רבים מההורים לילדים אוטיסטים חשים במצוקה וחוסר אונים כאשר הם רואים את הילד דופק את הראש בקיר, במיוחד בפעם הראשונה. חשוב לזכור, לפני הכל, כי זוהי התנהגות נפוצה למדי בקרב פעוטות וילדים אוטיסטים, שמופיעה לראשונה כבר בגילאים צעירים מאד.
לפי נתונים העולים משורה של מחקרים, שהתפרסמו בין השנים 2018-2024, כ-15% מהפעוטות והילדים האוטיסטים דופקים את הראש בקירות או ברצפה, כאשר הבנים נוטים לעשות זאת פי שלושה יותר מבנות. למעשה, הטחת הראש בקיר, ברצפה או בחפצים אחרים הנה אחד מהסימנים המוקדמים לאוטיזם.
למרות שהתנהגות זו יכולה להיות מאתגרת [מאד] עבור ההורים, חשוב לדעת כי ישנן מספר אסטרטגיות יעילות, שיכולות לעזור להורים להפחית את התדירות ולהסיט את הילד לפעולה חלופית ופחות מסוכנת.
זיהוי הסיבות שמובילות את הילד לדפוק את הראש בקיר או להכות את עצמו, בסיסי וחשוב מאד לצורך מתן תמיכה וסיוע לילד וגם להורים, שחייבים להיות חלק מהתהליך החשוב של הילד.
לעיתים, ההורים יכולים להבחין ולשים את האצבע על הסיבות שמובילות את הילד להתנהגות המסוכנת, ובכל מקרה, אנו תמיד ממליצים להתייעץ עם אנשי המקצוע: רופא הילדים בקופת החולים, רופא מקצועי המטפל בילד בשגרה ומטפלים מקצועיים נוספים המכירים את הילד.
אחרי שנבין את הסיבות האפשריות, נציע מספר פתרונות מעשיים, שיכולים לעזור בהתמודדות הנדרשת לאור ההתנהגות של הילד. ברור, כבר מהפעם הראשונה שרואים את הילד עושה את זה, שחייבים לעזור לו, ובדיוק את זה ננסה לעשות – לצורך הבטחת סביבה בטוחה ותומכת יותר הן עבור הילד והן עבור ההורים, האחיות והאחים.
הסיבות לחבטת הראש
כפי שציינו, הבנת הגורמים והסיבות שמובילות את הילד לחבטת הראש בקיר או ברצפה קריטית לצורך הצעת טיפול יעיל והתמודדות מול ההתנהגות הלא רצויה של הילד.
ילדי הרצף עשויים לחבוט את הראש בקיר או ברצפה מסיבות שונות, לרוב הקשורות לצרכים חושיים, אתגרי תקשורת, או ויסות רגשי.
על ידי זיהוי הסיבה הבסיסית שגורמת לתופעה אצל הילד שלך, ניתן יהיה להתאים בצורה המיטבית את הגישה הטיפולית המתאימה, בכדי לענות על הצרכים הייחודיים של הילד, ולסייע לו להפחית או להסיט את ההתנהגות בדרך חיובית ופחות מסוכנת.
אלו הן הסיבות העיקריות לתופעות של הטחת הראש בקירות או ברצפה אצל ילדים אוטיסטים:
בעיות בעיבוד חושי
ילדים עם אוטיזם חווים לעיתים קרובות קשיים בעיבוד מידע חושי. חבטות ראש ברצפה ובקירות יכולות להיות תגובה לצורך בגירוי חושי או ניסיון להרגיע גירוי יתר.
תת-רגישות חושית:
- ילדים עם תת-רגישות עשויים לחבוט בראשם כדי לספק גירוי חושי נוסף.
- התנועה הקצבית מזכירה את תחושת הנדנוד שחוו ברחם ובינקותם, מה שעשוי להיות מרגיע עבורם.
- זו דרך להגביר את התחושה הפרופריוספטיבית – תחושת המיקום של הגוף במרחב.
רגישות יתר חושית:
- ילדים עם רגישות יתר עלולים להשתמש בחבטות ראש כדרך להתמודד עם עומס חושי.
- הפעולה החזרתית יכולה לשמש כהסחת דעת מגירויים חושיים מציפים.
- זו יכולה להיות דרך להשיג תחושת שליטה בסביבה חושית מבלבלת.
