אקולליה ואוטיזם: למה הילד מחקה אותי?

ילדים רבים הנמצאים על הרצף האוטיסטי משתמשים באקולליה – משמעותה של אקולליה הנה חזרה אוטומטית על מילים ומשפטים של אנשים אחרים – כאמצעי לתגובה להוראות, וגם לביטוי רצונותיהם וצרכיהם.

אקולליה עשויה לבלבל הורים ואנשים נוירוטיפיים, אך נפוצה מאד וראוי לשמור על קור רוח ולזכור שאין כל סיבה לדאגה.

כדי לחקור את נושא האקולליה ולבחון פתרונות ללמידת תקשורת מילולית מקובלת יותר, נשתמש בכתבה זאת בדמות דמיונית בשם "אורי", ילד אוטיסט, שיעזור לנו להמחיש ולהדגים את האופן שבו אקולליה יכולה להתבטא.

דוגמאות לאקולליה של ילד אוטיסט

אורי נפל במדרגות לחצר האחורית שלו וקרא בקול מבוהל, "אתה בסדר? אתה בסדר?" ואז, כשהבהלה שלו שככה, הוא עבר ל: "אתה בסדר, מתוק. אתה בסדר!" ודחף את אמו בזמן שרצה לקראתו וביקשה לעזור לו להתאושש מהנפילה.

כמו ילדים רבים עם אוטיזם שחוזרים אוטומטית על מילים, אורי בן ה-5 משתמש בחזרה על מקטעים של שיחות של אחרים כדי להביע את עצמו.

הוא זוכר את המילים שלהם בקלות ולעיתים קרובות מקשר אותן לסיטואציות דומות. בדוגמה הנ"ל, הוא מיחזר את המילים והטון שאמו השתמשה בהם בפעם האחרונה שנפל.

באופן דומה, הוא עשוי לבקש דבר מה באומרו: "אתה רוצה שוקולד?" או "לשים לך קטשופ?".

כשאורי מבקש עזרה, זה עלול להישמע כמו: "תן לי לעזור לך" או "אתה יכול לעשות את זה לבד?" או שהוא עשוי לומר: "אתה צריך עזרה?" מבלי באמת לפנות לאף אחד, כשהוא מתקשה לפתוח קופסה.

בתור ילד עם אוטיזם שסובל מתופעות של אכילה בררנית, אורי מתבקש לעיתים קרובות לנסות מזונות חדשים. הוא מוצא את זה מלחיץ מאוד, אבל בזמן שהוא בורר ודוחה את האוכל המוצע לו, הוא עשוי לצעוק: "נסה את זה! זה טעים!".

כשאורי משחק עם רכבות הצעצוע שלו, הוא לעיתים מצטט שורות מסרטוני הרכבות האהובים עליו, אך אינו תמיד מתאים את הפעולות למילים. לדוגמה, הוא עשוי לומר: "והרכבת האדומה עברה דרך המנהרה!" בזמן שהוא מסובב את גלגלי הרכבת שהפך על צידה וללא קשר למנהרה הבנויה על הפסים.

אם מישהו מברך אותו לשלום הוא יגיב בחזרה עם הד של: "שלום אורי", או שלא יגיב כלל.

ילדים צעירים עשויים להשתמש במילים ובביטויים מוקדמים, ובמחוות, כדי לתקשר את בקשותיהם, מחאותיהם, הוראותיהם, ברכותיהם ותגובותיהם.

האקולליה של אורי ממלאת לעיתים קרובות את אותם תפקודים תקשורתיים, אך השומעים צריכים לפרש את המשמעות שמאחורי הפעולות והמילים עליהן הוא חוזר אוטומטית. זאת האקולליה של אורי והיא דומה מאד גם למקרים של ילדים אחרים.

מדוע ילדים עם אוטיזם חוזרים על דברים?

ילד עם אוטיזם כמו אורי עשוי להיות בעל זיכרון חזק ויכולת טובה לחקות דיבור וצלילים, אך עם הבנה פחותה של שפה וקשיים בתקשורת המילולית. הילד לא בהכרח מזהה שהכינויים אני / אתה משתנים בהתאם לדובר, וגם אינו מפריד בין מילים בודדות לבין המשפט כולו שהוא מחקה.

