מוטוריקה גסה ועדינה

הילד שלך מתקשה להחזיק טוש או עיפרון? כתב היד שלו מאוד קשה לקריאה? הילד לא מצליח לקפוץ או לטפס על מתקן שעשועים? אלו בעיות נפוצות מאד, המוכרות לרוב ההורים לילדים עם אוטיזם. בין אם מדובר במיומנויות מוטוריות גסות, מיומנויות מוטוריות עדינות או בשתיהן, ילדים רבים מגלים קשיים מוטוריים בשל האוטיזם.

כשהילדים שלנו גדלים ומתבגרים, ישנם כמה וכמה צעדים שאנו יכולים לנקוט כדי לסייע להם בפיתוח המיומנויות המוטוריות שלהם. פעילויות וטיפולים מסוימים יכולים להשתלב בחיי היום-יום שלנו, בכדי לעזור לילדים להתגבר על קשיים מוטוריים ולפתח את הכישורים שלהם כבר מגיל ינקות.

הגורם המרכזי לבעיות מוטוריות אצל ילדים אוטיסטים מורכב להבנה וכולל מגוון רחב של גורמים ביולוגיים, נוירולוגיים וגנטיים מוכרים ונכון למועד כתיבת שורות אלו, אין כל דרך לחזות זאת מראש או לפתור את הבעיות לחלוטין.

מהן מיומנויות מוטוריות?

מיומנויות מוטוריות הן תפקודים הכוללים תנועות גוף מסוימות שנועדות לביצוע משימות שגרתיות יותר או פחות. מערכת העצבים של האדם, המוח והשרירים חייבים לעבוד יחד כדי לבצע את המשימות הללו.

ילדים רבים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי נאבקים בהתפתחות המוטורית הנדרשת לביצוע מיומנויות אלה. שני סוגי המיומנויות המוטוריות העיקריות שמסייעות בתפקוד המוטורי הן מיומנויות מוטוריות גסות ועדינות.

מיומנויות מוטוריות גסות

במילים פשוטות, מיומנויות מוטוריות גסות מאפשרות לאנשים לשלוט בקבוצות שרירים גדולים כדי להזיז את כל גופם. פעילויות ספורטיביות רבות, כולל הליכה, ריצה, ישיבה וקפיצה, קשורות למיומנויות מוטוריות גסות. מיומנויות מוטוריקה גסה חשובות מאד להתפתחות פיזית, קוגניטיבית ורגשית תקינה של ילדים עם ASD.

התפתחות פיזית

תנועה ושיווי משקל

תנועת הגוף כולו: מיומנויות מוטוריות גסות מאפשרות לילדים לבצע תנועות גוף כוללות כמו הליכה, ריצה, קפיצה וטיפוס. פעילויות אלו חיוניות להתפתחות הפיזית של הילדים.

שיווי משקל: מיומנויות מוטוריות גסות מסייעות לילדים לשמור על שיווי משקל ולתפקד בצורה יעילה יותר בסביבה משתנה, כגון משחקים בפארק או פעילויות ספורטיביות.

כוח וסיבולת

פיתוח שרירים: מיומנויות מוטוריות גסות מעודדות פיתוח של קבוצות שרירים גדולות, מה שמשפר את הכוח והסיבולת של הילדים.

בריאות כללית: פעילות גופנית קבועה משפרת את הבריאות הכללית של הילדים, כולל תפקוד הלב, הריאות והמערכת החיסונית וחשובה במיוחד עבור ילדים על הרצף האוטיסטי.

התפתחות הקוגניטיבית

תיאום עין-יד

קשר מוחי: תנועות מורכבות דורשות תיאום בין העיניים לידיים, מה שמסייע בפיתוח הקשרים המוחיים הקשורים למיומנויות אלה.

למידה אינטגרטיבית: פעילויות כמו משחקי כדור או טיפוס על מתקנים דורשות תכנון ותיאום, מה שתורם לפיתוח הקוגניטיבי הכולל של הילדים.

פתרון בעיות

התמודדות עם אתגרים: פעילויות גופניות דורשות מהילדים להתמודד עם אתגרים פיזיים ולמצוא דרכים להתמודד איתם, מה שמפתח את כישורי פתרון הבעיות שלהם.

התפתחות חברתית

אינטראקציה חברתית

משחק קבוצתי: פעילויות גופניות רבות נעשות בקבוצות, כמו משחקי כדור, מה שמאפשר לילדים ללמוד לעבוד בקבוצה, לשתף פעולה ולתקשר עם בני גילם.

השתלבות חברתית: השתתפות בפעילויות חברתיות וספורטיביות מסייעת לילדים להרגיש חלק מקבוצה ולבנות קשרים חברתיים.

ביטחון עצמי

הצלחה במשימות: הצלחה בפעילויות גופניות משפרת את הביטחון העצמי של הילדים ומעניקה להם תחושת הישגיות והגשמה החשובות מאד לילדים.

