המונח אוטיזם קל או אוטיזם בתפקוד גבוה איננו מונח רפואי-פסיכיאטרי, כי אם מונח כללי רווח המשמש לתיאור מצבם של ילדים ומבוגרים המאובחנים עם אוטיזם קל.
כמו כל הילדים על הספקטרום האוטיסטי, גם ילדים בתפקוד גבוה מתקשים באינטראקציה חברתית ובתקשורת.
הם אינם יודעים לפרש באופן טבעי רמזים חברתיים ועשויים להתקשות ביצירת חברויות. הם עלולים להילחץ מאד ממצבים חברתיים שגרתיים עד כדי כך שהם נסגרים ונאטמים לחלוטין.
הם אינם יוצרים קשר עין ואינם יודעים לנהל שיחות חולין קלילות עם הסובבים אותם.
ילדים אוטיסטים בתפקוד גבוה יכולים גם להיות מאוד מסורים לשגרה ולסדר. ייתכן שיהיו להם הרגלים חזרתיים ומגבילים שנראים מוזרים לאחרים. יש טווח רחב של תפקוד בבית הספר ובעבודה.
חלקם מצליחים מאוד בלימודים, בעוד אחרים מרגישים מוצפים ואינם מסוגלים להתרכז. חלקם יכולים להחזיק במשרה, ואחרים מוצאים זאת קשה מאוד לביצוע. הכל תלוי באדם ובמצב.
אבל אפילו ילד אוטיסטי בתפקוד גבוהה שהנו עצמאי לכאורה, נכלל, לרוב, תחת המכנה המשותף למאובחנים עם אוטיזם – לקות משמעותית במיומנויות חברתיות.
מצבים נוירו-התפתחותיים רבים משתנים באופן ביטויים. כך הדבר גם לגבי ילדים או אנשים עם אוטיזם. ישנה אמירה נפוצה בקהילת האוטיזם ש"אין שני אנשים עם אוטיזם זהים", וזאת מכיוון שמאפייני האוטיזם שונים בין כל אדם ואדם על הספקטרום.
תסמיני האוטיזם יכולים להשתנות בהתאם למיקום של האדם או הילד על הספקטרום. כעת, אין קו לינארי המגדיר היכן על הספקטרום האדם עשוי למצוא את עצמו; עם זאת, הספקטרום מסווג בדרך כלל בין אוטיזם בתפקוד גבוה לבין אוטיזם בתפקוד נמוך.
במאמר זה נצלול בקצרה להגדרת מהו אוטיזם, ולאחר מכן נחקור לעומק את האוטיזם שמוגדר בתפקוד גבוה.
האוטיזם בכלל
הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) היא מונח רחב המשמש לתיאור קבוצה של מצבים נוירו-התפתחותיים. היא יכולה להשפיע על דרך האינטראקציה של האדם עם אחרים. אנשים עם אוטיזם חווים לעתים קרובות את העולם באופן שונה מעמיתיהם הנוירוטיפיקלים.
בעוד שהמונח אוטיזם מכסה ספקטרום רחב של תסמינים, הוא מאופיין בדרך כלל בעיכוב בדיבור, במיומנויות חברתיות ומוטוריות, וכן בהתנהגויות חזרתיות.
מספר הילדים המאובחנים עם אוטיזם נמצא בעליה חדה בישראל, כמו בארצות הברית וברוב מדינות העולם המערבי.
בעוד שאין "ריפוי" לאוטיזם, ישנם טיפולים ותרופות רבים הזמינים לעזרה בחלק מהתסמינים הקשורים, כגון נדודי שינה, התקפי זעם, קשיי ריכוז ודיכאון. מחקרים הראו כי תרופות יעילות ביותר כאשר הן משולבות עם טיפולים התנהגותיים.
הספקטרום האוטיסטי מתייחס למערכת של עיכובים התפתחותיים הכוללים מיומנויות חברתיות, מוטוריות ושפתיות.
הספקטרום הוא רחב מאד ומכסה פנים שונות של אוטיזם. בשל ספקטרום זה, לילדים אוטיסטים יכולות להיות אישיויות שונות ומנוגדות, כאשר חלקם יכולים להיות דברנים גדולים בעוד שאחרים מסוגרים ושתקנים. יש הרבה מאד הבדלים, למרות הדימיון במאפייני האוטיזם, ואין שני "אוטיסטים זהים", גם לא בתפקוד גבוה.
