RDI היא תכנית טיפול בייתית, ממוקדת מטרה, שנועדה בראש ובראשונה לפיתוח חשיבה דינאמית אצל פעוטות וילדים אוטיסטים, ומתאימה עבור ילדים מגיל שנתיים ואילך.
הורים שהוכשרו לכך ומטפלים בילדיהם לפי עקרונות גישת ה-RDI מדווחים על תוצאות משמעותיות ביכולת הכלת הזולת ואיכות החיים של הילד האוטיסט ובני המשפחה כולם.
עבור משפחות רבות בישראל, ממש כמו בעולם כולו, טיפול ביתי בילדים אוטיסטים, בהובלת ההורים כמטפלים עיקריים, הפך לצורך הכרחי בתקופה שלאחר פרוץ מגפת הקורונה והסגרים הביתיים ונמצא כיעיל מאד גם בתקופה של מלחמת חרבות ברזל לצערנו הרב.
טיפול התערבותי לפיתוח ושיפור מערכות יחסי, RDI או בשמו המלא Relationship Development Intervention, הוא טיפול בית, שעשוי להיות יעיל ולסייע להורים לקדם אינטליגנציה דינמית, כישורים חברתיים וגמישות אצל ילדיהם האוטיסטים.
בתקופת הקורונה הורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי היו צריכים לגלות את עצמם חדש, והפעם בהובלת הטיפול בילדים, שמוסדות החינוך שלהם נסגרו ורבים מהטיפולים המקצועיים שלו בוטלו בשל הסגרים התכופים, כפי שקורה גם בסוף שנת 2024 בשל המלחמה.
ההורים גילו כי עשיית "הכל מהבית" כוללת גם את לקיחת ההגה לידיים בכל הנוגע לצרכים הטיפוליים הילד.ה.
הגם שלהורים תמיד היה [ויהיה] וחלק חשוב בטיפול, בתקופת הסגרים, בצל המגפה, ממש כמו בתקופת המלחמה, שבה רבים מהילדים האוטיסטים בישראל אינם במסגרת חינוכית, ההורים נאלצו לקחת הרבה יותר אחריות, וכך הטיפול בשיטת RDI צבר תאוצה, שכן הוא התאים למציאות שנוצרה, בשל המנדט שהוא נותן להורים לעשות הכל מהבית.
RDI אינו טיפול רפואי, אלא מתואר כהתערבות טיפולית, בהובלת הורים, המכוונת לטיפול מתמשך בתסמיני הליבה של האוטיזם.
ההורים מקבלים הכשרה מקצועית על מנת שיוכלו לקחת את תפקיד המטפלים העיקריים בטיפול בשיטת RDI, שפותח על ידי הפסיכולוכ, ד"ר סטיבן גוטשטיין.
מהי התערבות לפיתוח יחסים (RDI)?
טיפול RDI נועדו בעיקרו על מנת ללמד ילדים אוטיסטים גמישות מחשבתית וחשוב לא פחות, מיומנויות חברתיות ורגשיות.
מיומנויות אלו הן אבני יסוד חשובות של קשרים חברתיים, וקשרים חברתיים חזקים יותר קשורים לעיתים קרובות לרמת האושר של הילדים.
בהתבסס על מחקרים מדעיים ותיאוריות הנוגעות להיעדר מוטיבציה חברתית ותופעות של חרדה חברתית בקרב ילדי הרצף, ישנם המאמינים כי המאובחנים על הספקטרום אינם באמת מעוניינים בקשרים חברתיים.
זאת בניגוד חד לדעותיהם של אוטיסטים, מטפלים ובני משפחה רבים המדברים על כמיהה לקשרים חברתיים, ועל כך שהאוטיסטים עשויים פשוט לגשת לתהליך יצירת הקשר החברתי באופן שונה מאנשים נוירוטיפיקלים.
מחקר חשוב ומעניין שפורסם בשנת 2018 תחת הכותרת "להיות לעומת להיראות חסר עניין חברתי: אתגור הנחות לגבי מוטיבציה חברתית באוטיזם" קרא להבנה טובה יותר של הדרכים הלא שגרתיות בהן אנשים אוטיסטים מביעים עניין בסיטואציות חברתיות.
מחקר זה, כמו אחרים לפניו ואחריו, הדגישו כי הורים לילדים אוטיסטים נדרשים לעשות מאמץ ניכר ולהעמיק יותר בקשר עם ילדיהם על מנת להבין את המוטיבציה החברתית של הילדים.
