הידרותרפיה: טיפול מומלץ לאוטיזם

הידרותרפיה או תרפיה במים, זוכה להכרה כשיטת טיפול יעילה מאד בילדים ומתבגרים אוטיסטים. שיטת טיפול זו משתמשת בתכונות המים כדי לספק מגוון יתרונות למטופלים בכלל ולאוטיסטים בפרט.

הטיפול מציע יתרונות רבים לפעוטות, ילדים ומתבגרים. על פי מכון המחקר לאוטיזם, באמצעות הטיפול במים ניתן לטפל באתגרים כמו היפראקטיביות, התנהגויות מחפשות גירויים חושיים, סלידה ממים, ליקויים מוטוריים, היפרטוניה, בעיות שיווי משקל ותסמינים נפוצים נוספים של ASD.

רבים מהמומחים ומהמטפלים בילדים אוטיסטים אומרים בקול רם כי טיפולי ההידרותרפיה עוזרים לחלק ניכר מהילדים לשפר את איכות חייהם באופן משמעותי.

אחד היתרונות הגדולים של הטיפול הנו בכך שרבים מהילדים נהנים ואוהבים את הפעילות במים, מה שמגביר את המוטיבציה שלהם להשתתף ולהתמיד בטיפול.

מספר מחקרים עדכניים, שהתפרסמו בין השנים 2014-2024 הוכיחו כי ילדים שקיבלו טיפול במים למדו לווסת את רמות החרדה שלהם, להפחית במקביל כמה מהתסמינים הנפוצים של האוטיזם ולשפר היבטים תפקודיים מגוונים.

הטיפול הוכח, בין השאר, כמשפר מיומנויות מוטוריות גסות, קואורדינציה, חוזק שרירים, שיווי משקל, גמישות וסיבולת לב ריאה.

החוקרים שבדקו את יעילות הטיפול תמימי דעים לגבי העובדה לפיה הטיפול מסייע מאד להעלאת הביטחון העצמי של הילד ולשיפור משמעותי בתפקוד במצבים חברתיים.

טווח תוכנית הטיפול ההידרותרפי משתנה מילד לילד, בהתאם לגיל הילד, למצבו התפקודי ולאפשרויות של ההורים. על פי רוב, הטיפול מצריך לפחות 24 פגישות בבריכה הטיפולית, כאשר משך כל טיפול בין 60 ל-90 דקות.

כמובן שניתן להתאים ולשנות את התדירות ומשך הטיפול בהתאם למצב של הילד ולמידת ההתקדמות שלו, בהתאם לעצתו של המטפל המלווה.

את הטיפול ניתן לקיים במסגרת קבוצתית קטנה של ילדים בגילאים דומים, במפגש של אחד על אחד של הילד והמטפל או בשילוב של שניהם וכמובן שבנוכחות בן משפחה קרוב.

הטיפול במים יעיל באמת

המים עושים לנו טוב ולמים יש תכונות נפלאות הממלאות תפקיד חשוב במהלך הטיפול באוטיסטים. המים מספקים סביבה עשירה בגירויים חושיים שיכולה לסייע לפעוטות וילדים לשיפור הריכוז ולמיקוד הוויסות חושי.

התכונות של המים כמו ציפה, התנגדות ולחץ הידרוסטטי, תורמות להשפעות הטיפוליות של הטיפול. הציפה עוזרת לתמוך בגוף, מפחיתה את העומס על המפרקים ומספקת תחושה של חוסר משקל, מה שיכול לעזור מאד לטפל בליקויים מוטוריים ובעיות יציבות ושיווי משקל.

ההתנגדות של המים עוזרת לחזק שרירים ולשפר את הביצועים המוטוריים הכלליים של המטופלים, לא רק אוטיסטים, וכך הטיפול נפוץ מאד גם אחרי ניתוחים אורטפדיים, כחלק תוכנית השיקום. מעבר לכך, במחקר אמריקאי משנת 2014 הוכח גם כי ההידרותרפיה משפרת ביצועים מוטוריים של ילדים המתמודדים מול: דיסטרופיה מיוטונית, שיתוק מוחין, סיסטיק פיברוזיס, ספינה ביפידה, תסמונת רט ועוד.

