכלי הזמין והחשוב ביותר הוא הישענות על ההורים, בני משפחה וחברים קרובים לצורך תמיכה ועזרה בהתמודדות של הילד.
הנה 8 דרכים טובות ויעילות לתמיכה בילד אוטיסט:
- פיתוח מיומנויות חברתיות: לימוד וחיזוק מיומנויות כמו שיחה, הקשבה, ושיתוף פעולה באמצעות משחקי תפקידים וסיפורים חברתיים.
- קבוצות חברתיות מונחות: השתתפות בקבוצות קטנות עם ילדים בעלי תחומי עניין משותף, בהנחיית איש או אשת מקצוע מיומנים, לדוגמא: משחק בלגו בקבוצה טיפולית
- שימוש בתחומי עניין מיוחדים: עידוד השתתפות בחוגים או פעילויות הקשורות לתחומי העניין המיוחדים של הילד, כדי לפגוש ילדים עם תחומי עניין דומים ולהגביר את המוטיבציה של הילד.
- תמיכה במסגרת החינוכית: עבודה עם צוות גן הילדים או בית הספר לצורך יצירת הזדמנויות חברתיות מובנות עבור הילד, כמו תוכניות חונכות או קבוצות משחק בהפסקות.
- טיפול בחרדה חברתית: חשוב מאד לשלב טיפול התערבותי מקצועי עבור הילד, לשם פיתוח אסטרטגיות להתמודדות מול החרדה החברתית והפחתה משמעותית של תסמיניה הבעיתיים.
- שימוש בטכנולוגיה: ניצול פלטפורמות מקוונות בטוחות ומפוקחות ליצירת קשרים חברתיים, במיוחד עם ילדים בעלי תחומי עניין דומים.
- חיזוק הביטחון העצמי: חיזוק הערך העצמי והביטחון החברתי של הילד חשובים מאד וניתן לחתור לכך באמצעות עידוד ודחיפה של הילד לפעילות בתחומים בהן הוא חזק במיוחד. כפי שכתבנו בהרחבה, פעילות גופנית תורמת מאד להעלאת הביטחון העצמי.
- הדרכת הורים: כרגיל, אנחנו ההורים יכולים לסייע בעיצוב עתיד טוב יותר, ובאמצעות הדרכת הורים מקצועית, ההורים יקבלו כלים מתאימים וחשובים לתמיכה בהתפתחות החברתית של הילד, כולל כיצד לעודד אותו לאינטראקציות חברתיות חיוביות.
חשוב לזכור כי כל ילד אוטיסט הוא ייחודי ומיוחד, ובכל מקרה חשוב להתאים את האסטרטגיה ההתערבותית-טיפולית לצרכים ולחוזקות של הילד, בהתאם לרמת התפקוד ולאתגרים שעמם הוא מתמודד.
הבנה, הכלה ותמיכה
להיות בודד נובע מכך שהילד לא יודע להיות ביחד. בדידות יכולה להיות הרסנית עבור הילדים שחווים אותה ומתמודדים מולה ויש לה אפקט מתגלגל.
הבדידות צפויה להוביל את הילד לתחושת מסוגלות עצמית נמוכה, חוסר הערכה עצמית, ביטחון עצמי נמוך, התקפי זעם והחמרה סימפטומים נוספים של האוטיזם.
אסור להשאיר ילדים שחשים בבדידות ללא טיפול ותמיכה.
היא עלולה להוביל לבעיות משמעותיות בבריאות הפיזית והנפשית של הילד, וכן לבעיות חברתיות שרק יעמיקו את הבדידות ויחמירו את המצב של הילד.
במקרים שבהם אנחנו מזהים כי הילד סובל מבדידות, הצעד הראשון צריך להיות התייעצות עם איש או אשת מקצוע מיומנים, שיפגשו אתכם, ישמעו על הילד והאתגרים מולם הוא מתמודד ויכירו את הילד כמובן.
השיחה עם אנשי מקצוע מספקת להורים ידע חשוב, הבנה מעמיקה יותר וכלים להתמודדות בריאה ותמיכה בילד.
בעבודה משותפת, אנחנו יכולים לשפר את המצב ולהקל מאד על הילדים להתמודד מול הבדידות ולסגל לעצמם כלים להתמודדות בריאה יותר בחברת ילדים אחרים.
קריאה נוספת: טיפולי הידרותרפיה חשובים מאד לילדי הרצף!