סדר יום, שגרה והרגלים טובים לילדים עם אוטיזם

סדר יום מוגדר וקבוע הנו קריטי עבור ילדים רבים על הספקטרום האוטיסטי, שלעיתים קרובות מתקשים עם שינויים. הקפדה על שגרה וסדר יום קבוע מגבירה את תחושת הבטחון והשליטה אצל הילדים. מעבר לכך, ישנם כמה וכמה הרגלים טובים שחשוב להכיר, הרגלים שניתן להקנות לילדים ויסייעו להם להתמודד טוב יותר במקרים של שינויים בלתי צפויים בשגרת היום.

ילדים חייבים שגרה קבועה ויציבה. היא מהווה גורם מרגיע עבורם ומעניקה להם ביטחון, מרגיעה את חרדותיהם, והם חשים בטוחים בתוך מסגרת קבועה המכתיבה להם את סדר היום.

לגבי ילדים המאובחנים על הספקטרום ישנה חשיבות מוגברת ליכולת לפתח ולשמור על שגרת חיים קבועה ויציבה, כמו גם להקניית הרגלים טובים, שייסיעו לילדים בהתמודדויות שגרתיות.

מספר מחקרים שהתפרסמו לאורך השנים האחרונות הוכיחו כי ילדים אוטיסטים שמקבלים תמיכה, לרוב באמצעות ההורים, בכל הנוגע להקניית הרגלים טובים ובניית שגרה וסדר יום יציב – מציגים שיפור ניכר בהתמודדות מול תסמיני אוטיזם ובין השאר: היפראקטיביות, אימפולסיביות, התקפי זעם, הפרעות חרדה, בעיות שינה, אפילפסיה, הפרעות אכילה ועוד.

ההתמודדות מול תסמיני האוטיזם, ללא הדרכה וכלים מתאימים, עלולה לשבש את השגרה של הילדים ושל המשפחה כולה.

אנחנו ממליצים בחום להורים לילדים אוטיסטים לפנות לקבלת הדרכה מקצועית מאנשי מקצוע מנוסים, שיכירו את הילד.ה ויוכלו להנחות ולהדריך כיצד ראוי להתנהל בהתאם למצב ובכדי להקל על הילדים, לגרום להם להירגע וחלילה לא להחריף את מצבם.

בעזרת סט של הרגלים טובים, ניתן לבסס שגרה וסדר יום המתאימים לילד.ה שלך וחשובים מאד בהתמודדות היום יומית עם האוטיזם.

שגרה זה טוב. שינויים פחות

כשם שילדים אוטיסטים אוהבים את השגרה, כך לעיתים הם חווים חרדה ומגיבים באופן קיצוני על שינויים או סטיות מסדר היום והשגרה הקבועה שלהם. הם אינם סתגלנים וכל שינוי הכי קטן בסדר היום שלהם עלול לערער אותם ולהוביל תגובה בלתי צפויה.

בהתנהלות המשפחתית ומול הסביבה הקרובה, חשוב לבסס לילד.ה שגרה וסדר יום מסודר, עד כמה שניתן ובמקביל להימנע ככל שניתן משינויים בלתי צפויים ושוברי שיגרה. במקרים של שינויים מרחיקי לכת כמו מעבר דירה נדרשת הכנה מתאימה לילד.ה, כולל האפשרות להתייעץ עם גורם מקצועי לצורך הדרכה המותאמת למצב של הילד.ה.

החיים עם ילד.ה על הספקטרום האוטיסטי מחייבים את ההורים ושאר בני המשפחה להתרגל לעובדה שהשגרה וסדר היום חשובים, מה שמצריך גם שינוי הדרגתי בהרגלי החשיבה.

חשוב להפנים: השגרה, הרגלים טובים וסדר יום קבוע הם ברכה עבור אוטיסטים רבים.

קבעו סדר יום

סדר יום קבוע ויציב, מעניק לילדים באשר הם ביטחון ומסגרת. הבית הוא המקום הבטוח שלהם. ההורים והמשפחה חייבים לספק מסגרת מכילה ומרגיעה לילד.ה.