התכונות הייחודיות של המים הופכות אותם לכלי אידיאלי לטיפול ולקידום התפתחות מוטורית ולשיפור יכולות פיזיות.

לפי מחקרים רבים הטיפול באמצעות הידרותרפיה מוכיח פוטנציאל רב בטיפול באוטיסטים, כבר מגילאים צעירים מאד. כך למשל, השימוש בתכונות המים מציע יתרונות ייחודיים לצורך התמודדות מול התנהגויות נפוצות הקשורות בגירויים חושיים ומסייע לשפר מיומנויות מוטוריות אצל פעוטות וילדים אוטיסטים.

דוגמאות:

[1]
לרבים מהפעוטות והילדים האוטיסטים יש נטיה לבצע תנועות חזרתיות בכדי לווסת את הקלט החושי. הטיפול במים מספק סביבה עשירה בגירויים חושיים ובכך מסייע לילדים לווסת את הקלט החושי, ועם הזמן תדירותן של התנועות החזרתיות פוחתת משמעותית ולעיתים הן נעלמות לחלוטין.

[2]
שתיים מתכונות המים, ציפה ולחץ הידרוסטטי, ממלאות תפקיד חשוב מאד במהלך הטיפול בילד. הציפה של המים מפחיתה את השפעות הכבידה ויוצרת תחושה של חוסר משקל. הוכח כי למצב הציפה במים אפקט מרגיע מאד על פעוטות, ילדים ומתבגרים עם אוטיזם. כמו כן, הוכח כי לאחר פרק זמן מסויים בטיפול, הילדים מגלים יכולות רגיעה וריכוז משופרות. כמו כן, הלחץ ההידרוסטטי של המים מספק גם הוא תחושה רוגע המסייעת בוויסות חושי.

שיפור מיומנויות מוטוריות

נראה בהחלט כי שיטת הטיפול במים יעילה בשיפור מיומנויות מוטוריות של אוטיסטים, כבר ממועד הלידה ואילך.

במהלך הטיפול בבריכה, הילדים מבצעים תנועות ופעילויות גופניות שעשויות להיות מאתגרות יותר על היבשה, כמו הליכה או קפיצה, עם פחות השפעה ומאמץ על המפרקים ושרירי הליבה. מעבר לכך, הטיפול במים מאפשר להתאים תוכנית אישית שמטרתה לתת מענה לבעיות המוטוריות הספציפיות של כל ילד, בהתאם לרמת התפקוד ולצרכים שלו.

הטיפול מציע יתרונות משמעותיים לשיפור היכולות המוטוריות של ילדים בכלל ועבור ילדי הרצף בפרט. השיפורים המוטוריים שמושגים בטיפול מתורגמים לשיפור בתפקוד היום יומי, כולל יכולות כמו לבוש, אכילה ומשחק.

להלן הנקודות החשובות התורמות לשיפור ביכולות המוטוריקה עם דגש מיוחד על השפעת הטיפול על התפתחות השרירים.

תכונות המים

  • ציפה: הציפה במים מפחיתה את השפעת הכבידה על הגוף, ומאפשרת תנועה קלה יותר, תוך הפחתת העומס על המפרקים והשרירים של הילד.
  • התנגדות: המים מספקים התנגדות טבעית לתנועה, מה שמסייע בחיזוק שרירי הגוף כולו, ושרירי הגפיים והיציבה בפרט ולשיפור הקואורדינציה.
  • לחץ הידרוסטטי: הלחץ של המים על הגוף מספק גירוי חושי שיכול לסייע בוויסות חושי ולהפחית באופן משמעותי מאד מגוון התנהגויות חזרתיות.

