טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT- Cognitive Behavioral Therapy), הוא שיטת טיפול קצרה יחסית, וממוקדת מטרה. היא נחשבת לשיטה המבוססת על מחקר, שיעילותה נמצאה באינספור מחקרים, במגוון רחב של בעיות רגשיות, התנהגותיות והתפתחותיות.
בשנים האחרונות, נעשים ניסיונות לטפל גם בילדים על הרצף האוטיסטי באמצעות CBT או באמצעות טיפולים הנשענים על עקרונות השיטה. כידוע, אין אפשרות לרפא אוטיזם, אך טיפולים מתאימים במאפיינים שונים של ההפרעה אצל ילדים שונים, יכולים להועיל ולשפר את התנהגותם והסתגלותם של הילדים.
מאפייני הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי
הבסיס של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא התפיסה על פיה תחושותינו, רגשותינו והתנהגותנו בנסיבות מסוימות, תלויים בעיקר בפרשנות (הקוגניטיבית) שאנחנו נותנים לסיטואציה.
אם למשל אדם חושב על עצמו שהוא מסתדר בקלות עם אנשים, והוא נמצא בתוך סיטואציה חברתית חדשה, רב הסיכויים שהוא ירגיש בטחון, וינהג באופן שיאפשר לו להתחבר במהירות עם הסביבה. לעומת זאת, אם אדם חושב שאין לו יכולות חברתיות, הוא ינהג בביישנות ובריחוק, ורב הסיכויים שבאמת לא יצליח ליצור קשרים חדשים.
מטרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא לאתר את אותן מחשבות, או קוגניציות שגורמות למצוקה או לחוסר יעילות, ולהחליפן בקוגניציות הגיוניות יותר, ובעיקר יעילות יותר.
הטיפול נעשה בשיתוף בין המטופל למטפל. כאשר נקבעת המטרה לשינוי ההתנהגותי, המטפל עוזר למטופל לאתר את אותן קוגניציות בעייתיות, למצוא להן תחליף, לתרגל אותו, ולתרגל את ההתנהגויות המתאימות על פי אותן קוגניציות חדשות שהוטמעו. המטפל ממשיך ללוות את המטופל, כך שהניסיונות נעשים בתוך מסגרת תומכת, מדריכה ומובילה, מקום בטוח בו אפשר לבדוק את האלטרנטיבות האפשריות.
באופן עקרוני, טיפול CBT פועל לפי פרוטוקולים מוכרים, בהתאם לצורך של המטופל. את יעילות הטיפול ניתן למדוד באמצעות שאלונים וסקאלות מובנות, וכך המטפל יכול לעקוב אחר השינויים ואחר יעילות הטיפול בקרב המטופל.
CBT והפרעות על הרצף האוטיסטי
CBT, כאמור, הוא טיפול ממוקד מטרה. ישנן מאפיינים של הספקטרום האוטיסטי בהם ניתן לטפל, או לסייע בטיפול, באמצעות CBT.
CBT היא שיטה שמאפשרת לימוד של מיומנויות חברתיות, שליטה בכעס, הפרעות התנהגותיות, חינוך לניקיון, העלאה של עצמאות והתמודדות עם אתגרים יומיומיים "פשוטים".
ילדים עם אוטיזם ברמות שונות יכולים ללמוד באמצעות מטפל CBT לחשוב על עצמם ועל יכולותיהם באופן שונה ממה שהם רגילים אליו. פעמים רבות הסביבה משדרת לילד עם בעיות התפתחותיות או תקשורתיות, שהוא לא מסוגל לכלום. הילד, עם קשייו, קולט זאת ומאמין בכך. להרבה מהילדים על הרצף האוטיסטי יכולות רבות שלא באות לידי ביטוי בגלל האמונה הזו.
טיפול CBT אשר משנה את הקוגניציות, ומדגים לילד את הדברים שהוא כן מסוגל לעשות, יכול להביא לשיפור ברמת התפקוד שלו, בתפיסה העצמית שלו, וביכולותיו במגוון של תחומים.
עם זאת, יש לציין שלא לכל ילד על הספקטרום האוטיסטי מתאים טיפול מסוג זה. הטיפול דורש רמה קוגניטיבית סבירה לפחות, וכן יכולת כלשהי, ולו מוגבלת, לתקשורת בין הילד המטופל למטפל. מכאן, למעשה, שמדובר בטיפול שמתאים לאוטיזם ברמת תפקוד גבוהה יחסית.
מעוניינים בטיפול CBT? למכון חיבורים, המפעילה שלושה סניפים בחולון, רעננה ותל אביב, יש מטפלים מומלצים העוסקים בשיטת הטיפול הייחודית.
הסביבה הטיפולית המיידית
הסביבה הטיפולית המיידית של הילד (דהיינו, משפחתו והוריו), יכולה גם היא להיות חלק מתוך טיפול CBT. גם למטפלים ישנן מחשבות וקוגניציות המובילות להתמודדויות לא טובות מספיק, וגם הם עשויים להרוויח מסוג כזה של טיפול.
בנוסף, לבני המשפחה מקום חשוב בטיפול CBT בילד עצמו, משום שעליהם להכיר את הקוגניציות החדשות שילדם רוכש, לחזק אותן, ולאפשר לו הזדמנויות רבות ככל האפשר לתרגול של ההתנהגותיות החדשות. שיתוף פעולה בין המטפל לבין בני המשפחה הוא תנאי הכרחי בטיפול CBT.
ראו גם:
אוטיזם וטכניקת הלימוד DTT