לעיתים קרובות, הרצון לקשר חברתי מוסתר על ידי תסמיני הליבה של האוטיזם, אשר עשויים להפריע למעורבות חברתית טיפוסית ולטקסים הנלווים אליה, כמו יצירת קשר עין, הבנת רמזים חברתיים ושיחה הדדית בעת משחק שגרתי לדוגמא.
הטיפול בשיטת RDI נועד על מנת לספק להורים כלים מעשיים, שבאמצעותם יוכלו לעזור לילדים לשפר ולרכוש מיומנויות חברתיות כבר מגילאים צעירים מאד, בכדי לשפר את האינטראקציה ומערכת היחסים שלהם עם בני גילם ובכלל.
מעבר לרכישת מיומנויות חברתיות, הטיפול ההתנהגותי בשיטת RDI עשוי להועיל לאינטראקציה טבעית ושלמה יותר בין בני המשפחה.
הרכיב המשפחתי של הטיפול הוא המפתח, כאשר המטרה של פיתוח ושמירה על יחסים משפחתיים טובים יותר מורחבת אז ליחסים עם ילדים אחרים, מה שעשוי להוביל לכך שהילד יהיה מרוצה יותר במסגרת החינוכית, בגן או בבית הספר.
ההדרכה המקצועית הנרחבת שההורים מקבלים במסגרת השיטה, נועדה לא בכדי להפוך אותם למקבילים של מטפלים מקצועיים, אלא בכדי לסייע להורים לאמץ את התפקיד הקריטי שהם ממלאים בחיי ילדם, ולהשתמש במיומנויות RDI כדי לשפר את היחסים שלהם עם הילד.
אותם עקרונות המטפחים יחסים משפחתיים טובים יותר, משמשים גם ליצירה ושיפור של יחסים חברתיים גמישים ודו-כיווניים עם ילדים ומבוגרים אחרים.
RDI ואינטליגנציה דינמית
מפתח השיטה, ד"ר גוטשטיין, מתייחס ל-RDI כתוכנית הדרכת הורים קוגניטיבית התפתחותית.
תוכנית ה-RDI מקדמת את פיתוח האינטליגנציה הדינמית, אשר לפי ד"ר גוטשטיין הנה תהליך מנטלי חשוב המאפשר פתרון בעיות, חשיבה גמישה והסתגלות לנסיבות משתנות ובלתי ודאיות.
החשיבה הדינמית, לפי ד"ר גוטשטיין, מתפתחת אצל ילדים באמצעות השתתפות מודרכת עם הורים או מטפלים מקצועיים. לפי הנחות היסוד שלו, לילדים האוטיסטים יש השקפת עולם נוקשה וקשיים בעיבוד מידע, אשר מעכבים את התפתחות האינטליגנציה הדינמית.
ד"ר גוטשטיין קבע כי יש צורך לבנות מחדש את היחסים בין ההורה לילד באמצעות טיפול כמו RDI, כדי לבנות מערכת יחסים של "השתתפות מודרכת" בין הילד להורה.
לאורך כל תהליך הטיפול בשיטה זאת נעשה שימוש בחיזוקים חיוביים כדי לעודד גמישות מחשבתית ופיתוח מיומנויות חברתיות אצל הילד.
ששת היעדים המרכזיים של הטיפול באמצעו RDI הנם:
- התייחסות רגשית: למידה ממשוב רגשי המגיע מהילד והיכולת ללמוד מחוויות סובייקטיביות של אחרים, למשל הורים, אחיות ואחים ובני משפחה אחרים.
- תיאום חברתי: לצורך שליטה בהתנהגות של הילד בשגרה, כדי שיוכל להשתתף בהצלחה רבה יותר במערכות יחסים חברתיות.
- שפה הצהרתית: מיומנות הכוללת שימוש בשפה מדוברת ודרכי ביטוי אחרות כמו תקשורת לא מילולית מצד הילד, לצורך הבעת עניין וסקרנות, שיתוף ברגשות והזמנת אנשים אחרים לאינטראקציה חברתית.
- חשיבה גמישה: שיפור משמעותי ביכולת של הילד להסתגל לנסיבות משתנות ולהתמודד מולן בהצלחה, כמו גם להפחית התנהגויות חזרתיות האופייניות לאוטיזם.