ישנם אבחונים שונים בקטגוריה של אוטיזם, ותחת המטריה של אוטיזם בתפקוד גבוה נכללים תת-סוגים כמו:
- תסמונת אספרגר
- הימנעות דרישה פתולוגית
- הפרעה התפתחותית נרחבת – לא מוגדרת אחרת (PDD-NOS) הידועה גם כאוטיזם אטיפי
לעיתים רופאים יציינו שלילד יש אוטיזם קל או חמור או אפילו יזכירו פנוטיפ אוטיזם רחב.
איך ולמה מגדירים אוטיזם בתפקוד גבוה?
אוטיזם בתפקוד גבוה משמש לתיאור ילדים עם אוטיזם בעלי אינטליגנציה תקנית שיכולים לקרוא, לכתוב ולדבר.
זה אינו מונח רפואי ומשמש באופן לא פורמלי להדגשת קבוצה מסוימת של ילדים ומבוגרים עם אוטיזם שאינם נכללים בקטגוריה של אוטיזם קלאסי. המכנה המשותף הרחב ביותר של "תפקוד גבוה" הנו בעיות בהתפתחות מיומנויות חברתיות בסיסיות, כבר אצל תינוקות אגב.
פעוטות וילדים שבתפקוד גבוה עשויים להתקשות מאד בהבנת רגשות, רמזים חברתיים מקובלים ותגובות של אחרים, מה שעלול לגרום להם להיראות כלא רגישים וכמי שמתנהגים בצורה מוזרה. מאפיין נוסף הנו היעדר שימוש בהומור וחוסר הבנה מוחלט של ציניות, ומצד שני למידה של התנהגויות מספרים, סדרות וסרטים בטלויזיה.
רבים שואלים "כיצד מזהים אוטיזם בתפקוד גבוה אצל ילדים?" וזאת שאלה מצויינת, לאור העובדה שאין סימנים חד משמעים לכך שלילד יש אוטיזם בתפקוד גבוה, והאבחון בהחלט מהווה אתגר גם עבור אנשי מקצוע מיומנים.
פעוטות וילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה עשויים להציג מגוון רחב של תסמינים בילדות המוקדמת, כולל:
- עיכוב בדיבור
- פחד ממצבים חברתיים
- עשויים להיראות בוגרים יותר מגילם ובעלי אינטליגנציה מעל הממוצע
- נטייה להימנע מקשר עין
- קושי לסטות משגרה או להסתגל לשינויים
- קושי ביצירת חברויות ושמירה על קשרים חברתיים או תחושה שלא "מתאימים" לבני גילם
- עשויים לעיתים קרובות לקטוע או "להכנס לדברים" של אחרים
- עשויים להיות אובססיביים לגבי התחביבים והחפצים שלהם
- קושי בשיתוף עם אחרים ועשויים להיחשב "ביישנים"
- הליכה על קצות האצבעות או דפוסי תנועה חריגים אחרים
- דיבור בקול מונוטוני או שימוש בטון גבוה שאינו קשור לסיטואציה
- סטימינג או דפוסי התנהגות חזרתיים חריגים כמו נפנוף ידיים, קילוף ציפורניים או תנועתיות יתר
- רגישות למרקמים שונים של מזון או תופעות קיצוניות של אכילה בררנית
- רגישות לאורות בהירים, רעשים חזקים וריחות חזקים
- קושי בפעילויות מוטוריקה עדינה כמו כתיבה בעפרונות או עטים או ציור במכחול
- זיכרון מצוין
- התנגדות למגע אנושי כמו חיבוקים, כיפים ידידותיים או אחיזת ידיים
- חוסר מודעות למרחב האישי
- חוסר עניין מובהק בפעילויות או שיחות המתרחשות סביבם
- חוסר מודעות למצבים שעלולים להיות מסוכנים
- חוסר יכולת לוויסות עצמי או לוויסות רגשות, במיוחד כאשר יש גירוי יתר
- התפרצויות בלתי צפויות או התקפי זעם
- אי נוחות, בלבול או התעלמות מבדיחות והיערות ציניות
האתגרים של הילדים
בעוד שתינוקות וילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה עשויים להיות בעלי אינטליגנציה ממוצעת או מעל הממוצע, לעתים קרובות הם חסרי מיומנויות חברתיות, כמעט לחלוטין.
אינטראקציה חברתית יכולה להיות מאתגרת עבורם, כיוון שהם עשויים להתקשות בהבנה ותגובה לרמזים חברתיים.
בנוסף, הם עשויים לחוות קושי בוויסות רגשי, עומס חושי ורגישויות חושיות.
לרבים מהילדים האוטיסטים יש הפרעות עיבוד חושי, שיכולות להפוך רעשים, קהל גדול, אורות בהירים, טעמים חזקים, ריחות ומגע למציפים חושית.