כל משפחה נשענת על שגרה יציבה, אלא שילדים על הרצף מגיבים בחריפות לשינויים והפתעות וחשים "אבודים", תוך שהם מפגינים חרדה וחוסר אונים מוחלט. לכן חשוב לשמור על סדר יום קבוע ויציב ולהסביא את השלבים והמעבר ביניהם לילד.ה.

שעה קבועה להתעורר בבוקר, שעה להוריד פיגמה ולהתלבש, לצחצח שיניים ולשטוף פנים, לאכול ארוחת בוקר, מסגרת חינוכית, צהריים, פעילות אחר הצהריים, זמן משפחה, חברים, משחקים, מקלחת, ארוחת ערב, שנת לילה וכו.

פעולות אלו צריכות להיות ברורות לילד.ה במידת האפשר, כאשר ההורים ובני המשפחה צריכים לדבר ולהסביר את סדר היום בכל הזדמנות.

*בתוך סדר היום מומלץ לכלול זמן מוגדר לצורך משחקי משפחה. משחקים שבהם נוטלים חלק כמה מבני המשפחה ובמידת האפשר, כולם. הדגשת קשרי משפחה הנה עוגן קריטי ליציבות וביטחון עבור הילד.ה. חשוב למצוא משחקים שבהם יכולים לקחת חלק גם ההורים, האחיות והאחים, תוך התאמת המשחק למגבלות וליכולות של הילד.ה, ולבלות זמן איכות בשיחה ומשחק.

**אחד הדברים החשובים ביותר בסדר היום של הילד.ה הוא שעת השינה הקבועה. ילדים על הספקטרום אשר חשים מוצפים ועמוסים נפשית, זקוקים לזמן שינה ולמספר שעות שינה קבוע בכל לילה.

הקפדה בנושא חשובה מאד כבר מיום הלידה והילך. חוסר שינה הוכח כגורם להחרפת תסמיני אוטיזם בכלל ואצל ילדים בפרט.

מותר ואסור בבית

הדבר הראשון המומלץ לכל משפחה בה יש ילד על הספקטרום, הוא לקבוע בין שלושה לחמישה חוקים בבית ולא יותר מכך.

אלה חייבים להיות חוקים ברורים ומדויקים אותם על ההורים להסביר לילד.ה בשפה ברורה, לעיתים קרובות יותר מפעם אחת ובאופן מובן וניתן ליישום.

ההסברים על חוקי הבית חייבים להיות סבלניים, ברורים, נעימים, הגיוניים, רגועים ולא מאיימים. חשוב שכל בני הבית יקפידו על החוקים ודגישו זאת בקול ברור, על מנת שכל המשפחה תשמע ותפנים.

ממש כמו בכל ציבור של אנשים, התפקוד החברתי טוב יותר תחת חוקים, אצל האוטיסטים חוקים אלו מקבלים משנה משמעות וחשוב להקפיד על כך, כבר מהגיל הרך.

חשוב לשתף את הילד.ה האוטיסט/ית בחוקי הבית באופן אקטיבי. המטרה היא לגרום להם להיות מעורבים בכמה שיותר ממה שקורה, ממש כמו שאר בני המשפחה.

כך לא יחושו חריגים ושונים ויבינו שלהם, כמו לאחים ולהורים, יש זכויות וחובות. המעורבות הזו תסייע להם לקיים אינטראקציה עם שאר בני המשפחה, ותגרום להם להרגיש חלק מהמשפחה.

קביעת חוקים, יישומם ועמידה בהם מהווים מסגרת חשובה מאד עבור ילדים על הספקטרום האוטיסטי כבר מהגיל הרך ולמשך החיים.

יש לנהוג בסבלנות עד אשר הדברים יתנהלו נכון והכי חשוב לא להתייאש אלא להיצמד לחוקים ולא לוותר, גם כשזה נראה בלתי אפשרי, וזה בהחלט יכול לקרות בתחילת הדרך.