הוא אינו יכול להשתמש במילים שהוא מחקה כדי ליצור משפטים חדשים. חלק ניכר מהמילים והביטויים שעליהם הוא חוזר אוטומטית הם שאלות, משום שמבוגרים שואלים ילדים הרבה שאלות.

כמו רבים מילדי הרצף הצעירים יותר, גם אורי עדיין אינו עונה או שואל שאלות בצורה טיפוסית.

אורי מוגדר כאוטיסט בתפקוד גבוה והנו פעיל הן פיזית והן מילולית, אך ישנם ילדים בתפקוד נמוך יותר שעושים שימוש באקולליה ומדברים רק לעיתים רחוקות ובאופן פחות ברור.

לעיתים קרובות, כישורי המשחק של ילדים המשתמשים באקולליה מוגבלים יותר והם מציגים התנהגות חזרתית באופן תכוף יחסית, כמו גם ילדים עם ASD שאינם חוזרים אוטומטית של מילים וביטויים כאמור.

כנראה שהדרך היעילה ביותר כדי לסייע לילדים המשתמשים באקולליה להתקדם ולתקשר בדרכים מקובלות יותר היא באמצעות דוגמה וחיקוי דרך שפה והמשחק.

דוגמה פירושה להציג התנהגות שילד עם אוטיזם מחקה. ילדים שמחקים בקלות מחקים שפה, אך בתחילה צריכים לחקות אותה מנקודת המבט שלהם.

לפניך כמה הצעות כלליות ודוגמאות למידול תקשורת פונקציונלית מוקדמת במהלך משחק ושגרות יומיות עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי.

מודלים של שפה לילדים עם אקולליה

יש להציע שפה שתישאר מדוייקת ומתאימה אם תחזור עליה. לדוגמה, "זמן ללכת לשירותים" מתאים גם להכוונה וגם אם אורי יחזור על כך. לעומת זאת, "אתה צריך ללכת לשירותים?" יבלבל אם אורי יחזור על זה כתשובה על מנת לבטא את הצורך שלו.

יש להציע משפטים קצרים אפילו אם הילד יכול לחקות משפטים ארוכים. התאימו את המילים למה שהילד חווה. הילד צריך פשטות כדי לקשר את המשמעות למילים, אפילו שהזיכרון שלו מאפשר לו לחזור על משפטים ארוכים.

הימנעו משאלות אם הילד שלכם עדיין לא עונה לשאלות. אל תיתנו לילד "חומר לעבודה". ילדים עם אקולליה נשמעים רוב הזמן כאילו כל מה שהם אומרים הוא שאלה. הילד לא עונה עדיין? אל תשאלו.

השתמשו בשמות פרטיים במקום בביטויים "אתה" או "אני" למשך זמן מה. פעולה זאת תסייע מאד למזער את הבלבול בין "אני" ו"אתה".

צפו לכך שהילד לא בהכרח יבין את ההנחיות שלכם בשל קשיים בהבנת השפה ולמרות שהילד יכול לעקוב אחרי חלק מההנחיות. ילדים שמבינים שפה היטב לא מהדהדים אוטומטית משפטים שלמים כדי לתקשר.

היו מוכנים לכך שהילד יזדקק להסברים מפורשים לצורך שימוש בכינויי גוף ולשם מענה על שאלות או לשאילת שאלות רלוונטיות. יש להימנע מהסברים מפורטים ומפורשים אלו בשלבים המוקדמים של רכישת השפה, עת הילד משקיע ולומד לדבר ולהתגבר על בעיות תקשורת ראשוניות – זה ימנע מהילד הרבה בלבול.

תקשורת פונקציונלית אל מול אקולליה

לבקש דבר מה

כשהילד אומר: "אתה רוצה שוקולד?", אתם עונים: "רוצה שוקולד", בזהירות ומתוך כוונה שלא לגרום לזה להישמע כשאלה. חזרו על "רוצה שוקולד" מספר פעמים בזמן שאתם מכינים את זה עבורו.