התפתחות השרירים

  • חיזוק שרירים: ההתנגדות שבמים מסייעת בבניית כוח השרירים כבר מגיל חודשים ספורים ואילך. במים, גם התנועות הבסיסיות ביותר דורשות מאמץ רב יותר לעומת אותן תנועות על היבשה, מה שמוביל לחיזוק השרירים באופן טבעי.
  • שיפור סיבולת שרירים: התרגול במים יכול להיות ממושך יותר בהשוואה לתרגול על היבשה, מה שמשפר את סיבולת השרירים. מחקרים הראו שיפור בסיבולת לב-ריאה וכושר גופני אצל ילדים אוטיסטים, לאחר טיפול שארך 14 שבועות.
  • פיתוח מיומנויות מוטוריות גסות: הטיפול בבריכה מאפשר תרגול מגוון של מיומנויות מוטוריות גסות כמו הליכה, קפיצה וריצה במים, מה שמחזק את קבוצות השרירים הגדולות ומשכך לשיפור ביכולות המוטוריקה הגסה של הילד.

שיפור ביצועים

  • קואורדינציה משופרת: התנועה במים דורשת תיאום בין חלקי הגוף השונים, מה שמשפר את הקואורדינציה הכללית.
  • שיווי משקל: הסביבה המימית מאתגרת את שיווי המשקל, מה שמוביל לחיזוק שרירי הליבה ולשיפור בשיווי המשקל.
  • טווח תנועה: הציפה במים מסייעת בשיפור הגמישות של הגוף ובאפשרויות התרגול של תנועות שעלולות להיות מאתגרות מדי על היבשה, ובכך מאפשרת לילד טווח תנועה גדול יותר.

הטיפול בסביבה ייחודית ורטובה מוביל לשיפור משמעותי ביכולות המוטוריות של פעוטות וילדים על הרצף האוטיסטי, עם דגש מיוחד על שיפור משמעותי בהתפתחות השרירים. התכונות הייחודיות של המים, בשילוב עם תוכניות טיפול מותאמות אישית, מאפשרות לילדים אלה לפתח כוח, סיבולת וקואורדינציה באופן שעשוי להיות מאתגר יותר בסביבה יבשתית.

שיטת הליוויק, שהיא שיטת הטיפול הנפוצה ביותר במים, מציגה כבר מאז 1949 תוצאות מרשימות מאד בשיפור סיבולת לב-ריאה וכושר גופני בילדים עם מוגבלויות בכלל ועבור ילדי הרצף בפרט.

חשוב לזכור כי השיפור המתמיד ביכולות המוטוריות של הילד המטופל משפיע באופן ישיר על הרווחה הכללית ואיכות החיים של הילד.

תכונות המים

3 מתכונות המים ממלאות תפקיד בסיסי במהלך תוכנית הטיפול בילדי הרצף.

ציפה

הציפה היא כוח הפועל כלפי מעלה על גוף הטבול במים, השווה למשקל הנוזל שנדחה על ידי הגוף. כוח זה מתנגד לכוח המשיכה ומאפשר לגופים לצוף או להרגיש קלים יותר במים.

יתרונות טיפוליים

  • מפחיתה את העומס על המפרקים והשרירים, מאפשרת תנועה קלה יותר ומפחיתה כאב.
  • מאפשרת לילד לחוות תחושת חוסר משקל, מה שמאד מרגיע אותם ומסייע בוויסות החושי.

דוגמאות מהטיפול

  • ילד המתקשה בהליכה על היבשה יכול לתרגל הליכה במים עמוקים עד החזה, כשהציפה תומכת בגופו ומקלה על התנועה.
  • תרגילי איזון במים, כמו עמידה על רגל אחת, נעשים קלים יותר בזכות הציפה, מה שמאפשר לילד לחוות הצלחה ולבנות ביטחון עצמי.

התנגדות

התנגדות המים היא הכוח הנוצר כתוצאה מחיכוך בין אברי הגוף של הילד הנע לבין המים שסביבו. כוח זה פועל בכיוון הנגדי לכיוון התנועה ועוצמתו גדלה ככל שמהירות התנועות של הילד עולה.

ההתנגדות במים גדולה בערך פי 12 בערך מההתנגדות באוויר, בשל צפיפותם הגבוהה יותר של המים.