חשוב לציין גם שחרדה, דיכאון ומצבי בריאות נפשית אחרים נפוצים בקרב אנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, כאשר מחקרים מצביעים על שכיחות גבוהה יותר של הפרעות מצב רוח בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.
הבנת האתגרים שעומדים בפני פעוטות וילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה היא קריטית לצורך תמיכה, טיפול והתערבות המתאימה, כבר בשלב מוקדם. עם התמיכה של ההורים, בני המשפחה ובעזרת כולנו, הילדים האוטיסטים כולם יוכלו לחיות חיים מספקים ולתרום תרומה משמעותית לחברה.
חיבוק. וכלים.
ילדים אוטיסטים בתפקוד גבוה הם מיוחדים ומדהימים! אם רק מאפשרים להם, הם מוצאים דרכים מרתקות להתמודד עם העולם שסביבם. הילדים צריכים, לפני הכל וכבר מלידה, לקבל חיבוק חם ואוהב מאיתנו, ההורים.
אנחנו צריכים לתמוך, לעטוף, לחבק ולאהוב ולא פחות חשוב, לתת להם את הכלים להתקדם ולפרוח.
לפניך כמה דוגמאות לכלים חשובים, שעשויים לתרום להתפתחות הילד שלך.
סדר יום קבוע:
כמו להתעורר בבוקר בשעה קבועה [ובסוף השבוע מאוחר יותר], לסדר את הצעצועים תמיד באותו מקום או לאכול ארוחת ערב באותה שעה. סדר יום קבוע הופך לשגרה מבורכת, שעוזרת לילד להרגיש הרבה יותר רגוע ובטוח.
פינה שקטה:
לפעמים העולם יכול להיות רועש מדי עבור כולנו, במיוחד בארץ חרבות ברזל. נסו לחשוב לרגע איך כל ההמולה נשמעת בראש של ילד אוטיסט. פינה שקטה בבית, בגן הילדים או בבית הספר חשובה מאד.
הילד צריך להכיר ולדעת שיש לו את הפינה שהיא רק שלו, שם הוא יכול להירגע בכל פעם שהוא מרגיש מוצף. קיראו עוד על עיצוב חדר ילדים עבור ילד אוטיסט
צעצועים מיוחדים:
יש מגוון רחב מאד של צעצועים המיועדים לתינוקות, פעוטות וילדים, שעוזרים להם להירגע.
ואלו רק כמה דוגמאות:
- צעצועים המתאימים לתינוקות בגיל 0-12 חודשים: שמיכת ביטחון עם טקסטורות שונות, צעצועי לעיסה מסיליקון רך, כדורים קטנים עם רעשנים עדינים בפנים, בובות רכות עם פנים מחייכות.
- צעצועים המתאימים לפעוטות בגיל 1-3 שנים: בצק משחק רך (פליי-דו), צעצועי מים או חול קינטי, קוביות רכות עם טקסטורות שונות, ספרי פעילות ותחושה עם חלקים הניתנים למישוש.
- צעצועים המתאימים לילדים בגיל הגן בגיל 3-6 שנים: בקבוקי הרגעה עם נצנצים וחפצים קטנים בתוכם, כדורי לחץ רכים, פאזלים פשוטים עם חלקים גדולים, צעצועי ספינר או פידג'ט קיוב מותאמים לגיל.
- צעצועים כלליים לכל הגילאים: בובות חיבוק גדולות ורכות, כריות קטנות עם מילוי כדורים זעירים, שרשראות או צמידים לעיסה מסיליקון, צעצועי לחיצה איטית (סקווישי)
חשוב לזכור כמה נקודות לפני שרצים לקנות צעצועים:
- התאמה אישית: ילדים אוטיסטים עשויים להגיב באופן שונה לגירויים חושיים. מה שמרגיע ילד אחד עלול להיות בלתי נסבל לאחר.
- בטיחות: יש לוודא שהצעצועים בטוחים לשימוש, במיוחד אם יש נטייה להכניס חפצים לפה או להשליך אותם.
- גיל התפתחותי: לעיתים הגיל ההתפתחותי של הילד שונה מגילו הכרונולוגי, לכן יש להתאים את הצעצועים ליכולות הספציפיות של הילד.
- העדפות חושיות: תינוקות וילדים על הרצף עשויים להעדיף טקסטורות, צבעים או צלילים מסוימים. לכו איתם באהבה.
- פונקציונליות: חשוב לבחור גם ובעיקר צעצועים שיכולים לסייע בפיתוח מיומנויות ספציפיות שחשובות לילד שלך.