כאב פיזי
חבטות ראש יכולות להיות תגובה לכאב או תחושת חוסר נוחות שהילד מתקשה לבטא באופן אחר.
סיבות אפשריות לכאב:
- בעיות רפואיות כמו דלקות אוזניים, כאבי ראש, או בעיות שיניים.
- אי-נוחות במערכת העיכול הנפוצה מאד בקרב ילדים אוטיסטים.
- כאבי גדילה או אי-נוחות שקשורה לשינויים הורמונליים.
מנגנון התמודדות:
- חבטות הראש יכולות לשמש כהסחת דעת מהכאב המקורי.
- ההתנהגות החזרתית עשויה לשחרר אנדורפינים, המפחיתים תחושת כאב.
- זו יכולה להיות דרך של הילד לתקשר שמשהו לא בסדר, במיוחד אם לילד יש לקויות תקשורת.
חיפוש תשומת לב
לעתים, חבטות הראש של הילד משמשות כאמצעי לקבלת תשומת לב מיידית מהסובבים אותו.
למידה התנהגותית:
- הילד לומד שהתנהגות זו מובילה לתגובה מהירה ועקבית מהקרובים אליו.
- התגובה המיידית מחזקת את ההתנהגות, גם אם היא שלילית.
צרכים רגשיים:
- יתכן שהילד מחפש קרבה פיזית או רגשית שקשה לו לבקש בדרכים אחרות.
- זו יכולה להיות הדרך של הילד לבטא צורך בהרגעה או בטחון בסביבה מבלבלת.
קשיי תקשורת:
- ילדים עם קשיי שפה עשויים להשתמש בהתנהגות זו כצורה של תקשורת לא מילולית.
- זו יכולה להיות דרך לבקש עזרה או להביע אי-שביעות רצון כשמילים אינן זמינות.
תסכול וויסות רגשי
התנהות הכוללת חבטות ראש בקירות, ברצפה או בחפצים יכולות להיות ביטוי לתסכול עמוק או קושי בוויסות רגשי.
קשיי ביטוי:
- ילדים עם אוטיזם עשויים להתקשות לבטא רגשות מורכבים כמו תסכול, כעס, ותחושות דיכאון.
- חבטות הראש יכולות להיות דרך פיזית לשחרור רגשות עוצמתיים.
עומס רגשי:
- שינויים בשגרה וסדר היום, מעברים, או גירויים חדשים יכולים ליצור עומס רגשי משמעותי.
- ההתנהגות החזרתית יכולה לשמש כמנגנון להרגעה עצמית בזמנים שבהם הילד מרגיש בסטרס.
וויסות רגשי:
- ילדים עם אוטיזם עשויים להתקשות בוויסות רגשי ובשליטה בדחפים.
- חבטות הראש יכולות להיות תגובה אוטומטית לרגשות מציפים שהילד אינו יודע כיצד לנהל.
הבנת הסיבות העמוקות יותר מאחורי התנהגות זו יכולה לסייע בפיתוח אסטרטגיות התערבות יעילות יותר, המתמקדות בצרכים הבסיסיים של הילד ומציעות דרכים חלופיות ובטוחות יותר לביטוי ולתקשורת.
התנהגות חלופית לחבטות ראש
מכיוון שחבטות ראש הן סימן מובהק לצורך מסויים של הילד האוטיסט בשחרור, ניתן לשנות אותן בהדרגה [ועקשנות] עם פעילויות פיזיות אחרות שאינן פוגעניות ומסכנות את הילד.
הנה כמה טיפים להתנהגות חלופית לחבטות הראש:
ספקו חלופות חושיות
הציעו לילד פעילויות חושיות כמו לחיצה על כדור לחץ, שימוש בשמיכה כבדה, או משחק עם צעצועים חושיים כמו ספינרים. אלה יכולים לספק את הצרכים החושיים של הילד מבלי שיצטרך לפנות לחבטת הראש בקיר או ברצפה.
עודדו פעילות גופנית
פעילויות פיזיות, כמו קפיצה על טרמפולינה, נדנוד, או עיסוק בפעילות מפעילה אחרת כמו דחיפה או משיכה של חפצים, יכולות לעזור לילד לשחרר אנרגיה ומתח מצטברים בדרך בטוחה יותר.
פעילות גופנית מסייעת להרגיע את הילד, ויעילה מאד כטיפול מונע גם במקרים של חבטות ראש כאמור.