יתרונות טיפוליים

  • מחזקת את השרירים ומשפרת את הקואורדינציה על ידי יצירת עומס טבעי על השרירים בזמן תנועה.
  • מספקת משוב חושי לתנועות, מה שמסייע בשיפור המודעות הגופנית והתפיסה המרחבית של הילד.

דוגמאות מהטיפול

  • הליכה במים מספקת התנגדות טבעית, מחזקת את שרירי הרגליים ושרירי הליבה ומשפרת את שיווי המשקל. ככל שהילד הולך מהר יותר, כך ההתנגדות גדלה, מה שמספק אימון אינטנסיבי יותר.
  • תרגילי הושטת ידיים מתחת למים מחזקת את שרירי הזרועות והכתפיים ומשפרים את הקואורדינציה של הגפיים העליונות. שינוי מהירות התנועה או שטח הפנים למשל, על ידי פתיחת כף היד, משנה את עוצמת ההתנגדות, מה שמאפשר התאמה של רמת האתגר לצרכים האישיים של הילד.

לחץ הידרוסטטי

הלחץ ההידרוסטטי הוא הלחץ שמפעיל נוזל על גוף הטבול בו, כתוצאה ממשקל הנוזל. לחץ זה פועל בכל הכיוונים, מלמעלה, מלמטה ומהצדדים, ועוצמתו גדלה עם ככל שצוללים לעומק רב יותר.

הלחץ ההידרוסטטי מתואר על ידי חוק פסקל ומחושב לפי הנוסחה: P = ρgh, כאשר P הוא הלחץ, ρ היא צפיפות הנוזל, g היא תאוצת הכובד, ו-h הוא העומק.

יתרונות טיפוליים

  • מספק גירוי חושי עמוק ומרגיע, המסייע בוויסות חושי ובהפחתת תחושות של סטרס וחרדה.
  • משפר את המודעות הגופנית ואת תחושת הפרופריוספציה [חוש המצב] תחושת המיקום של הגוף במרחב.
  • משפיע על מערכת הדם והלימפה, מה שיכול לסייע בהפחתת נפיחות ובשיפור בזרימת הדם.

דוגמאות מהטיפול

  • טבילה במים עד הצוואר יכולה לסייע בהפחתת התנהגויות חזרתיות בזכות הלחץ ההידרוסטטי המספק תחושה מרגיעה ומייצבת. הלחץ השווה מכל הכיוונים יוצר תחושת חיבוק רציף סביב הגוף של הילד, מה שיכול להיות מרגיע במיוחד לילדים עם רגישות חושית.
  • תרגילי נשימה במים, כמו הוצאת בועות, מנצלים את הלחץ ההידרוסטטי לשיפור המודעות לנשימה ולחיזוק שרירי הנשימה. הלחץ על בית החזה מאתגר את הנשימה, מה שמחזק את שרירי הנשימה ומגביר את המודעות לתהליך הנשימה.

כולנו מכירים את התכונות המרגיעות של המים. בים, בבריכה ובאגם… למים יש האפקט המיוחד על רוב בני האדם והתכונות המיוחדות שלהם הן אבני הייסוד של הטיפול ההידרותרפי בילדי הרצף.

שיטת הליוויק ואחרות

שיטת הליוויק, התערבות הידרותרפית ספציפית, מציגה לאורך עשרות שנים תוצאות מעוררות השראה בשיפור היבטים שונים של התפקוד הפיזי והחברתי של ילדים אוטיסטים.

השיטה בטוחה לפעוטות וילדים בכל הגילאים ומתבססת על תכונות המים הנ"ל בכדי לסייע בפיתוח מיומנויות מוטוריות, אינטגרציה חושית ואינטראקציות חברתיות. באמצעות שימוש בשיטת הליוויק, תוכניות ההידרותרפיה הוכחו ככאלה המסייעות מאד לשפר סיבולת לב-ריאה, כושר גופני ותפקוד פיזי אצל הילדים המטופלים.