משימות. עצמאות. ביטחון

ילדים על הספקטרום, ממש כמו ילדים אחרים, צריכים לחוש בעלי ערך עצמי ולהתגאות ביכולות שלהם.

חשוב לנסח רשימה ברורה של משימות שגרתיות, יום יומיות, אשר דורשת מהילדים מידה מסוימת וסבירה של עצמאות בהתאם ליכולות, על מנת לספק להם תחושה של עצמאות וגאווה עצמית. כמובן שצריך להרגיל את הילד.ה לביצוע המשימות בהדרגה, לאט לאט, ולהתחיל עם משימה אחת.

בהתאם להתקדמות האישית של הילד.ה בביצוע המשימה הראשונה, ניתן להוסיף עוד ועוד משימות, תוך שאנו מקפידים לעקוב אחר ביצוען ולתקשר עם הילד.ה בהתאם.

לאט לאט, לאורך זמן, הילדים מתרגלים לשגרת יום הכוללת משימות חוזרות ונשנות, מה שמקנה להם הרגלים טובים, שישרתו ויעזרו להם בתהליך הגדילה וההתפחות ובבניית ביטחון עצמי ותחושת ערך עצמי.

במירוץ החיים, רוב הילדים האוטיסטים, בכל רמות התפקוד, ירגישו נוח יותר להתנהל בשגרה לפי משימות ברורות ומוגדרות מראש. לכן, חשוב ורצוי להכין ביחד עם הילד.ה, לוח משימות שבועיות כתוב וברור.

ניתן לחלק את הלוח בצורה ויזואלית ברורה ופשוטה לפי: ימי השבוע, חלוקת היום לפי בוקר, צהריים, ולילה ורשימת המשימות בהתאם: זמן משפחה, מפגשים עם חברים, זמן חוגים והעשרה, ביקורים אצל מטפלים, סבא וסבתא – הכל צריך להיות כתוב, ברור, מדוברר וידוע מראש. להרגיל את הילד.ה לנוכחות של לוח משימות שבועיות זה דבר חיובי בהחלט עבור כולם.

חשוב להזכיר ולדבר על לוח המשימות בנוכחות כל בני המשפחה וחשוב להזכיר לילד.ה להביט בתוכנית השבועית ובסדר היום הצפוי, בכל יום מחדש. אלו הרגלים טובים שיעזרו בתקשורת ביניכם לאורך זמן וייקלו על הילד.ה.

אסור לוותר לילד.ה על קיום הכללים וחוקי הבית, בדיוק כפי שאסור לוותר למי מאחיו או אחיותיו. רצוי מאד להקפיד עם הילד.ה על סדר יום ושגרה קבועה ככל שניתן, וחשוב שההורים, האחים ואחיות יתנו ויקבלו דוגמא אישית. הכללים חייבים לחול על כל בני המשפחה.

ויתורים והקלות מפלות ביישום הכללים, רק בגלל האוטיזם, עלולים להדגיש חריגות וזוהי פעולה לא רצויה, שעלולה לפגוע בילד.ה וליצור תגובת שרשרת שלילית.

ילדים על הספקטרום, לעיתים קרובות, מתאמצים מאוד על מנת להצליח במשימות ואתגרים פשוטים לכאורה. לכן חשוב לשבח אותם על המאמץ, הניסיונות, על הדרך וכמובן של הצלחה בהשלמת משימה.

הפידבק הזה חשוב להם מאד, לצורך ההערכה עצמית ותחושת גאווה.

ילדים בכלל וילדים על הספקטרום האוטיסטי בפרט, לא אוהבים לחוש שונים. חלק מהילדים האוטיסטים יודעים ומבינים שהם שונים ומיוחדים אך לא כולם.

אנחנו, בני המשפחה, חייבים לתת לילד.ה להרגיש שווה בין שווים, חלק בלתי נפרד מהמשפחה. מהמקום הזה וכבר מהגיל הרך, הכללים וחוקי הבית נועדו עבור כל בני המשפחה והם מוטלים גם עליהם.

קריאה נוספת: הקניית הרגלי שינה נכונים לילד.ה

אוטיזם אונליין