צרו מרחב מרגיע
הקצו פינה מרגיעה בבית עם פריטים המקדמים רגיעה, כמו כריות רכות, אורות מרגיעים, או אוזניות מבטלות רעשים. כמובן שהמרחב המרגיע יכול להיות גם חלק מחדר הילדים.
זה נותן לילד מקום בטוח לצורך וויסות עצמי כאשר הוא מרגיש דחף לעסוק בהתנהגויות הרגעה עצמית בלתי רצויות.
למדו טכניקות הרגעה עצמית
הצגת תרגילי נשימה עמוקה או תרגילי מיינדפולנס פשוטים יכולה להעניק לילד כלים לניהול תסכול ועומס חושי לאורך זמן.
על ידי לימוד ותרגול התנהגויות חלופיות אלה, באמצעות ההורים ומטפלים מקצועיים, ניתן להנחות ולדחוף את הילד לשיטות בטוחות יותר של ויסות עצמי, שממלאות את אותם צרכים רק ללא התופעה הבעייתית חבטות הראש המסוכנות.
כלים ופתרונות
לפניך טיפים וכלים שמטרתם לעזור לילד האוטיסט להחליף את חבטות הראש בהתנהגויות בטוחות ורצויות יותר.
שימו לב כי חשוב לספק לילד פעילויות אלטרנטיביות המציעות קלט חושי דומה וממלאות את הצורך של הילד בשחרור פיזי.
להלן כמה אסטרטגיות וכלים מעשיים לשימוש ההורים ובכדי לתמוך בילד ולגמול אותו, במידת האפשר, מדפיקת הראש ברצפה או בקירות הבית.
ריפוד אזורים שכיחים לחבטות ראש
הניחו ריפוד מיוחד על הקירות, רהיטים, או כל משטח שבו ילדכם נוטה לחבוט את ראשו. החזיקו בבית מזרן יוגה, למקרה שהילד דופק את ראשו ברצפה. אמצעי זהירות זה יכול לעזור להפחית פציעות ראש מסוכנות.
שימוש בקסדת מגן
עם מרשם מיוחד מהרופא, שקלו שימוש בקסדת מגן מפני חבטות ראש. ציוד מגן זה יכול לרכך פגיעות ולהגן על הילד מפני נזק פיזי, ומיועד בעיקר למקרים קיצוניים וחמורים.
אביזרים חושיים רוטטים
פריטים רוטטים כמו בעלי חיים ממולאים, מברשות שיניים, כריות, או מכשירי עיסוי קטנים יכולים לגרות את המערכת הווסטיבולרית [המערכת האחראית על הפעלת הרפלקסים] באופן בטוח, ובכך להפחית משמעותית ואף להעלים את התופעה הלא רצויה של דפיקת הראש.
עידוד תנועות נדנוד
ספקו לילד טרמפולינה לנדנוד כבר מגיל כמה חודשים ובהמשך, כיסא נדנדה בבית, בגן או בבית הספר, כדי להציע תנועה מרגיעה וחוזרת שעשויה למלא את אותו צורך חושי ולהחליף את הצורך המסוכן של הילד לדפוק את הראש בקיר.
שימוש בכסא כדור פיזיו
בבית או בכיתה, כיסא כדור פיזיו יציב (רצוי עם משענת גב) יכול להציע קלט וסטיבולרי ולאפשר תנועה בטוחה שעוזרת בוויסות עצמי. ככל שהילד ילמד להשתמש בכסא, כך ניתן יהיה להבחין בהטבה במצב והפחתה משמעותית בתדירות החבטות של הראש בחפצים ועצמים קשים.
עידוד משימות הרמה כבדות
מטלות בית שדורשות הרמה, דחיפה או משיכה של פריטים כבדים יותר, כמו סלי כביסה או דליים, יכולות לתת לילדכם קלט פרופריוספטיבי בטוח.
כובע או סרט ראש
לבישת כובע מצחיה או סרט ראש עשויים להציע לילד משוב פרופריוספטיבי לאזור הראש, מה שחלק מהילדים מוצאים מרגיע. אפילו כובע בייסבול רגיל יכול לספק קלט מסוים לראש.