הגישה הטיפולית מתמקדת בשיפור שיווי משקל, הליכה, תפקוד ארבע הגפיים ואינטראקציה עם הסביבה, תוך הפחתת היפראקטיביות, חרדה חברתית והתנהגות חזרתית אצל הילדים.

תוכניות הידרותרפיה, במיוחד אלה המבוססות על שיטת הליוויק, מציגות השפעות חיוביות עקביות ביכולת של הילד להתמודד מול אתגרים חברתיים ואינטראקציה עם בני גילו.

באמצעות שימוש בשיטת הליוויק ותוכניות הידרותרפיה אחרות, המטפלים יכולים להציע לילדים כלים מגוונים שכמעט בכל מקרה מסייעים לשיפור באיכות החיים של המטופל, כבר בטווח הקצר.

שיפור מיומנויות חברתיות

טיפולי ההידרותרפיה מציגים תוצאות מרשימות גם בשיפור האינטראקציות חברתיות ומיומנויות התקשורת של הילדים האוטיסטים.

הלכה למעשה, כמעט כל המחקרים שבדקו את יתרונות הטיפול במים עבור אוטיסטים דיווחו כי הטיפול בבריכה מוביל לשיפור ביכולות של הילד להתמודד עם סיטואציות חברתיות עם ילדים בני גילו, באחד על אחד ובקבוצות.

תוכניות הטיפול ובמיוחד אלה המבוססות על שיטת הליוויק, הראו השפעות חיוביות על מיומנות חברתית, התנהגות אקדמית ותפקוד פיזי אצל רבים מאד מהילדים המטופלים.

כמו כן, קיימות עדויות רבות לכך שהטיפולים מעודדים הפקת קול ושימוש בשפה, משפרים סבילות למגע, מעודדים יצירת קשר עין, כאשר השילוב רק מגביר את הביטחון העצמי של הילד.

כל אלה מקנים לילד כלים להתמודדות טובה יותר מול אתגרים חברתיים וניתן להבחין בכך מיד בין בני המשפחה ובעיקר עם האחים והאחיות.

ככל שהילד יחוש כי הוא מצליח יותר בסיטואציות חברתיות, כך תעלה המוטיבציה שלו ועד מהרה ניתן יהיה להבחין גם בשיפור במיומנויות החברתיות שלו באופן גורף.

הילד ילמד להנות מחברת ילדים בני גילו, החרדה החברתית שלו תפחת באופן משמעותי והוא הרבה פחות יחשוש מאירועים וסיטואציות חברתיות בכלל. ההידרותרפיה עושה קסמים על הכישורים החברתיים של רבים מהילדים.

שיפור מיומנויות תקשורת

לטיפול ההידרותרפי יש השפעה חיובית מתמשכת על מיומנויות התקשורת המתפתחות אצל פעוטות וילדים עם אוטיזם.

במהלך הטיפול בבריכה לילדים יש הזדמנות להשתתף באינטראקציות חברתיות עם המטפלים, עם ההורים ובני המשפחה בסביבה תומכת ומבוקרת, המסייעת בפיתוח ותרגול מיומנויות תקשורת החשובות מאד לילדים בכלל ועבור ילדי הרצף בפרט.

אנשי מקצוע והורים לילדים אוטיסטים שלקחו חלק בטיפולים מדווחים באופן עקבי על הגברת הביטחון העצמי של הילדים, שיפור ביכולות ביטוי עצמי ושיפור בתקשורת חברתית בכלל.

השיפורים במיומנויות התקשורת מתורגמים לחיי היום יום של הילד, מאפשרים אינטראקציות משמעותיות יותר ושיפור ביכולות התקשורת הכלליות ובאיכות החיים, כבר מגילאים צעירים מאד, ובין השאר, מאפשרים להקל על הילד להשתלב במערכת החינוך בהגיעו לגיל המתאים.