עצמאות: פיתוח מיומנויות מוטוריות גסות מאפשר לילדים לבצע פעילויות יומיומיות בצורה עצמאית יותר, כחלק מסדר יום קבוע, מה שתורם לביטחונם העצמי ולתחושת העצמאות שלהם.

התפתחות הרגשית

ויסות רגשי

הפחתת לחץ: פעילות גופנית עוזרת להפחית מתח ולחץ אצל ילדי הרצף, מה שיכול לשפר את מצב הרוח הכללי שלהם.

התמודדות עם רגשות: תנועה ופעילות גופנית יכולות לסייע לילדים לבטא ולהתמודד עם רגשותיהם בצורה בריאה יותר.

תחושת רווחה

אושר ושביעות רצון: פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, המסייעים להרגשה כללית טובה יותר ומגבירים את תחושת השמחה והסיפוק אצל הילדים.

מיומנויות מוטוריות עדינות

מיומנויות מוטוריות עדינות שולטות בתנועת קבוצת שרירים קטנה יותר. חוסר היכולת של הילד להחזיק טוש או עיפרון ולצייר או לכתוב הוא דוגמה לקושי במיומנויות מוטוריות עדינות.

עם זאת, היד היא לא האיבר היחיד המערב מיומנויות מוטוריות עדינות. גם הראייה ותיאום עין-יד מושפעים ממיומנויות מוטוריות עדינות.

לימוד קריאה וכתיבה

אחיזה וכתיבה

אחיזת עיפרון: מיומנויות מוטוריות עדינות מסייעות לילדים להחזיק עיפרון בצורה נכונה, מה שמאפשר להם לכתוב בצורה ברורה וקריאה.

כתיבה: פיתוח מיומנויות אלו משפר את היכולת לכתוב בצורה שוטפת וקריאה. ילדים עם קושי במוטוריקה עדינה עשויים לכתוב לאט יותר, בצורה לא ברורה ועם מאמץ רב יותר.

הבנה ויזואלית

קריאה: תיאום עין-יד הוא חיוני למעקב אחר הטקסט בזמן הקריאה. קשיים במיומנויות מוטוריות עדינות יכולים להשפיע על היכולת להתמקד בטקסט ולעקוב אחרי השורות בצורה שוטפת.

העתקה: היכולת להעתיק טקסט מדף ללוח או למחברת דורשת תיאום עין-יד ומיומנויות מוטוריות עדינות.

ציור

שליטה בכלים

אחיזה: כמו בכתיבה, ציור דורש אחיזה נכונה בכלים כמו עפרונות, מכחולים וצבעים לסוגיהם.

דיוק: מיומנויות מוטוריות עדינות משפרות את היכולת לצייר בקווים מדויקים ובפרטים קטנים, מה שמאפשר ביטוי אמנותי מפותח יותר.

התפתחות יצירתית

ביטוי עצמי: ציור הוא כלי חשוב לביטוי עצמי ורגשי, במיוחד עבור ילדים עם אוטיזם שיכולים להתקשות בתקשורת מילולית.

פיתוח כישורים נוספים: מעורבות בפעילויות ציור יכולה לשפר כישורים אחרים כמו פתרון בעיות, חשיבה יצירתית ותיאום עין-יד.

תקשורת כתובה

כתיבה ידנית

כתיבה: כתיבה ידנית היא כלי מרכזי לתקשורת. ילדים עם מיומנויות מוטוריות עדינות מפותחות יכולים לכתוב בצורה ברורה ומהירה יותר, מה שמקל על התקשורת עם מורים, חברים ומשפחה ומחזק את הביטחון העצמי.

נוחות: כתיבה בצורה קלה ונוחה מפחיתה את העומס המוטורי והנפשי על הילד.

שימוש במחשבים וטכנולוגיה

הקלדה: מיומנויות מוטוריות עדינות מסייעות בשימוש במקלדת ובמסכי מגע, מה שמאפשר תקשורת כתובה דיגיטלית ושימוש במגוון אפליקציות המותאמות לילדי הרצף.

שימוש בכלים עזר: מיומנויות אלו חשובות לשימוש בתוכנות ועזרים טכנולוגיים שמסייעים לתקשורת כתובה ולימודית וכן לתקשורת עם חברים בעידן הדיגיטלי.

מיומנויות מוטוריות, אוטיזם ואתגרים נפוצים

ילדים רבים עם אוטיזם חווים אתגרים מוטוריים. חלקם עשויים להתמודד מול קשיים במיומנויות מוטוריות גסות, בעוד שאחרים מתקשים במיומנויות מוטוריות עדינות.