- ניסוי וטעייה: אנחנו חייבים להיות פתוחים וגמישים, לאפשרות שיהיה צורך להחליף צעצועים שיתבררו ככאלה שאינם מתאימים לילד.
- אין חכם: אנחנו ממליצים להתייעץ עם אנשי מקצוע ומטפלים מומחים לפני רכישת צעצועים, לאור המורכבות והקשת הרחבה של האוטיזם.
בסופו של דבר, ההתאמה הטובה ביותר של צעצועים וכלי משחק תהיה על בסיס הצרכים והמאפיינים הייחודיים של כל ילד.
כללים חברתיים:
המשותף לרוב הילדים האוטיסטים בתפקוד גבוה הוא קושי בפיתוח מיומנויות חברתיות. עזרו להם להיות חברים טובים יותר, לחלוק צעצועים, לחכות בסבלנות, להקשיב ולדבר רק אחרי שהחבר סיים לדבר ועוד.
פעוטות וילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה לעתים קרובות מתקשים בהבנה ויישום של כללים חברתיים לא כתובים, לעומת ילדים נוירוטיפיקלים שלומדים מיומנויות חברתיות באופן אינטואיטיבי.
לכן, חשוב שאנחנו כהורים נזכור כי למידת מיומנויות חברתיות היא תהליך ארוך ומתמשך שדורש סבלנות, תרגול ותמיכה מתמדת מכל בני המשפחה.
שיתוף ברגשות:
למרות שהילדים המוגדרים בתפקוד גבוה מסוגלים לדבר, כמעט ולא קיים סיכוי שישתפו ברגשות או במה שעובר עליהם, בשל לקות ביכולת ההבעה הרגשית. הם מתקשים לזהות ולבטא את רגשותיהם באופן מילולי.
אנחנו, ההורים, יכולים לתמוך ולעזור להם לפתח מודעות ויכולת הבעה רגשית כבר בגילאים צעירים מאד באמצעות שני כלים זמינים:
- ציורים: מאפשרים לילד לבטא רגשות באופן ויזואלי. יכולים לשמש כבסיס לשיחה על רגשות. עוזרים לילד לקשר בין מצבים, אירועים ורגשות.
- סיפורים: מספקים הקשר ודוגמאות לרגשות שונים. מאפשרים לילד להזדהות עם דמויות ומצבים. יכולים לשמש כבסיס לדיון על רגשות ותגובות.
באמצעות הכלים האלה הילדים לומדים לפתח מודעות רגשית. הם לומדים לזהות רגשות בעצמם ובאחרים ומפתחים אוצר מילים רגשי. בנוסף לכך, הם גם לומדים במהירות לקשר בין אירועים לרגשות.
המודעות הרגשית המתפתחת מאפשרת לילדים לתקשר את צרכיהם ורגשותיהם באופן יעיל יותר. התקשורת והשיתוף ברגשות מסייעים במניעת תסכול מצטבר ובמניעת בעיות התנהגות.
ככל שהילד ידע לשתף ברגשות ובתחושות שלו, כך ניתן יהיה להבין טוב יותר את עולמו הפנימי, ובמידת הצורך גם להתאים עבורו את הטיפול המקצועי הטוב ביותר.
רבים מהפעוטות והילדים בתפקוד גבוה מסוגלים לפתח מודעות רגשית ויכולת הבעה מילולית, בכפוף לתמיכה מההורים וטיפול מקצועי מגיל צעיר ככל שרק ניתן, מה שמוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים שלהם.
ועוד כלים רבים, המתאימים וחשובים לתינוקות, פעוטות וילדים המאובחנים עם ASD.
בכל גיל בתפקוד גבוה: טיפולים מתאימים
לפניך רשימה של 9 טיפולים המתאימים במיוחד עבוד פעוטות, תינוקות וילדים שאובחנו עם אוטיזם בתפקוד גבוה:
טיפול בדיבור ושפה
מתאים לפעוטות החל מגיל: 18 חודשים ומעלה. הטיפול באמצעות קלינאות תקשורת מסייע בפיתוח מיומנויות תקשורת מילולית ולא מילולית. הטיפול בדיבור מתמקד בשיפור הבנת השפה, הבעה מילולית ומיומנויות שיחה ומשיג תוצאות מדהימות.
ריפוי בעיסוק
הטיפול בריפוי בעיסוק מתאים החל מגיל: 2 שנים ומעלה. הטיפול באמצעות ריפוי בעיסוק מסייע בפיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות וגסות, פיתוח כישורי חיים חשובים והתמודדות מול רגישות חושית לסוגיה.