טכניקות טיפול נפוצות בבריכה

לפניך מספר קצרות וברורות להתנהלות עם הילדים האוטיסטים בזמן הטיפול בבריכה, כאשר חום המים נע בין 33 ל-35 מעלות:

  • התחלה הדרגתית: מתחילים עם ישיבה על שפת הבריכה ומגע קל עם המים לפני כניסה מלאה.
  • שימוש בעזרים ויזואליים: נהוג לעשות שימוש בלוח תמונות או סמלים להסביר את סדר הפעילויות בבריכה.
  • הפחתת גירויים: יש לדאוג לשקט בתוך הבריכה הטיפולית ולהקפיד על כך שלא יסתובבו אנשים מסביב לבריכה במהלך הטיפול.
  • משחקי נשימה: מעודדים את הילד לעשות בועות במים או לנשוף על צעצועים צפים לשיפור מיומנויות נשימה.
  • תרגילי שיווי משקל: שימוש קבוע בלוחות ציפה או כדורים גדולים לתרגול שיווי משקל במים.
  • פעילויות מובנות: קביעת רוטינה טיפולית חוזרת עבור הילד, כמו התחלה עם חימום ומתיחות במים הרדודים.
  • חיזוקים חיוביים: חשוב שהילד ישמע ויקבל שבחים ופידבק חיובי מהיר על שיתוף הפעולה בכלל ופעולות ספציפיות שהוא מבצע במים בפרט.
  • הפסקות מתוכננות: תכננו הפסקות קצרות במהלך הטיפול לאפשר זמן רגיעה והתאוששות, שכן הילד מוציא המון אנרגיה בבריכה.
  • משחקי חיקוי: יש לעודד את הילד לחקות תנועות פשוטות במים, כמו הרמת ידיים או קפיצות קלות.
  • שימוש בצעצועים צפים: שימוש תדיר בצעצועים צבעוניים וצפים לעידוד תנועה ומשחק בתוך המים.
  • תרגילי הרפיה: תרגול קבוע של טכניקות הרפיה פשוטות, כמו ציפה על הגב עם תמיכה קלה ובהמשך גם בלעדיה.
  • סיום הדרגתי: יש לסיים את הטיפול באופן הדרגתי, עם פעילות רגועה ושגרת יציאה קבועה מהבריכה.

אל תשכחו להכין לילד כריך או כל מאכל אחר שהוא אוהב. הרעב עולה ובגדול זמן קצר אחרי שהילד יוצא מהמים.

במים: לשיפור איכות החיים

אנחנו יכולים להציע לילדים שלנו את מה שכולם מחפשים לעצמם, באמצעות הטיפול במים: שיפור באיכות החיים.

תוכניות הטיפול מציגות, כפי שהסברנו, השפעות חיוביות בין השאר על: תפקודים מוטוריים, עיבוד חושי, קוגניציה, תקשורת, מיומנויות חברתיות וויסות רגשי ועוד.

סדרה של מחקרים שהתפרסמו בארצות הברית בין השנים 2014-2023 הוכיחו כי הטיפול ההידרותרפי תורם לילדים בעיקר בתחומים כמו תפקוד פיזי, היבטים רגשיים וחברתיים, והיבטים הקשורים לתפקוד בגן הילדים או בית הספר.

הורי הילדים המטופלים מדווחים כי הם הבחינו שילדיהם חוו הגברת ביטחון עצמי, השתתפות טובה יותר בפעילויות עם ילדים אחרים, עצמאות רבה יותר ושיפור משמעותי במצב הרוח. כל אלה משפרי איכות חיים ידועים.

שיטת הטיפול בתוך המים, בבריכה הנעימה, מאפשרת סביבה ייחודית המתאימה לצמיחה פיזית ורגשית, מה שמוביל לתחושת סיפוק גדולה של הילד ואיכות חיים משופרת.

כשחושבים על זה, ובעיקר אם שואלים את הילד המטופל, סביר שנגיע למסקנה שהטיפול ההידרותרפי הוא הטיפול המועדף על הילדים. רוב הילדים מאד אוהבים ללכת לבריכה ומבינים מהר מאד שהמים בבריכה עושים להם טוב ונעים בכל הגוף.

קריאה נוספת: יעילות הטיפול בעזרת בעלי חיים

אוטיזם אונליין