הכירו מקרוב את הסימפטומים העיקריים של האוטיזם, שעשויים לבוא לידי ביטוי אצל ילדים כבר החל מגיל כמה חודשים ואילך. התסמינים הראשונים שהילד מציג הם אלה שצריכים להניע את ההורים לפנות עם הילד אל הרופא.
רופא הילדים יקבע האם להפנות את הילד לאבחון וכמובן שההורים יכולים לפנות לאבחון גם באופן פרטי לחלוטין ולא באמצעות קופת החולים.
תהליך האבחון נועד לפני, לפני הכל, על מנת לאתר את הגורמים המובילים לסימפטום או סימפטומים שנצפו אצל הילד, ובהתאם לכך – לגבש החלטה ואבחנה רפואית ברורה.
חלק מהילדים מראים את הסימפטומים הראשונים של הספקטרום האוטיסטי בינקות המוקדמת, כגון קשר עין מופחת, חוסר תגובה לשמם או אדישות ואפתיות כלפי ההורים והמטפלים בהם.
ילדים אחרים עשויים להתפתח באופן נורמלי במהלך החודשים או השנים הראשונות לחייהם, אך לאחר מכן להפוך פתאום למסוגרים או תוקפניים או לאבד מיומנויות שפה שכבר רכשו, שאז הסימפטומים האופייניים ל-ASD מוצגים רק בגיל מאוחר יותר.
ניתן לקבוע כי הסימפטומים הברורים של האוטיזם נראים בדרך כלל עד גיל שנתיים, וזאת למרות שכל ילד על הספקטרום האוטיסטי יציג דפוס התנהגות ייחודי ורמת חומרה משתנה, החל מילדים שיוגדרו עם תפקוד גבוה ואוטיזם קל, דרך ילדים בתפקוד בינוני ועד לאלה שיציגו סימפטומים המגדירים אוטיזם בתפקוד נמוך.
לחלק מהילדים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי יש קושי בלמידה, ולחלקם יש סימנים של אינטליגנציה נמוכה מהנורמה.
לילדים אחרים עם ASD יש אינטליגנציה נורמלית עד גבוהה. רבים מהם מסוגלים ללמוד במהירות מרשימה, אך גם הם עדיין מתקשים בתקשורת וביישום הידע הנרחב שלהם בשגרת חיי היום יום ובהתמודדות במצבים חברתיים.
בגלל התערובת הייחודית של סימפטומים אצל כל ילד, לעיתים קשה לקבוע את רמת החומרה, כאשר רמת החומרה מתבססת בדרך כלל על עוצמת הסימפטומים של הילד וכיצד הם משפיעים על היכולת שלו לתפקד.
לפני שנרד לפרטים, חשוב להגדיר ולהסביר את המונח סימפטומים. על פי רוב, הסימפטומים מייצגים את התלונות של המטופל או החולה.
כשהרופא שואל את המטופל "איך אתה מרגיש?" והמטופל עונה: יש לי לחץ בראש או כאב בטן בלתי נסבל, אלו הסימפטומים המתוארים "לחץ בראש" ו"כאב בטן בלתי נסבל". סימפטומים בעברית זה תסמינים.
במקרים רבים, אצל פעוטות וילדים אוטיסטים, בשל הקשיים בתקשורת והמגבלות הרגשיות, רק ההורים יכולים לענות לשאלות של הרופא.
במקרים אלה, התשובה של ההורים מייצגת את הסימפטומים שהילד מציג ויש לכך חשיבות רבה כפי שנסביר בהמשך.
סימפטומים של ילד.ה על הרצף האוטיסטי
מיומנויות תקשורת ואינטראקציה חברתית
אלו יכולות להיות מאתגרות עבור פעוטות וילדים על הספקטרום האוטיסטי, כאשר רוב הילדים, בכל רמת תפקוד, מאותגרים ברמה משתנה ומגלים קשיי תקשורת וקשיים חברתיים.