טיפול בשיטת DIR
הטיפול מתאים לילדים מלידה ועד לגיל 6. הגישה הטיפולית בשיטת DIR מתמקדת ביצירת אינטראקציות רגשיות משמעותיות עם הילד, תוך התאמה לרמת ההתפתחות שלו. מן רצפה או Floortime הוא רכיב יסודי במודל DIR הנפוץ מאד בישראל.
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)
ניתן להתחיל טיפול קוגנטיבי התנהגותי עם ילד אוטיסט בתפקוד גבוה החל מגיל 5-6 ומעלה. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי עוזר לילדים להבין ולנהל את מחשבותיהם ורגשותיהם, ולסגל לעצמם אסטרטגיות להתמודדות עם חרדה ודיכאון.
שיטת TEACCH
הטיפול בשיטת TEACCH מתאים לילדים בתפקוד גבוה שהחל מגיל: 3 שנים ומעלה. השיטה מתמקדת בארגון הסביבה הפיזית, פיתוח לוחות זמנים ומערכות עבודה, והתאמת שיטות הוראה לצרכים האינדיבידואליים של הילד.
טיפול באמצעות בעלי חיים
אחד הטיפולים המדהימים ביותר לילדים בתפקוד גבוה, כבר החל מגיל 2-3 שנים ומעלה. במסגרת הטיפול הילד נחשף לאינטראקציות עם בעלי חיים לשיפור מיומנויות חברתיות, הפחתת חרדה, חיזוק הביטחון העצמי ופיתוח אמפתיה. קראו בהרחבה על הטיפול
טיפול באמצעות משחק (Play Therapy)
הטיפול מתאים לילדים החל מגיל: 3-12 שנים. הטיפול הידידותי למעשה משתמש במשחק כאמצעי לפיתוח מיומנויות חברתיות, רגשיות וקוגניטיביות, תוך עידוד יצירתיות ופתרון בעיות.
טיפול PECS – Picture Exchange Communication System
הטיפול מתאים לפעוטות החל מגיל: 2 שנים ומעלה. במסגרת נעשה שימוש במערכת תקשורת חלופית המשתמשת בתמונות או סמלים על מנת לעזור לילדים לתקשר את צרכיהם ורצונותיהם.
ניתוח התנהגות יישומי ABA
טיפול בשיטת ABA, הידוע כטיפול היעיל ביותר לאוטיזם, יכול להועיל לאדם עם אוטיזם בתפקוד גבוה כיוון שהוא מסייע בניהול התנהגויות מאתגרות באמצעות חיזוק חיובי תוך לימוד מיומנויות חברתיות ומוטוריות.
חשוב לציין כי היעילות של כל טיפול עשויה להשתנות מילד לילד, וההתאמה הטובה ביותר נקבעת על ידי צוות מקצועי בהתחשב בצרכים הייחודיים של כל אחד מהילדים. כולם מסכימים, כי להתחלת הטיפול בגיל צעיר ככל שניתן יש משמעות חשובה מאד עבור הילד.
קראו בהרחבה על הטיפולים המתאימים לתינוקות וילדים ממועד האבחון וכמו כן, ניתן לקרוא על טיפול ותמיכה המיועדים לכם, ההורים
עתיד מזהיר בתפקוד גבוה
תינוקות, פעוטות וילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה הם בעלי פוטנציאל עצום ויכולות מרשימות.
רבים מהם מפתחים כישורים יוצאי דופן בתחומים כמו מתמטיקה, מדע, אמנות או מוזיקה. היכולות האנליטיות המעולות, הזיכרון היוצא מן הכלל והיצירתיות הייחודית שלהם יכולים להוביל להישגים מרשימים בלימודים, בקריירה ובחיים בכלל.
עם התמיכה הנכונה והבנה של צורכיהם הייחודיים, הילדים יכולים לפתח מיומנויות חברתיות כבר בגילאים צעירים מאד, לבנות חברויות ומערכות יחסים משמעותיות ולחיות חיים מלאים ומספקים.
רבים מהם מצליחים להשתלב היטב בחברה, לסיים תיכון, להתגייס ולשרת בצבא, ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה ולפתח קריירות מוצלחות בתחומים מגוונים, ולא חסרות דוגמאות.
זכרו תמיד: השונות של הילד היא מתנה. הייחודיות שלו היא מקור לגאווה והשראה. עם אהבה, תמיכה והכוונה נכונה, הילד יכול להגשים את חלומותיו ולתרום תרומה משמעותית לעולם.
העתיד מלא אפשרויות, והפוטנציאל של הילד הוא בלתי מוגבל למרות למרות האוטיזם ובגלל שהוא בתפקוד גבוה.
קריאה נוספת: הילד בתפקוד גבוה אבל האם הוא באמת עצמאי?