רגע לפני שאתם נותנים לו את השוקולד, אמרו: "רוצה…" והוא כנראה יוסיף: "שוקולד". אם לא, חזרו על כל הביטוי שוב ותנו לו את השוקולד. אם הוא חוזר נכון על "רוצה שוקולד", אתם פשוט אומרים: "שוקולד!" ותנו לו את השוקולד הטעים.

אם הוא קופץ ומנסה להגיע למטוס צעצוע שנמצא על מדף, עזרו לו להצביע עליו בזמן שאתם אומרים: "מטוס! רוצה את המטוס!" כמה פעמים ואז תנו לו את המטוס. אם אתם כוללים "בבקשה", פשוט הוסיפו את זה בסוף, כמו "רוצה את המטוס בבקשה".

הכוונת פעולות

אתם יכולים ללמד את הילד לתת לכם את הצעצוע שהוא לא מצליח להפעיל או את הקופסה שהוא לא מצליח לפתוח, על ידי אמירה: "בבקשה תעזור!" או "בבקשה תפתח את זה" כאילו אתם מדברים לעצמכם.

כשהילד משחק עם הרכבת שלו, הניחו את היד שלכם על המסילה כדי לחסום את ההתקדמות שלו.

כשהוא עוצר או מתעצבן, הנחו את עצמכם: "בבקשה תזיז!" ותזיזו את היד מהדרך. אחרי כמה ניסיונות, הילד כנראה יתחיל לומר לכם: "בבקשה תזיז!".

מחאה

אם הילד דוחף את האבוקדו ובוכה: "תנסה! זה טעים!", אתם אומרים: "לא רוצה אבוקדו!" ועוזרים לו לדחוף אותו הצידה. אבל לפעמים תצטרכו להתעקש.

אם הוא מתנגד לקחת אנטיביוטיקה, אתם יכולים להכיר במחאתו ולומר: "לא רוצה תרופה!", להמתין לרגע ואז להוסיף: "מצטער, אורי חייב את התרופה" ולהמשיך במאבק כי אין ברירה.

ברכות

אם כשאתם אומרים "ביי אורי" הוא לא מגיב או חוזר אחריכם באומרו "ביי אורי", פשוט אמרו "אורי!" וכשהוא מסתכל או עוצר לרגע, אמרו "ביי!" והוא עשוי לענות בחזרה "ביי".

אם לא, חזרו על "ביי" פעם או פעמיים. לעיתים קרובות תקבלו תגובה וקשר עין.

במקום ללמד אותו לומר "תגיד 'שלום / ביי' ל[השם של מי שהולך] מחוג החברים והמשפחה, בקשו מהם לעודד אותו בצורה דומה גם כן.

תגובות

אם הוא נהנה מאוכל ואתם רואים שמאכל מסויים טעים לו, הכירו בכך באמצעות תגובה במקום לשאול אם הוא אוהב את זה, כי ייתכן שהוא יחזור על השאלה במקום לענות.

לדוגמא, אמרו: "הרוטב עגבניות טעים" או "מממ, זה עוגייה טעימה" ששניהם יהיו נכונים מנקודת מבטו אם יחזור עליהם.

הצטרפו למשחק שלו ודברו בביטויים קצרים על דברים שהוא יכול לעשות עם הצעצועים שלו. זה יעזור לפתח הן את השימוש שלו בצעצועים והן את כישורי השפה של הילד.

דוגמא: אורי הופך חלק מפאזל של חווה. אתם בעדינות מנחים את ידו ללוח הפאזל ואומרים: "זו פרה…היא נכנסת כאן…הפרה נכנסה!" או "הנה תרנגולת…אופס, קשה להכניס…זה מתאים!" בזמן שאתם עוזרים לו למצוא את החורים הנכונים לחלקי הפאזל.