לפניך מספר דוגמאות למאפייני תקשורת חברתית ואינטראקציה חברתית המזוהים כסימפטומים של האוטיזם אצל פעוטות וילדים:
- נרתע ממגע גם של הורה. ניתן להבחין בקושי ביניקה כבר לאחר הלידה
- חוסר שקט מתמשך מסיבה לא ברורה ובכי מתפרץ ללא סיבה החל מגיל חודשיים
- עיכוב בולט בהתפתחות מוטורית הניכר בחוסר אחיזה של חפצים עד גיל 6 חודשים
- נמנע או לא שומר על קשר עין עד גיל 7-8 חודשים
- לא מגיב כאשר מי מבני המשפחה קורא בשמו עד גיל 9 חודשים
- לא מראה הבעות פנים כמו שמחה, עצב, כעס והפתעה עד גיל 9 חודשים
- לא משחק במשחקים אינטראקטיביים פשוטים כמו מחיאות כפיים עד גיל 12 חודשים
- משתמש במעט או בכלל לא במחוות כמו לנופף לשלום עד גיל 12 חודשים
- לא משתף בתחומי עניין עם אחרים, למשל לא מציג צעצוע אהוב, עד גיל 15 חודשים
- לא מצביע כדי להראות מה הוא רוצה או למקד את תשומת הלב עד גיל 18 חודשים
- לא שם לב לכך לרגשות ולתחושות של הקרובים אליו עד גיל 24 חודשים (שנתיים)
- לא שם לב לילדים אחרים ולא מצטרף אליהם במשחק עד גיל 36 חודשים (3 שנים)
- לא מעמיד פנים שהוא משהו אחר, כמו שחקן כדורגל או גיבור-על, במהלך משחק עד גיל 48 חודשים (4 שנים)
- לא שר, רוקד או מציג הצגות עד גיל 60 חודשים (5 שנים)
התנהגויות או תחומי עניין מוגבלים או חזרתיים
לרבים מהילדים האוטיסטים יש התנהגויות יחודיות או תחומי עניין שעשויים להיראות יוצאי דופן.
התנהגויות או תחומי עניין אלה מבדילים את האוטיזם ממצבים המוגדרים על ידי בעיות בתקשורת ואינטראקציה חברתית בלבד.
דוגמאות להתנהגויות ותחומי עניין מוגבלים או חזרתיים הקשורים לאוטיזם של הילד:
- מסדר צעצועים או חפצים אחרים בשורה קפדנית ונסער כאשר הסדר משתנה
- חוזר על מילים או ביטויים שוב ושוב. תופעה בשם אקולליה עליה כתבנו בהרחבה
- משחק עם צעצועים באותה דרך בכל פעם, בעקביות ותבניתיות ברורה
- מתמקד מאד בחלקים של חפצים וצעצועים (לדוגמה, גלגלים)
- נסער ללא סיבה ברורה משינויים קטנים בשגרה המוכרת
- יש לו תחומי עניין אובססיביים הממלאים חלק ניכר מזמנו
- חייב לעקוב אחר שגרה שאותה הוא מקפיד לטפח
- התנהגות חזרתית שבאה לידי ביטוי בנפנוף ידיים, נדנוד של הגוף, או סיבוב במעגלים
- מגיב בצורה קיצונית וחריגה לאופן שבו דברים נשמעים, מריחים, טועמים, נראים או מרגישים
סימפטומים אחרים
לרוב האנשים עם ASD יש מאפיינים קשורים נוספים. אלה עשויים לכלול:
- מיומנויות שפה מעוכבות – קשיים מגוונים בתקשורת מילולית
- מיומנויות תנועה מעוכבות – ליקויים מוטוריים ברמה משתנה
- מיומנויות קוגניטיביות מופחתות ולקויות למידה
- התנהגות היפראקטיבית, אימפולסיבית ו/או חסרת תשומת לב
- אפילפסיה או הפרעת פרכוסים
- הפרעות אכילה וכן בעיות שינה חריגות
- בעיות במערכת העיכול (למשל, עצירות)
- תגובות מצב רוח או דיכאון וכן רגשיות חריגות
- חרדה, מתח או דאגה מופרזת
- חוסר פחד או יתר פחד מהמצופה
- חוסר חוש הומור ואי הבנה של משמעות ההומור
- התקפי זעם והתנהגות אלימה כמו הטחת ראש בקיר
- חוסר הבנה של רמזים חברתיים
חשוב לציין כי ייתכן שלילדים לא יהיו כל ההתנהגויות המפורטות כדוגמאות כאן, או אף אחת מהן. הספקטרום האוטיסטי רחב ומגוון וכן גם הסימפטומים והאפשרות להתמודד, לתמוך ולטפל בילד.ה שלך.
אפשרויות טיפול בתסמינים
האוטיזם הוא אינו מחלה ואינו ניתן לריפוי, אך בהחלט בר טיפול והטיפול ברוב התסמינים הנפוצים יעיל מאד.
ישנם עשרות סוגי טיפולים שהוכחו כיעילים, וראוי להתאים את הטיפול באופן אישי לסימפטומים ורמת התפקוד של הילד.ה.
על פי רוב, ההורים הם אלה ששמים לב לסימפטומים הראשונים אצל הילד.ה ולעיתים תהיה זאת האחות בטיפת חלב, אך קיימת חשיבות רבה לזיהוי התסמינים אצל הילד.ה בגיל צעיר ככל שניתן, שכן אז ניתן לאבחן את האוטיזם בגיל צעיר יותר ולהבטיח לילד.ה את הטיפול הטוב והיעיל ביותר.
קריאה נוספת: למה חשוב לאבחן אוטיזם בגיל מוקדם?