חשוב לדעת כי בכל מקרה ניתן לזהות את הקשיים של הילד.ה כבר בגיל צעיר מאד, לסייע, לתמוך ולהשיג שיפור ניכר בביצועים המוטוריים של הילד, למרות האוטיזם וכמעט בכל רמת תפקוד.

בעיות במיומנויות מוטוריות גסות

ילדים עם אוטיזם המתקשים במיומנויות מוטוריות גסות עשויים להתקשות בשיווי משקל, יציבה או תיאום. הם עשויים להיתפס כלא מאוזנים כשהם נאבקים במשימות יומיומיות כמו הליכה או קפיצה. רבים מהילדים הללו גם מתקשים בהגעה לאבני דרך חשובות כמו זחילה.

בעיות במיומנויות מוטוריות עדינות

מאחר ומיומנויות מוטוריות עדינות מתמקדות בקבוצת שרירים קטנה יותר, קשיים אלה מתבטאים באופן שונה ממיומנויות מוטוריות גסות. חלק מהקשיים העיקריים הקשורים למיומנויות מוטוריות עדינות כוללים:

תכנון מוטורי – זה כולל קושי עם תנועות הדורשות דיוק. מאבקים בתכנון מוטורי משפיעים על כתיבה ושימוש בסכום לצורך אכילה עצמאית.

תיאום מוטורי – כולל קשיים עם משימות הדורשות חלקי גוף שונים. קשיים בתיאום מוטורי יכולים להקשות על קשירת נעליים או שימוש במספריים.

עיכובים מוטוריים – מתרחשים כאשר ילדים עם אוטיזם אינם מצליחים להגיע לאבני דרך הקשורות למיומנויות מוטוריות עדינות או גסות. חלק מאבני דרך אלה כוללות אחיזה בחפצים והצבעה.

מיומנויות מוטוריות עדינות חשובות לילדים עם אוטיזם

כל אדם זקוק לשיפור מיומנויות מוטוריות עדינות לצורך ביצוע משימות יומיומיות שגרתיות וחשובות. המדובר על מיומנויות המשמשות לביצוע משימות בסיסיות כמו אכילה, שתיה, הלבשה, רחצה או תקשורת. פיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות חיוני כדי לסייע לילדים עם אוטיזם להשיג רמה מסוימת של עצמאות.

זה יכול להיות עניין פשוט כמו פתיחת צנצנת, משימה שישנם ילדים הנאבקים בה מדי יום בשל בעיות במיומנויות מוטוריות עדינות, זה יכול להיות משימת הלבשה הכרוכה בסגירת רוכסן או כפתור בגדים – מיומנויות מוטוריות עדינות שעוזרות לילדים להיות יותר עצמאיים.

מיומנויות מוטוריות מסייעות לשיפור הכישורים החברתיים של ילדים בכלל ולילדים עם אוטיזם בפרט. סוגים רבים של משחקי ילדים דורשים מיומנויות מוטוריות עדינות, כבר מגיל ינקות.

פיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות יכול לעודד יותר זמן משחק עם ילדים אחרים ולהקל על חקירה והשתלבות בסביבה חדשה, בעוד שלקשיים המוטוריים יש תרומה שלילית מן הסתם.

המוטוריקה העדינה היא מרכיב חיוני לפיתוח הכישורים האקדמיים והיצירתיים של ילדים עם אוטיזם כבר מגיל צעיר מאד. פיתוח מיומנויות אלו מסייע לשיפור הכתיבה, הקריאה, הציור והתקשורת הכתובה, ומעניק לילדים כלים נוספים לביטוי עצמי ולהשתלבות בחיי היום-יום.

פעילויות לשיפור מיומנויות מוטוריות

אם ילדכם נאבק במיומנויות מוטוריות, ישנן מספר סוגי פעילויות שהוא יכול לעשות ויעזרו לו לפתח את יכולותיו המוטוריות, כבר מגילאי ינקות ואילך.

קפיצה על טרמפולינה

ילדים יכולים לקפוץ על טרמפולינה לפיתוח מיומנויות מוטוריות גסות. ציוד זה מסייע בפיתוח טונוס שרירים תוך שיפור תכנון מוטורי, שיווי משקל ומודעות גוף. קפיצה על טרמפולינה יכולה גם לעזור עם קשיים בעיבוד חושי וקלט חושי.

משחקים

ישנם משחקים רבים שניתן לשחק בהם בבית או בחוץ כדי לשפר מיומנויות מוטוריות גסות. המשחק "טוויסטר" הוא משחק שמשתמש במשטח ומצריך מאנשים להניח את הידיים והרגליים על עיגולים צבעוניים שונים. הוא עוזר לשפר את שיווי המשקל ומודעות הגוף.

משחקים עם כדורים עוזרים ללמד ילדים עם אוטיזם איך לזרוק ולתפוס תוך שיפור תיאום עין-יד. התחלה עם כדורים גדולים שזזים לאט יותר באוויר יכולה להתחיל לפתח מיומנויות מוטוריות אלה, תוך מעבר לכדורים קטנים יותר שזזים מהר יותר ככל שהמיומנויות משתפרות.