- עיבוד מידע רציונלי: פיתוח המיומנות של הילד לצורך הצבת דברים בהקשר הנכון או הפקת משמעות מהקשר מסוים, בכל הנוגע לאינטראקציה עם אחרים.
- ראייה לעתיד ולעבר: לימוד הדרגתי של המיומנות להתחשב בניסיון העבר, בזמן קבלת החלטות ולצורך הבנה כיצד ניסיון העבר עשוי להשפיע על הבחירות של הילד בהווה וההשלכות הצפויות שלהם בהתאם.
ניתן למצוא מידע מקיף אודות השיטה באתר הבית הרשמי בכתובת https://www.rdiconnect.com/
בעד ונגד שיטת הטיפול
נכון לסוף שנת 2024 טרם פורסמו מחקרים מספקים שהוכיחו בראיות את יעילות ה-RDI כשיטת טיפולית לפעוטות וילדים על הספקטרום האוטיסטי.
מחקר משנת 2001 שנערך ע"י ד"ר גוטשיין הציג תוצאות חיוביות בנוגע לגמישות המחשבתית של הילדים, אך למחקר חסרה קבוצת ביקורת לצורכי השוואה בנוסף למגבלות אחרות אובייקטיביות אחרות.
לכן ובמסגרת השיקולים שלפני בחירה בשיטת RDI כטיפול התערבותי לילד אוטיסט, על ההורים לקחת בחשבון כי חסרות ראיות מחקריות המוכיחות את יעילות השיטה, וזאת בניגוד לטיפולים והתערבויות מבוססי ראיות אחרים, כמו ניתוח התנהגות יישומי בשיטת ABA לדוגמא.
מצד שני, קיימות בהחלט עדויות אנקדוטליות של הורים המלמדות כי הטיפול באמצעות RDI עשוי להועיל לילדים אוטיסטים ולשפר את האופן בו הם מתקשרים במסגרת סיטואציות חברתיות.
הורים רבים שניסו את השיטה מספרים כי ההתערבות יעילה מבחינת עלות ונוחה מכיוון שהיא מתבצעת בעיקר בבית. מעבר לכך ואולי חשוב מכל דבר אחר, היא העובדה כי ההורים תומכים בטיפול RDI בשל הפוטנציאל שלו ליצור קשר חזק יותר בין ההורה לילד.
חשוב להורים לקחת בחשבון
RDI אינה נחשבת לגישת פסיכותרפיה מלאה אלא יותר כשיטת התערבות הדרגתית, שמקדמת עם הזמן, בהתאם לשינויים התפתחותיים של הילד ולמידת מיומנויות שהוא צריך לרכוש כדי להבין אתגרים אישיים וחברתיים, ולהתמודד מולם בהצלחה ובכוחות עצמו.
המודל הטיפולי כולל הכשרה מקצועית משמעותית של ההורים, במסגרתה עוזרים להם להטמיע בשגרת היום יום, אינטראקציות ופעילויות שנועדו לפיתוח אינטליגנציה דינמית, בעיקר בכדי לעודד את הילד להיות קשוב יותר לעצמו ולסובבים אותו.
שימוש תדיר בכלים המעשיים שההורים לומדים בונה מערכת יחסים של ויסות משותף עם הילד ומוביל לצמיחה אישית של הילד ולשיפור משמעותי ברמות התודעה שלו האישית והחברתית שלו.
RDI הוא מודל טיפולי-התערבותי לכל החיים, המתאים לילדים אוטיסטים בגילאים צעירים, למתבגרים ולמבוגרים. השיטה מתחילה ומתקיימת בעיקרה "בבית" ומצריכה שיתוף פעולה מלא מצד כל בני המשפחה הסובבים את הילד.
השיטה נועדה לצורך בניית סדר חדש באורח חייהם של ההורים וחייהם של בני המשפחה כולם, כך ששגרת היום יום תכלול כמה שיותר פעילויות מובנות שיהוו הזדמנויות ללמידה, אתגר וגילוי, ובעיקר ירגילו את הילד לסביבת החיים שלו ולחשיבה דינאמית.
הטיפול בשיטה משפר את איכות החיים של כל בני המשפחה ומסייע מאד להכין את הילד לקראת שילוב אמיתי בחברה, כבר מגיל צעיר.
קריאה נוספת: התאמת הטיפול הטוב ביותר לילד שלך