שימוש במברשת סנסורית
בזמני מעבר, מברשת סנסורית עדינה סביב קו השיער יכולה לספק קלט חושי בצורה מבוקרת. למדו את הילד לעשות שימוש במברשת הסנסורית באופן עצמאי, והוא ילמד להרגיע את עצמו באמצעותה. מברשת סנסורית עולה עשרות שקלים בודדים והנה כלי יעיל מאד.
חלופות אלו מציעות דרכים בטוחות לילדים למלא את צרכיהם החושיים, מפחיתות את התלות שלהם בחבטות ראש תוך יצירת סביבה תומכת ובטוחה יותר.
התערבות מוקדמת חשובה מאד!
התערבות מוקדמת ככל שניתן קריטית לטיפול בהתנהגויות החוזרות של הטחת הראש של הילד.
ככל שמזהים ומטפלים בהתנהגות זו מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים למנוע את התבססותה כהרגל קבוע ולצמצם נזקים פיזיים ורגשיים אפשריים.
התערבות מהירה מאפשרת לזהות את הגורמים המובילים להתנהגות, לפתח אסטרטגיות התמודדות מותאמות אישית, ולהקנות לילד כלים חלופיים לביטוי צרכיו.
יתרה מכך, טיפול מוקדם יכול לסייע בשיפור מיומנויות תקשורת, ויסות רגשי ועיבוד חושי, ובכך לתרום להתפתחות כוללת טובה יותר של הילד ולאיכות חיים משופרת למשפחה כולה.
מדוע פעוטות עם אוטיזם מכים את הראש?
מעבר לתופעות של הטחת הראש ברצפה או בקירות, עבור חלק מהפעוטות שעל הספקטרום, הכאת הראש באמצעות הידיים עשויה להיות דרך לתקשר תסכול, לחפש גירוי חושי, או ניסיון לוויסות עצמי.
התנהגות חזרתית זו עלולה להיראות מדאיגה, אך היא קשורה לעתים קרובות לצורך של הילד בגירוי חושי או כתגובה לרגשות המציפים אותו.
פעוטות על הרצף האוטיסטי עשויים לעסוק בהתנהגויות של הרגעה עצמית או גירוי עצמי, כמו הכאת הראש, כי זה מספק תחושת שליטה או הסחת דעת.
כדי לטפל בתופעה המטפלים יכולים להציג בפני הפעוטות פעילויות חלופיות, שממלאות צרכים חושיים או רגשיים דומים, כמו שימוש בצעצועים חושיים, עידוד פעילויות גופניות עדינות או מתן מרחב מרגיע.
זיהוי הגורמים המעוררים את התופעה והבנת הסיבות העומדות בבסיס הכאת הראש יסייעו להורים ליצור סביבה תומכת, שמפחיתה את תדירות ועוצמת ההתנהגות הלא רצויה, ולעיתים מסוכנת, של הילד.
תמיכה בצרכים הרגשיים והחושיים של הילד מבטיחה עתיד רגוע יותר כבר בטווח המיידי. ילד שיתרגל לקלט חושי ממוקד וקבוע לאורך היום, יוכל לווסת את המערכת החושית בצורה טובה יותר, ותופעות כמו חבטת ראש בקיר או הכאת הראש בידיים יפחתו באופן משמעותי ולעיתים יעלמו לחלוטין.
נקיטה בגישה פרואקטיבית מצד ההורים לא רק יוצרת סביבה רגועה יותר עבור הילד, אלא גם משפרת את איכות החיים שלו באופן משמעותי, מה שמוביל לילד מאושר יותר וחיי משפחה הרמוניים ובריאים יותר.
אין ספק שהתופעה של חבטות הראש של פעוטות וילדים אוטיסטים מאתגרת מאד, בעיקר כי היא מלחיצה את ההורים ובצדק.
חשוב לזכור כי אנחנו, ההורים, יכולים לפעול ולעשות בכדי לסייע בהפחתת התופעה והעלמתה המוחלטת.
ניתן וראוי לפנות לעזרה מקצועית, באמצעות אחד או יותר מהטיפולים הבאים: טיפול בשיטת ABA, טיפול CBT, טיפולי הידרותרפיה.
יישום אמצעים מתקנים יעילים עם הילד בבית ובמסגרת טיפולית, יוביל לשינוי חיובי ומשמעותי מאד עבור הילד ועבור כל בני המשפחה, כבר בטווח המיידי.
קריאה נוספת: הפרעות השינה של הילד מחייבות טיפול!