מתקנים בגן שעשועים יכולים לשמש למשחקים ולשיפור מיומנויות מוטוריות גסות. נדנדות, מגלשות ומתקני טיפוס יכולים לסייע לילדים בשיפור היכולת לטפס [ידיים ורגליים], בקפיצה ואחיזה. חלק מהפעילויות הללו גם מסייעות בשיפור מיומנויות מוטוריות עדינות נוסף על המיומנויות המוטוריות הגסות.

משחקי קלפים כמו משחקי זיכרון או פאזלים יכולים לסייע מאד לפיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות אצל ילדים עם אוטיזם, שכן הילדים יצטרכו לאסוף ולהתאים קלפים מתאימים. כמו כן, גם משחקים בקוביות או לגו מסייעים מאד לילדים לשפר ביצועים מוטוריים כבר מגילאים צעירים מאד.

שחייה

שחייה היא עוד פעילות מוטורית גסה שיכולה לסייע בשיפור מיומנויות התיאום. שימוש בכל הגוף לתנועה במים עוזר לשפר מיומנויות אלו. שימו לב כי אסור להשאיר ילדים או אוטיזם בבריכה ללא השגחת מבוגר, גם אם הם למדו לשחות ומרגישים בטוחים בבריכה או בים.

אמנות

עידוד ילדים עם אוטיזם להשתתף בפעילויות אמנותיות ומלאכת יד יכול לסייע בשיפור מיומנויות מוטוריות עדינות. ציור או כתיבה עם טושים, צבעים, מכחול וצבעי מים, עט ועפרונות. כך גם חיתוך במספריים, ועיצוב בחימר או פלסטלינה מעודדים כולם פיתוח מוטוריקה עדינה ונחשבים ליעילים מאד גם בפיתוח קשרים חברתיים, כאשר הפעילות מתבצעת בסביבת בני ובנות גילם של הילדים – בחברה.

אוכל

מי אמר שלא משחקים עם אוכל? ובכן, במקרה של ילדים עם ASD המשחק עם סכום, מזלג, כפית, כף סכין, צלחת וכוס חשוב מאד. רבים מהילדים האוטיסטים לוקים במגוון הפרעות אכילה ושתיה ואינם מסוגלים להשתמש בסכום בשל בעיות במוטוריקה העדינה. תרגול, כבר מגיל צעיר, בחברת מבוגרים ובני משפחה, מסייע להם רבות לשפר ביצועים ולהגיע לעצמאות המספקת בכדי שיוכלו לאכול בכוחות עצמם וללא עזרת הזולת.

ריפוי בעיסוק

גם אם ניסיתם חלק מהפעילויות שציינו לבד בבית, מומלץ בהחלט וזה יהיה רעיון מצויין לפנות עם הילד.ה לטיפול ריפוי בעיסוק.

מרפאים בעיסוק המתמחים בעבודה עם ילדים אוטיסטים מסייעים להם, במסגרת הטיפול, לפתח מיומנויות מוטוריות הנדרשות לילדים כבר מגיל ינקות. טיפולי ריפוי בעיסוק יעניקו לילדים אסטרטגיות חשובות ומגוון פעילויות חדשות כדי לסייע בפיתוח יכולות מוטוריות, גסות ועדינות כאחד, הכל בהתאם למצב התפקודי של הילד.ה ולצרכים האישיים שלו או שלה.

סבלנות, הכלה והבנה

הורים רבים מדווחים שהם מתקשים מאד לראות את הילדים נאבקים בביצוע משימות יומיומיות שנראות טבעיות לילדים אחרים בני גילם, שאינם לוקים באוטיזם.

חשוב מאד להיות סבלניים כלפי הילד.ה, להכיל את המצב ולסייע להם להתמודד ולשפר את הכישורים המוטוריים הלוקים בחסר, בכל מקרה ואצל כל ילד.ה בהתאם למצב ורמת התפקוד בשל האוטיזם. כך תוכלו ליצור סביבה תומכת ובטוחה, לקדם את התפתחות התקשורת, להוביל לשיפור הקשרים החברתיים והרגשיים של הילד.ה ולחזק את תחושת הערך העצמי של הילד.ה.

זכרו כי חשוב להתחיל ולתמוך בילד.ה כבר מגיל ינקות, מוקדם ככל שניתן, באמצעות הכלים שציינו והכל על מנת לסייע ולקדם את היכולות המוטוריות ככל שרק ניתן – ובהחלט ניתן להגיע לשיפורים בביצועים המוטוריים של הילד.ה.

קריאה נוספת: טיפול בקלינאות תקשורת חשוב לילד.ה!

אוטיזם אונליין