כשנוסעים ברכב, אתם יכולים לומר: "הרמזור אדום. אנחנו צריכים לעצור. הרמזור הפך לירוק. עכשיו אפשר לנסוע" או אולי תגידו: "הנה אוטובוס בית ספר" או "התחיל לרדת גשם".

בזמן האמבטיה, כאשר הילד צופה בנעשה סביבו, העריכו בקול רם ובמילים את מה שקורה: "המים זורמים…ממלאים את האמבטיה…זה מספיק מים…זמן לכבות את המים".

אתם ואורי קוראים ספר, אבל לאורי אין סבלנות והוא לא יחזיק מעמד עד לסוף הסיפור. פשוט הגיבו במילים על התמונות שבספר, תוך כדי הצבעה עם האצבע שלו [אם הוא ייתן לכם] ואמרו: "הנה רכבת עם קטר ושלושה קרונות. אחד, שניים, שלושה קרונות" או "הכלבים רצים בשדה" או "הילדה נראית עצובה. היא בוכה".

אין סיבה לחשוש מחזרה על אותם דברים שוב ושוב בספרים. יותר מסביר שהילד ילמד צלילים ויחקה שפה ששמע כמה פעמים.

טיפולים ואפשרויות טיפול

כתמיד, ההורים יודעים הכי טוב ומכירים את הילד טוב מכל אחד אחר. לכן, אם אתם מרגישים שעליכם למצוא פתרונות טיפוליים מקצועיים כדי להפחית את האקולליה של ילדכם, חשוב לדעת כי ישנם טיפולים מיוחדים המותאים להתמודדות מול אקולליה.

בחירה פופולרית היא טיפול בדיבור באמצעות קלינאית תקשורת המתמחה בטיפול בילדים אוטיסטים. במסגרת זו תוכלו לעבוד עם מטפל או מטפלת כדי לעודד את הילד לומר את מה שהוא חושב ורוצה להביע, במקום לחזור אוטומטית על מילים וביטויים ששמע בעבר.

אפשרות נוספת היא טיפול במשחק, במסגרתו מעודדים את הילד לתקשר בזמן שהוא משתתף בפעילויות משחק מהנות.

בכל מקרה, לפני שפונים לטיפול מקצועי כזה או אחר לצורך התמודדות מול אקולליה עדיף להתייעץ עם מטפל מקצועי ומנוסה לגבי הצרכים של הילד, אותם ניתן להעריך בפגישה איתו.

זכרו, הילד משתמש באקולליה כדי לתקשר איתכם ועם הסובבים איתו. ניסיון להעלים את האקולליה לחלוטין בדרך כלל אינו הפתרון הטוב ביותר עבור הילד, במיוחד לא בגילאים צעירים בהם הילד עדיין נמצא בתהליך של רכישת כישורי שפה.

אין מה לפחד מאקולליה

רבים מהילדים האוטיסטים עושים שימוש ברמה משתנה באקולליה, בשל העובדה שהם מנסים לתקשר באופן פעיל, יש להם זיכרון חזק במיוחד, והם מחקים אחרים בקלות רבה. הילדים למעשה מראים ומוכיחים כי יש להם יכולת ללמוד שפה ולדבר וזה צריך לעודד אתכם.

עזרו לילד להתאים את המילים למשמעות מנקודת המבט של הילד. הכירו לילד את מודל השפה לפני הכל, והוא ילמד לדבר ולהביע את עצמו באופן מילולי הרבה יותר טוב בהמשך הדרך.

עיכוב בהתפתחות השפה נפוץ מאד אצל ילדי הרצף, ולמרות שאקולליה עשויה ליצור בלבול ותסכול אצל ההורים ובני המשפחה, אין כל סיבה לדאגה ואין סיבה ללחץ.

ישנם כלים יישומיים לתקשורת עם הילד, שניתן להשתמש בהם בבית כדי לתמוך בילד ולעזור לו ברכישת כישורי שפה ותמיד אפשר לפנות לטיפול מקצועי.

בלי לחץ כבר אמרנו?

קריאה נוספת: אספרגר או אוטיזם?

אוטיזם אונליין